• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 18:05
Ik heb de P8Z68-V met daarop de volgende drives;

Crucial 64GB SSD op Intel SATA-600
2x1TB Samsung in Raid0 op Intel SATA-300

De SATA conroller staat ingesteld als RAID (logisch, kan niet anders) en ik heb de laatste versie van zowel de Intel Rapid Storage Technology en de Bios van Asus geinstalleerd.

Alle voorwaarden zijn volgens mij aanwezig om SSD Caching in te schakelen maar de optie "accelerate" in de Rapid Storage Technology" is niet aanwezig.

Ik heb al diverse versies van de RST software geprobeerd en om de SSD op een SATA-300 port aan te sluiten maar dit helpt niets. Iemand enig idee?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• westergas
Dti is wat Asus er van vind;
Bedankt voor het stellen van uw vraag.
Zie hieronder de limitatie van Ssd caching:

Deze informatie kunt u ook vinden in de handleiding:

Only Intel® internal SATA ports (gray and blue) support Intel® Smart Response Technology.
• You need at least one SSD (>18.6GB) and one HDD as a set to enable Intel® Smart Response Technology. A single SSD can only be assigned to one HDD for caching.

Mocht u verdere vragen hebben dan horen wij dat graag.
Ik neem aan dat dit betekend dat SSD caching niet mogelijk is met RAID (0).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
't Zou wel moeten werken:
  • A total of only one pass-through disk (RAID Ready system) or RAID volume can be 'Accelerated’ per computer system
  • Accelerated Volume criteria:
    • Accelerated RAID volumes are limited to 31.5TB or less
    • RAID levels 0, 1, 5, and 10 (No RRT volumes allowed to be accelerated)
    • All array member disks must be HDDs (No arrays with SSD member disks allowed to be accelerated)
  • No Acceleration of a RAID volume that is one of the volumes of a Matrix array (multiple volumes on a single array)
  • The SSD to be used as the “Cache SSD” must be attached to an internal SATA port of the computer
Read more: http://vr-zone.com/articl.../11953.html#ixzz1V6sc3M2f
Gebruik je de meest recente RST?

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 15-08-2011 17:04 ]

• westergas
Nielson schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:03:
't Zou wel moeten werken:
[...]
Gebruik je de meest recente RST?
Mmmm...daar zal ik Asus eens mee confronteren.
En ja, ik heb de laatste RST. Meerdere malen opnieuw geïnstalleerd echter in RST blijft ie aangeven dat het versie 10.6.0.1020 is ipv de gedownloade 10.6.0.1022. Misschien dat dat het probleem is... Zou me verbazen aangezien op de site van Asus versie 10.6.0.1002 nog steeds als laatste versie staat aangegeven.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
staat de sata600 ook als raid? die zou op ahci moeten staan en zou afzonderlijk configureerbaar moeten zijn, los van je raid array

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:16
M'n huisgenoot had raid1+ssd caching aan de praat op een gigabyte plank, was alleen onbetrouwbaar, na een niet bootende overclock ging het systeem over z'n nek en moest windows opnieuw geinstalleerd worden.

Stappenplan:
1 controller op raid (xhd)
2 hardware raid1 maken
3 windows installeren op die raid1 (om een of andere reden moet je os op de accelerated partietie staan, je kan niet je loze vrije ruimte op een ssd benutten om het os te draaien)
4 intel driver installeren en op accelerate drukken.

Ik zou het gewoon alleen die acceleration doen, dus controller in raid zetten en dan windows op 1 van de harde schijven zetten, die acceleraten. Met die caching zijn zijn laadtijden van de witcher 2 echt belachelijk laag, ik denk niet dat raid je nog enorme boosts gaat geven.

[ Voor 0% gewijzigd door haarbal op 16-08-2011 14:20 . Reden: typo ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
jammer van je ssd dan, die neem je normaal om je OS op te draaien

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• westergas
Heb Intel tech support ook even geïnformeerd. Dezelfde dag nog antwoord, nice!
Thank you for contacting Intel Technical Support.

As we understand you have two hard drives configured as RAID 0 and one SSD, which you would like to use to enable Intel® Smart Response technology, however the option to accelerate the drive is not available.

We regret to confirm that this option is not yet validated to be supported on RAID 0 volumes on certain systems, this depends on the implementation that has been done by each computer manufacturer. One thing that we can see is that the Control I option ROM that they use for your system is outdated, since it still includes the 8.9 version. These new implementations may become available on new versions of the option ROM that they provide.

For your convenience, the Intel® Rapid Storage Technology offers Top Technical Issues and FAQs at this link:

http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/

This includes the latest technical articles, FAQs, and support information for this product.

Downloads about this product can be found at:

http://downloadcenter.int...ilter.aspx?ProductID=2101

If you feel the issue has been solved, we would really appreciate if you would let us know.

Sincerely,

Diego A.
Zo te zien gebruikt Asus een verouderde ROM in zijn BIOS. Hopelijk dus een tijdelijk probleem :*)

• westergas
Voor de geïnteresseerden, ik heb bovenstaande reactie van Intel doorgespeeld aan Asus Nederland. Zij hebben dit erg netjes opgepakt, ben zojuist gebeld door een medewerker van Asus dat de melding is doorgespeeld naar Taiwan. Waarschijnlijk hoor ik volgende week meer.

• westergas
Het antwoord van Asus Taiwan;
The function is supported under HDD RAID0 mode, but it need some conditions to realize:

1. The SSD cannot be included in RAID0 volume.

2. All of the HDD power saving mode should be closed:

Otherwise, the HDD or SSD may be shut and the SRT function will be failed.
Punt 1 lijkt me logisch.
Punt 2, zouden ze de energie besparing bedoelen in Windows? Die staat bij mij altijd uit dus dat gaat niet op.

Veel tegenstrijdige berichten. Volgens Asus NL werkt het niet, volgens Intel kán het werken maar werkt het op dit bord niet vanwege oude BIOS en Asus Taiwan snapt volgens mij helemaal niets van zijn eigen bord :?

Als de experts er niet uitkomen weet ik het ook niet meer. Ik steek er geen energie meer in, geen SSD caching icm RAID0 voor mij!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
westergas schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:37:
Punt 2, zouden ze de energie besparing bedoelen in Windows? Die staat bij mij altijd uit dus dat gaat niet op.
Of die in de bios?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Pagina: 1