Toon posts:

hardwaremishandeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gygabyte socket 370 ppga mobo. Standaard is de fsb 66 mhz. Ik heb dit verhoogt naar 83 mhz. De pci bus loopt dan op 41,7 mhz (divider is 1/2). Vorige week vertelde iemand mij dat ik hiermee mijn hardware geweld aan doe.

vraagjes:

kLOPT dat?

Waarom is dat slecht voor de hardware en voor welke hardware is het het schadelijkst?

Is een fsb van 75 mhz beter?

Zijn er proggies waarmee ik de fsb op 100 mhz, (pci 33 mhz, divider 1/3)kan zetten aangezien dat harwarematig niet mogelijk is?

Verwijderd

Hmm...er is dacht ik nog geen opvangcentrum voor mishandelde ,misbruikte of invalide hardware ... :)

1) 41.7 Mhz is een dikke 25% over de officiele specs ... je hardware is bedoelt voor 33 Mhz.

2) de volgende gevolgen van een te hoge pci-bus (en onwillende apparaten) zijn bekend :
-harde schijven weigeren ,of werken slecht.
-cd-writers maken meer schrijffoutjes
-videokaarten worden heter (maar ook sneller!)
-netwerkkaarten kunnen niet goed connecten.
-pc kan crashen als geheugen het niet trekt
(is wat anders, maarja)

Maar met een beetje geluk gebeurt er niets.
Ik heb zelf 5x120Mhz (dus 40Mhz pci) ,en ik heb geen problemen met stabiliteit of hitte.

Mijn P200 draait al een jaar op 75Mhz bus,nog geen kapotte hardware gezien...
Maar hij is minder stabiel op 83 Mhz !
66,75 of 83 ? aan jouw de keus..
[iek moet miender fauten maken in tiepen]

Verwijderd

Juist, zolang dat hij ongehinderd stabiel loopt, betekent dat hi wel wat kan hebben, ff de temp in de gaten houden...

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Gaat natuurlijk wel ten kost van je garantie

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Frank, wanneer je met overklokken begint, gaat alles ten koste van je garantie, daarom moet je het ook voorzichtig doen en nauwkeurig.

Als je de cartridge al van je PIII of Athlon sloopt ben je de garantie al kwijt, ten zij je handig bent...en het vakkundig loshaalt en niet sloopt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met het programmaatje softfsb de fsb op 100 mhz gezet. De pci bus loopt dan op 33,3 Mhz (divider 1/3, einde aan de hardwaremishandeling!), alleen nu springt de cpu speed weer naar default (366 mhz). Ik heb vaker gelzen dat celeron 366@550 wel mogelijk is.

Wat doe ik fout????

Verwijderd

gewoon doorwerken ;o)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik een HD gesloopt met 83 mhz. dan loopt bij mij de pci bus op 42...bij 75 loopt ie op 38.
dat trekken ze beter

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan die ellende natuurlijk voorkomen door de fsb op 100 mhz te zetten. Hardwarematig kan ik mijn moederbord alleen op 66-75-83mhz zetten.

Waarom springt de cpu speed terug naar 366 mhz als ik met softfsb de busspeed op 100 mhz zet?

Hij moet dan toch 100*5,5=550mhz geven?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 17:38
Wat voor moederbord heb je? Als jouw moederbord geen 100mhz kan kan ie dat ook niet. Ook niet met een proggie.

Verwijderd

Topicstarter
Gigabyte LXA7 (onder voorbehoud, ik zit op mijn werk).

Ken je het?
Pagina: 1