Toon posts:

Gegevens uit een MBP uitlezen zonder (goed werkend) scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb zojust een nieuwe Macbook Air gekocht omdat mijn Macbook pro afgelopen weekend niet meer top werkte, heb er 5 jaar mee gedaan en was ook wel tijd.

Het probleem van de Macbook pro is dat waarschijnlijk de videokaart niet meer correct werkt.
Allemaal leuk en aardig, ik heb nu toch al een nieuwe, dus of en hoe het probleem opgelost kan worden is bijzaak.

Nu wil ik graag bij de gegevens van mijn oude MBP (2006) komen om deze, al niet gedeeltelijk te migreren met de MBA.

Als ik de MBP opstart heb ik diverse strepen door me scherm. ik kan door de strepen nog wel het opstart Apple logo zien, al is het niet ideaal. En na het 'opstarten' geeft mijn MBP alleen een blauw scherm weer met strepen, en daar kan ik niks uit uithalen. Geen desktop, niks.
En kan dan ook niets configureren.

Nu heb ik al de MBP geprobeerd op te starten en via smb of afp in te loggen, maar deze had ik blijkbaar uitgeschakeld. FTP lijkt ie wel te pakken, maar geen enkele login lijkt te werken.

Nu had ik gelezen dat je via firefire je laptop in 'Migration mode' kan zetten (T ingedrukt houden)
Dat werkt, en ik kom ook in die modus (en is door de strepen heen is dat prima te zien)
Echter heeft de MBA geen firewire, dus daar schoot ik ook niets mee op.
Ik heb nog wel een firefire HDD, is het mogelijk dat ik daar wat mee kan?
Bestaan er Fw naar thunderbold of naar usb adapters, en zal dat dan werken?

En zijn er nog andere mogelijk heden om via bijv. het netwerk in het systeem van de MBP te komen?
Vanzelfsprekend heb ik wel het wachtwoord van de MBP.

Bedankt.

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
Is met time machine een backup laten draaien op een USB-schijf geen idee, die backup kan je dan op je Air zetten.

Eventueel beckup op FW-schijf, en schijf overzetten naar USB-casing.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 11:29
Je kan eventueel ook de hdd van de MBP loshalen en deze in een USB-cradle zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Time machine zou een optie zijn, echter heb ik die voor het laatst in 2009 laten backup-en.
De time machine had ik toendestijds ivm schijfruimte uitgeschakeld, en zou dan een handmatige backup moeten starten. echter heb ik zover ik weet, wel mijn GUI daarvoor nodig.

Harde-schijf er uit, en in een case zetten is natuurlijk mogelijk, echter heb ik die niet.
Op ebay kan je ze voor 10 euro halen dat weet ik, maar dan ben ik wel een paar dagen verder..

Graag zou ik willen weten of er naast die optie ook andere mogelijkheden zijn, ook voor mijn leerproces.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Heb je al een scherm aan de MBP gehangen? Verder zou je de MBP kunnen opstarten met cmd+V ingedrukt zodat je eventueel kan zien waarom de Mac niet geheel doorstart. Als laatste zou je de harddisk uit de MBP kunnen halen en deze via USB aan kunnen sluiten met bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/ZM-MH200U3_b_04.jpg

Dit soort apparaten wordt door een aantal fabrikanten gemaakt en is voor een paar tientjes te bemachtigen. Een ideaal apparaat om te hebben als je vaker met slecht werkende systemen in aanraking komt ;)

Launching containers into space

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
ALs je bekend genoeg bent in de Unix-omgeving kan je ook in single user mode opstarten, dan heb je volgens mij geen GUI

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

NomoDigger schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:44:
ALs je bekend genoeg bent in de Unix-omgeving kan je ook in single user mode opstarten, dan heb je volgens mij geen GUI
Dan heb je inderdaad geen GUI, maar zonder extra acties ook geen netwerk.

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Op ebay kan je ze voor 10 euro halen dat weet ik, maar dan ben ik wel een paar dagen verder..
Je kan ook gewoon naar je lokale pc-boer gaan, die zullen dat ook wel hebben (waarschijnlijk wel iets duurder) en dan heb je het vandaag al. :)

Ghehe

[ Voor 5% gewijzigd door Ghehe op 11-08-2011 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
@whieee

Aan een extrern scherm hangen heeft geen zin, het beeld zoals je op de laptop ziet is exact zoals op het scherm.
Ik heb even CMD+ V opstart gedaan, en helaas kan ik daar niet veel wijzer uit worden, ten eerste is het vrijwel niet te lezen en ten tweede komt het na het laden gewoon in het blauwe scherm, vanwaar die niet verder (lijkt) te laden

Als ik in single user mode kan komen, is het dan niet mogelijk om een sharing (smb/afp) te activeren? en anders een full copy te maken naar bijvoorbeeld de externe fw schijf?

En bestaat er in Apple niet iets als een externe terminal (terminal over lan naar de MBP?)

Edit: ter indicatie: Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/25z55xs.jpg

Post scriptrum: Mooi ding die zalman, zou je me daar wat meer info over willen geven?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 12:02 ]

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

edit: excuses. Hier stond een tip maar blijkbaar twee keer over een alinea uit de TS heengelezen, waarmee m'n "tip" nergens op slaat.

[ Voor 68% gewijzigd door Gitarist op 12-08-2011 09:45 ]

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:09
Gitarist schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:00:
Ik denk misschien veel te simpel, maar heb je al geprobeerd een externe monitor aan je MBP te hangen?

(ja ik weet dat de videokaart het niet goed doet, maar wellicht werkt dat nog wel...)
lees:
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:00:

Aan een extrern scherm hangen heeft geen zin, het beeld zoals je op de laptop ziet is exact zoals op het scherm.
;)

Oh en TS, ik heb ooit eens een Puppy Linux livedisc gebruikt voor het redden van mijn gegevens binnen een corrupte windows installatie, misschien is dat een idee? Die kan je op CD maar ook op USB zetten, daar vanaf booten en je zit zo in je filesystem ;)

http://puppylinux.org/mai...d%20Getting%20Started.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je scherm het niet meer doet omdat de videokaart aan gort is gaat ook dat niet meer werken...

Als je bestandsdeling aan hebt staan op de root dan zou je kunnen inloggen via de MacBook Air. Anders zit er weinig anders op dan de schijf er uit halen en die via USB/FireWire Thunderbolt aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
Met een UTP kabel kan je ook migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 03:03
Aan de foto te zien lijkt het scherm toch nog te voldoen om een HDD aan te sluiten en de gegevens over te zetten.
Anders in target modus zetten en alles over zetten via een andere mac, of een SATA-USB kabel of iets dergelijks aanschaffen ;)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:28

Jrz

––––––––––––

Wat hij zegt... target mode is de bom..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jrz schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:09:
Wat hij zegt... target mode is de bom..
Klopt, maar dan heeft de TS wel een andere Mac met Thunderbolt nodig. De MacBook Air ondersteunt namelijk enkel target disk mode via Thunderbolt :)

Pagina: 1