Toon posts:

Tweede switch er tussen die niets doorstuurt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi :)

Ik sta weer is voor een raadsel waar ik na een hoop geklooi niet uit kom.

Thuis heb ik de volgende setup:

Modem (100.1) <> Wireless Router+Switch A (0.1) <> Wireless Router+Switch B (0.2) <> laptop (0.10)

De twee zijn van het zelfde type (Sitecom 300N). De tweede(B.) heb ik later gekocht om mijn 100mbit switch de deur uit te kunnen doen en om mijn WiFi bereik uit te breiden (A staat in meterkast en B op zolder).

A. Heeft DHCP en firewall aan staan en deelt uit vanaf 0.10.

B. Heeft exact de zelfde WiFi config om er zo 1 geheel draadloos netwerk van te maken. Heb echter de DHCP en firewall op B uitgezet want die heb ik al op A draaien.

Op het moment ik A en B aan elkaar aansluit (gewoon via de switch poorten) kom ik vanaf mijn laptop niet verder dan B. Ik ben dus genoodzaakt om mijn IP static in te stellen want de DHCP op A is niet te bereiken.

Ik zou verwachten dat als ik B op 0.2 kan bereiken ik ook A op 0.1 moet kunnen bereiken... Er hoeft niets gerouteerd te worden dus hoeft er ook geen andere range gebruikt te worden.

Doe ik iets fout of zitten die 2 switchen elkaar te interfere'n?

thanks alvast voor de hulp.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Welke poortjes heb je precies op elkaar aangesloten? Wat voor kabel heb je daarvoor gebruikt? Branden de juiste lampjes bij die poortjes?

En is de laptop via wifi verbonden met B of via een kabel? In beide gevallen ook de andere optie al geprobeerd?

@hieronder: via de switchpoortjes zou ook moeten werken, mits de juiste kabel wordt gebruikt, of de switches automatisch omschakelen tussen straight en crossed (tussen twee switchpoortjes hoort een crosscable, maar moderne switches passen zichzelf vaak al automatisch aan).

[ Voor 90% gewijzigd door Orion84 op 10-08-2011 23:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
Je moet op die 2e router de WAN poort gebruiken ipv de LAN poort. Dan werkt het wel, zo heb ik het hier ook ook namelijk.

WRT54GL met DHCP in de meterkast, kabeltje naar achter toe en daar nog een of andere SMC router met DHCP uitgeschakeld en de netwerkkabel in de WAN aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
er gaat een straight kabel van PC naar switch B op zolder. Vanaf B gaat er een straight kabel naar A, en van A gaat er weer een straight kabel naar de modem vanuit de router-interface.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:03:
er gaat een straight kabel van PC naar switch B op zolder. Vanaf B gaat er een straight kabel naar A, en van A gaat er weer een straight kabel naar de modem vanuit de router-interface.
Maar welke poortjes op A en B precies? LAN poortjes, of LAN-A -> WAN-B?

En branden de lampjes op A en B zoals het hoort?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:02:
Je moet op die 2e router de WAN poort gebruiken ipv de LAN poort. Dan werkt het wel, zo heb ik het hier ook ook namelijk.

WRT54GL met DHCP in de meterkast, kabeltje naar achter toe en daar nog een of andere SMC router met DHCP uitgeschakeld en de netwerkkabel in de WAN aansluiting.
Dus ik hang het modem aan A via de switch en vanaf de router-port op B een kabel naar A op de switchport?
Dan is de WAN kant dus al meteen op de switch op zolder. zal kijken of dat werkt :D

/edit: waar kan ik dan het best de DHCP aanzetten, op die op zolder (B.)? /edit: oh jij hebt hem in de meterkast draaien.. maakt toch eigenlijk niets uit?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 23:10 ]

• RedBaret
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
Als je op B alleen de Lan poort gebruikt (naar A) zou die zich gewoon als een switch moeten gedragen en je laptop dus een ip-adres moeten krijgen van A. Als dat niet werkt zou ik de kabels eens checken (of lampjes zoals al eerder gezegd!)

[ Voor 6% gewijzigd door RedBaret op 10-08-2011 23:19 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 08:54
nee,
je moet vanaf het modem naar de wan poort van switcha en dan vanaf een lan poort weer verder naar de wan poort van switch B.

wellicht dat in de setup zelfs opties staan die switch b automatisch goed instelt in bridge mode of zoiets.

switch b moet wel degelijk routeren, en dat zul je misschien nog ergens explciet aangeven. swicth b moet ook zijn gegevens via dhcp van swicth a halen bijvoorbeeld, en niet vanaf je modem of internet.

ook als je alleend e lan poorten op switch b gebruikt is het de vraag of het dan automatisch werkt, immer misschien dat de router denkt, "oh, ik ben de baas op die poorten, en de apparaten eraan krijgen van mij geen ip-adres, en ik ken ze ook niet" als de pc dan niet is ingesteld op het verkrijgen van gegevens van de juiste switch / gateway krijgen die geen ip adres.

ik heb vroeger ook eens zoiets gehad, en heb uiteindelijk maar gewoon twee netwerken gemaakt, elke swicth zijn eigen netwerk. soms niet 100% praktisch, maar het werd voornamelijk gebruikt om internet te verdelen. een van de routers stond er alleen om xbmc op de xbox te kunnen ftp-en en gebruik te kunnen maken van leuke dingen als uitzending gemist etc.

[ Voor 45% gewijzigd door engelbertus op 10-08-2011 23:17 ]

• RedBaret
In dit geval wil hij juist A en B op 1 netwerk. Met een simpele sitecom die ik tijdens de vakantie had gekocht had ik zo ook binnen een paar minuten draadloos internet op mijn vakantieadres terwijl het volgens de eigenaar alleen bedraad internet was ;) via Lan poort aangesloten en switch van eigenaar deelt de ip adressen uit.

Met mijn Linksys gaat dat ook goed. Sitecom 300N helaas geen ervaring.

Is er wellicht nog een instelling op B waardoor Wifi en Lan-poorten gescheiden worden / elkaar niet mogen zien ? Kan je ook even testen met een kabeltje tussen laptop en Lan poort op B.

[ Voor 67% gewijzigd door RedBaret op 10-08-2011 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit!
Heb nu modem aangesloten op de wan port van A en B op zijn wan port naar een switchport op A. Zoals engelbertus zegt..

Switch A is 0.1 en B 1.1... Om A te bereiken moet B toch routeren naar een andere range waar À in valt aangezien B naar A gaat via de WAN..

• RedBaret
om het zo werkend te krijgen zal je bij B als gateway het ip adres van A moeten opgeven

overigens voor wifi op A en B verschillende kanalen gebruikt om storing te voorkomen ? en er een paar tussen niet gebruiken, dus bijv 1 en 6.

[ Voor 46% gewijzigd door RedBaret op 11-08-2011 06:22 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Als je alles in één netwerk wil houden (alles voor elkaar bereikbaar maken) dan kan je het beste router B als Access Point in stellen. Dit om te voorkomen dat er dubbel geNAT wordt. De HowTo is hier te vinden:

Verder, als je beide routers dezelfde SSID geeft (maar wel andere kanalen) dan kan je client automatisch overschakelen naar het sterkste signaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks. even doornemen. (helaas werken de afbeeldingen niet)

maar wat ik raar vind is dat ik voorheen dus die 100mbit switch had ipv van B. Toen was het dus ook gewoon: Modem <> router/switch/ap <> switch

Modem gewoon op de wan port van de router/switch aangesloten en de twee switches via lan... misschien omdat deze switches te geavanceerd zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 09:59 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:58:
Modem gewoon op de wan port van de router/switch aangesloten en de twee switches via lan... misschien omdat deze switches te geavanceerd zijn?
Je kan nog tegen problemen aan lopen als de switch(es) geen Auto-MDIX ondersteunen (dan zal je een cross kabel moeten gebruiken). Verder moet het vast wel lukken! ;)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 08:54
een gewone switch is dom. een router is slim. als je die weer dom wilt maken zul je hem dat echt moeten uitleggen, en niet gewoon alleen slechts de lan-poorten gebruiken.
zoals iemand hiervoor ook zegt, je moet de 2e router als acces point instellen voor wifi, en of de tweede router in bridge mode zetten.
je hebt nu 2 netwerken gemaakt, en dat hoeft dan niet. in principe hoeft de 2e router geen ipadres te hebben om de lan (en wan?) poorten te kunnen gebruiken. als de computers maar een ip adres van router A krijgen. je moet dus op de pc's kijken wat daar is ingesteld. ook op router b dus kijken waar die het verkeer naar toe routeert idd.die moet als gateway wel router A hebben.

ik zei al. ik heb toen verschillende netwerken gemaakt met gewoon dhcp. dan kregen ze wel allemaal een ip-adres. en dat andere gaf te veel gedoe om in te stellen (lees, ik kreeg dat ook niet voor elkaar, blijkbaar is het niet zo simpel een router dom te maken, als de fabrikant daar niet gewoon netjes een optie voor heeft gemaakt ( zoals bridge mode, of in te stellen als accespoint en zo.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu alweer een uur bezig en nog steeds het zelfde gezeur.. het probleem is dat het mijn inziens gewoon al had moeten werken zoals ik het de eerste keer heb gedaan.. twee switches op elkaar aansluiten is echt geen kunst lijkt mij. En om naar buiten te gaan gebruik je gewoon 1 router (die op de eerste switch zit).

Dus switches via de wan poorten op elkaar aansluiten, zoals iemand hier beweert, klopt imo niet. En de wan kant moet gewoon direct na het modem komen en niet nog eens een switch. (ik denk gewoon even zoals ik het heb geleerd in CCNA 1)

/edit: W.T.** .... beide routers weer gereset en voor de lol omgedraaid (192.168.0.1 en 0.2) DHCP uitgezet op B en gewoon aangesloten zoals ik als eerst deed.. en het werkt!!

onverklaarbaar.. maargoed.

heb nu dus: PC <via lan> switch/router B <via lan> switch/router A <via wan> modem

Router functie wordt dus op A gebruikt. Direct na het modem (lijkt mij het meest logisch) waarna dus twee switches volgen.

Heb nadat het werkte ook nog NAT uitgezet op B. Dat lijkt mij verder ook overbodig. (dus wel nodig, zet je het op 1 van beide uit dan doet je internet het niet meer..)B is dus een vrij dom apparaat geworden dat vrijwel niets meer doet behalve doorgeefluik naar switch A.

bedankt voor jullie hulp :D (die verrekte consumenten apparatuur ook :P )

wat betreft het kanaal voor WiFi.. moet ik beide op het zelfde kanaal zetten zodat ze naadloos op elkaar overlopen of beide een apart kanaal zodat de client het sterkste kanaal pakt? ik zelf denk dat het bester is als ze het zelfde kanaal hebben omdat je dan 1 sterk signaal hebt..

/edit: Het werkt dus nu. zojuist, nadat ik een van de switches even uit had gezet en weer aangezet begon de ellende weer opnieuw! Config was het zelfde maar kwam gewoon niet van 0.2 naar 0.1 en andersom...

Dit heb ik opgelost door beide uit te zetten, 0.1 als eerst aan te zetten gevolgd door 0.2 met enkel 1 kabel tussen beiden op de LAN interface. Toen mijn laptop aangesloten op 0.2 en kon vervolgens 0.1 bereiken. Dit alles lijkt dus te maken hebben met welke switch als eerst aangaat om "kennis te maken" met de andere switch. Vervolgens heb ik de 0.1 aangesloten op het modem via de WAN voor de verbinding naar buiten.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 13:24 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

die verrekte consumenten apparatuur ook
die verrekte consumenten ook...
wat betreft het kanaal voor WiFi.. moet ik beide op het zelfde kanaal zetten zodat ze naadloos op elkaar overlopen of beide een apart kanaal zodat de client het sterkste kanaal pakt? ik zelf denk dat het bester is als ze het zelfde kanaal hebben omdat je dan 1 sterk signaal hebt..
Lezen is ook een vak:
Verder, als je beide routers dezelfde SSID geeft (maar wel andere kanalen)
die verrekte consumenten ook...O nee, dat had ik al gezegd!

Pagina: 1