Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04
Ik heb (oorspronkelijk als hobby) een geluidsbewerkings-filter geschreven wat een bedrijf wil gaan gebruiken in een product. Daarnaast ga ik het ook zelf verkopen. Het bedrijf krijgt van mij een library die ze in hun software mee kunnen linken, waarbij ik een bedrag krijg per verkocht product. En eventueel kunnen later ook andere bedrijven deze library kopen.

We staan nu op het punt om een zo beknopt mogelijk contract op te stellen waarin beschreven wordt hoe e.e.a. geregeld is. Ik heb zelf flink gezocht naar contracten, maar bijna alles wat ik vind is contracten voor het maken van software in opdracht - die dan dus eigendom is van de koper.

Vandaar de vraag: Zijn er nog specifieke dingen waar ik aan moet denken?

Wat ik nu heb:
- Korte beschrijving van wat de library is, en dat 'ie als library (dus niet als code) wordt geleverd. Expliciet vermeld dat in sommige gevallen de audio er slechter uit kan komen dan dat 'ie erin gaat, en dat de klant dit accepteert.
- Licentie is voor 1 bepaald product, en niet overdraagbaar
- Licentie is NIET exclusief
- Mijn naam moet genoemd worden in de beschrijving van het product, en op het scherm tijdens configuratie ervan
- Het bedrag per verkocht exemplaar

In principe gaat het om een library die ik eenmalig aanlever en die dan in principe jaren gebruikt zou moeten kunnen worden. Evt. kunnen er later updates komen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Duur van het contract? Geldt het voor alleen versie x.y.z van het product? Ook als het wordt hernoemd, samengevoegd, overgenomen, etc.? Vast bedrag in Euro's, kan nooit veranderen? Onderhoud / nieuwe versies van de library: wie/wat/wanneer/kosten/...? Documentatie bij de library (incl onderhoud)? Garantie? Wie is verantwoordelijk voor fouten in jouw library als er schade is bij hun klant? Zijn ze verplicht jouw library te gebruiken, ook bij nieuwe versies van het product? Ook na pak-em-beet 2015?

Aangezien je expliciet noemt dat de geluidskwaliteit achteruit kan gaan, betekent dat alle andere denkbare problemen en fouten (nu en in de toekomst, bijv. bij gebruik in Windows 2020 / Mac OS-Y / whatever) voor jouw risico en rekening zijn?

Bedrag per verkocht exemplaar, dus als ze het vehuren of bijvoorbeeld zelf hosten, heb je geen inkomsten?

Dit even snel uit mijn hoofd, ik vergeet vast nog wat :P Maar als het over hetzelfde gaat als je eedere topic: maak het inderdaad niet te complex.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 10-08-2011 16:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Productaansprakelijkheidvergoeding beperken tot maximaal het ontvangen bedrag per exemplaar.

Systeemeisen vastleggen.

Perpetual license of beperkte periode? Voor jou waarschijnlijk de laatste.

Periodieke prijswijziging bij ongewijzigd product (bv. cpb inflatiecorrectie).

Afspraken over onderhoud vastleggen.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Auditrechten vastleggen, zodat je in de boekhouding mag naspeuren hoeveel er daadwerkelijk verkocht is. Oja, en de kosten voor de jaarlijkse audit zijn uiteraard voor de licentienemer.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Houd een en ander trouwens natuurlijk wel in verhouding tot jouw werk en omzet (voor een paar duizend euro wil jij inderdaad jouw risico beperken tot max. jouw winst) en hun omzet (als het om een paar duizend euro gaat zal men echt niet akkoord gaan met een auditrecht dat ze meer dan dat kan kosten :P )

--

In veel contracten zie je trouwens wel het onderscheid tussen standaardcomponenten (leveren) en maatwerk (bouwen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Als je verwacht de komende tijd geld te verdienen met je product zou ik eens een afspraak maken met iemand die verstand heeft van contracten maken (liefst verstand van IT-contracten). Dat kost je wel wat geld, maar dat lijkt me beter dan alleen zelf wat in elkaar zetten.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Auteursrechten beschrijven kan ook wenselijk zijn om eventuele problemen nte voorkomen.
Of eigenlijk beter beschrijven dat ze geen enkele rechten hebben dan gebruiksrechten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik weet niet om wat voor bedragen we hier potentieel spreken, maar als dat enigszins serieus is dan kun je natuurlijk even informeren bij een van de bekendere ICT juristen- of advocatenkantoren wat het zou kosten om je hierin bij te staan.
Pagina: 1