• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02 20:56

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik startte dus speedfan op om S.M.A.R.T. te draaien op een oude harde schijf die ik gevonden had, maar ik krijg wel heel erg veel errors. Ik weet niet wat het is, omdat het eindeloos is ( na 15 minuten nog vrolijk bezig, komen 2 a 3 nieuwe regels per seconde ) en speedfan daardoor slecht reageert. Ik heb ook het andere probleem dat er 6144MB word herkend in de BIOS, maar er slechts 6134MB gebruikt kan worden, nam het niet zo sirieus aangezien het slechts 10 MB was.

Kan iemand dit ophelderen?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-tNnx7Djj0q0/TkOJ2Bbj24I/AAAAAAAAAHE/_4eknChV5NU/ScreenHunter_01%252520Aug.%25252010%25252023.10.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 11-08-2011 09:51 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-02 20:08
Heb je wel het juist moederbord aangeklikt bij instellingen? Vijf fans op een mobo lijkt me onwaarschijnlijk.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Haal het tooltje van de fabrikant van de schijf er is overheen

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Schijf is goed ( andere pc gehangen en daar speedfan gedaan ), en er zitten 5 fans op, dit is correct. De snelheid echter niet. Daar moet je niet op letten. Ditto de voltage, maar daar was speedfan nooit echt goed in.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 11-08-2011 09:56 ]

Verwijderd

SMbus read err? Heb je je chipset driver wel ge(her)instaleerd?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Of speedfan heeft gewoon (nog) gewoon goede ondersteuning voor je mainboard. Kan gebeuren, probeer gewoon een ander tooltje.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:00:
SMbus read err? Heb je je chipset driver wel ge(her)instaleerd?
Nee, nou eerlijk gezegd, geen flauw idee...Ik ging er maar vanuit dat windows 7 dat al voor me had gedaan aangezien ik geen driehoekjes zag staan. Ik vermoed hardwarelijke problemen, is niet de eerste keer dat de fuzion me problemen geeft met het geheugen.
Nielson schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:02:
Of speedfan heeft gewoon (nog) gewoon goede ondersteuning voor je mainboard. Kan gebeuren, probeer gewoon een ander tooltje.
Hij deed het altijd voortreffelijk, nu gaf het gewoon heel veel errors...

}:| nu geen errors meer, bad boot? Iemand wel een idee over het 10MB minder bruikbaar geheugen?

[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 11-08-2011 10:06 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Thomg schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:02:
Hij deed het altijd voortreffelijk, nu gaf het gewoon heel veel errors...
Ah, maar dat stond niet in je ts. Niet toevallig andere monitoring software draaien die tegelijk dezelfde smbus probeert uit te lezen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:07:
[...]
Ah, maar dat stond niet in je ts. Niet toevallig andere monitoring software draaien die tegelijk dezelfde smbus probeert uit te lezen?
Op dat moment stond, hmm, eventjes hwmonitor open, maar die sloot ik zodra ik zag dat ik zoveel errors kreeg bij speedfan.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 11-08-2011 10:09 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Apart dat schijnbaar niemand ziet in het screenshotje dat de +12v wel HEEL erg laag is. 10.38 is buiten de marge, en dan ga ik er van uit dat de pc zelfs nog idle is. die moet je echt even nameten met een multimeter, of een ander programma, want als dit zo is gaat die voeding geen succesverhaal worden. de +12 mag minimaal 10.8 zijn (10% marge), een andere voeding zou ik dus sterk aanraden, mocht de meting inderdaad kloppen.

Voor de rest denk ik dat het programma inderdaad je moederbord niet geheel ondersteund , heb ik wel vaker gezien.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Visgek24 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:08:
Apart dat schijnbaar niemand ziet in het screenshotje dat de +12v wel HEEL erg laag is. 10.38 is buiten de marge, en dan ga ik er van uit dat de pc zelfs nog idle is. die moet je echt even nameten met een multimeter, of een ander programma, want als dit zo is gaat die voeding geen succesverhaal worden. de +12 mag minimaal 10.8 zijn (10% marge), een andere voeding zou ik dus sterk aanraden, mocht de meting inderdaad kloppen.

Voor de rest denk ik dat het programma inderdaad je moederbord niet geheel ondersteund , heb ik wel vaker gezien.
Als je een beetje naar boven scrollt, zie je dat ik daar al op heb gereageerd:
"Schijf is goed ( andere pc gehangen en daar speedfan gedaan ), en er zitten 5 fans op, dit is correct. De snelheid echter niet. Daar moet je niet op letten. Ditto de voltage, maar daar was speedfan nooit echt goed in."

De Voltages zijn prima, tenminste, heb er nog nooit in het hele carriere van het ding ( 1 jaar ) problemen mee gehad. In Bios is het iets van 11.89.

inventaris: Mijn comp atm

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 11-08-2011 12:52 ]

Pagina: 1