FLAC tagging vraag

Pagina: 1
Acties:

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06-2025
Hallo!

Ik heb de laatste maanden al mijn CD's naar FLAC geript, en tevens ook wat onleesbare CD's "gebittorrent".

Overigens zijn de onleesbare CD's gevalletjes gatenkaas; als je de CD tegen het licht houdt zie je allemaal gaatjes. Dit is bij een stuk of 10 CD's het geval. Als iemand weet hoe dit veroorzaakt wordt houd ik mij aanbevolen!

Maar de vraag is of er een tool is die, op basis van de folderstructuur / bestandsnaam de tags kan invullen daar er nogal wat verschil in zit. Dit met name omdat EAC géén CD-info kan vinden, of mensen allerlei creatieve naamgevingen verzinnen.

Ik heb best veel tijd gespendeerd om de bestandsnamen etc goed op orde te krijgen, maar zou het leuk vinden om ook de tags correct te krijgen.

De indeling in folder / bestandsnaam is als volgt:

..\Mijn Muziek\Queen\A Night At The Opera\01 - Death On Two Legs.flac
..\Mijn Muziek\Queen\A Night At The Opera\02 - Lazing On A Sunday Afternoon.flac

etc...

Alle tips zijn welkom!

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:04
Probeer Mp3Tag eens. Als het goed is moet het daarmee mogelijk zijn.
http://www.mp3tag.de/en/

(Ondersteunt Flac)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

MP3Tag inderdaad, zeer fijn programma :)
Je kan het programma zelf naar de correcte tags laten zoeken en in één keer importeren. Of je kan de tag van de bestandsnaam af laten leiden (ALT + 2). Andersom kan ook (ALT + 1), dan maak je de bestandsnaam aan de hand van de tag. Handig als je alles hetzelfde wilt hebben qua bestandsnaam.

Je kan als je niet automatisch alles in wilt laten vullen via de auto-search ook zelf een code geven die de tags invult. Echter is jouw gekozen structuur daar niet helemaal toereikend voor aangezien je alleen TITLE en TRACK in de laatste map hebt staan.

Ik heb als bestandsnamen bijvoorbeeld TRACK - ARTIST - TITLE:
M:\Music\Queen\A Night at the Opera (1993)\01 - Queen - Death on Two Legs (Dedicated to...).flac
M:\Music\Queen\A Night at the Opera (1993)\02 - Queen - Lazing on a Sunday Afternoon.flac
M:\Music\Queen\A Night at the Opera (1993)\03 - Queen - I'm in Love With My Car.flac

Als ik dan via ALT + 2 de code "%track% - %artist% - %title%" invoer dan zet hij meteen de track, artist en title goed. Het enige substantiele wat dan nog mist is eigenlijk alleen ALBUM. Maar ALBUM kan je gewoon middels CTRL + A voor alle bestanden uit die map in één keer toevoegen.

Eigenlijk moet je er gewoon eens mee werken, in het begin lijkt het lastig maar als je het eenmaal door hebt dan ben je zo klaar. Ik heb nu in totaal zo'n 225 GB muziek goed gezet inclusief albumart en ik vind het een heel fijn programma.

Nog één tip, controleer met ALT + T ook even de onderliggende data/tags. In het menu wat je met ALT + T op kan roepen staan veel meer tags dan in het menu links van het hoofdscherm. Ik heb wel eens gehad dat een nummer maar niet goed werd geindexeerd, bleek de tag in het ALT + T menu nog verkeerd te staan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ik kan je ook Tag&Rename aanraden, die kan ook gegevens uit de directorystructuur meenemen voor de tags. Is ook even wennen, maar went erg snel.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MusicBrainz Picard is mijn grote favoriet voor dit soort klussen. Deze kan ook de bestanden zelf scannen en aan de inhoud zien welk nummer het is. Dan maakt de bestandsnaam niets uit, hij vind het toch wel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38
Ik heb de afgelopen jaren verschillende programma's gebruikt maar kwam altijd terug bij MP3tag, wat mij betreft de fijnste software om te taggen.
Pagina: 1