XP naast Ubuntu geinstalleerd: opstart schijfleesfout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 08:22
Ik heb een Ubuntu 11 installatie op mijn pc. Mijn hd had ik opgedeeld in 2 partities C en D. De D schijf was nog een NTFS partitie vanwege mijn vroege xp installatie. Op C had ik ubuntu geïnstalleerd.

Nu wilde ik een dual boot maken met windows xp er naast. Dus heb ik windows xp geinstalleerd op de D schijf. Na de eerste herstart van de installatie krijg ik de melding na het bios scherm schijfleesfout.

Nu kan ik dus niets meer. Geen Linux starten en geen Windows.

Hoe kan ik dit oplossen, ben al ongeveer 3 uur op Inet aan het zoeken en tot nu toe helpt nog niets.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
In je verhaal is het mij niet duidelijk welk OS je eerst installeerde.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ubuntu stond er op (werk ik al half jaar mee). Dit werkte prima.
Nu heb ik vanavond windows xp geinstalleerd op een andere partitie en nu heb ik het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Dan is er sprake van deze situatie.
Vooral pagina vijf is handig: Restore GRUB boot loader.

Of het officiele Ubuntu forum: hier .

Succes!

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dit had ik inderdaad ook gevonden. Alleen is dit een handige manual als XP goed is geïnstalleerd. Dit is dus in mijn geval niet gelukt op de een of andere manier.
Wat ik nu vind is dat ik van de d schijf de primaire partitie moet maken. Dus maar eens uitzoeken hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Zal dus waarschijnlijk hier aan liggen. Geen primaire partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het belangrijkste is dat Windows veeleisend is en de eerste partitie, waar je dus Linux op hebt staan, moet beschrijfbaar zijn voor z'n bootloader. Omdat je tweede partitie beschrijfbaar is voor Windows, gaat het hier fout. Je MBR bevat een verkeerde verwijzing naar de bootloader. Die van Windows in dit geval, want die heb je als laatst geïnstalleerd (of geprobeerd iig). De MBR is nu aan het zoeken naar de Windows loader maar vind deze niet op de plaats waar 't zou moeten en dan krijg je deze fout.
Het artikel wat hierboven wordt genoemd is niet geheel van toepassing, want het gaat niet op een oudere Windows na een nieuwere Windows. Het geeft alleen dezelfde foutmelding. Beetje misleidend.

Dit is op een aantal manier op te lossen. Bijvoorbeeld door aan het begin van de schijf, voor je Linux installatie, een aparte FAT32 partitie te maken (zorg dat dit een primaire partitie is!) en deze gebruiken voor /boot. De partitie hoeft niet zo heel groot te zijn, ~100 MB is meer dan genoeg (mijn /boot is 25 MB). Windows kan nu installeren omdat de eerste partitie beschrijfbaar is. Je moet dan wel een paar wijzigingen aan je Linux brengen, dit kan je doen via een Live CD. Houd het UUID van je / in de gaten, als die is gewijzigd (zie je met 'sudo blkid'), moet je dit aanpassen in /etc/fstab.
Andere optie is om je gehele "D:" partitie te verwijderen, je Linux installatie opschuiven zodat je Windows er voor kan zetten. Je draait het dus in feite om, ipv Linux vooraan de schijf te hebben, komtie achteraan.

Als je er niet helemaal uit komt, kunnen we je altijd verder helpen. Geef ook even aan welke optie je kiest, dan kunnen we daar de stappen voor maken als 't niet lukt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• VivaAtloni
Het is gelukt, maar hiervoor heb ik wel mijn bestaande Linux install op moeten offeren.
Op zich niet zo'n probleem omdat ik alle data toch op mijn NAS op sla.
Windows XP is nu op de primaire partitie geinstalleerd en ik ga nu volgens de manual ubuntu er naast zetten (na mijn vakantie, want ga morgen weg).
Kan nu in ieder geval de anwb campinggidsen in windows installeren, want daar was me het om te doen.

Thx voor de hulp.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als je dualboot wilt draaien is het altijd het handigst om eerst windows te installeren idd.

Het kan wel andersom maar geeft zoveel gedoe dat het vaak niet de moeite waard is.

Als je trouwens je /home map bewaard hebt van je ubuntu installatie heb je al je settings direct weer terug. Hoef je alleen even ubuntu te installeren en de programma's die je gebruikte.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jammer dat je het op deze manier hebt opgelost. Als je het puur voor de ANWB campinggidsen ging, had je Windows net zo goed in een VM kunnen installeren, dan hoef je niet opnieuw op te starten als je deze wilt raadplegen. Scheelt gerommel met je partities en MBR zoals je die nu had.

Fijne vakantie, mijne zit er alweer bijna op. Maandag kan ik weer fijn de bende van m'n collega's opruimen :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1