USB 3.0 en SATA 6Gb/s belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik wil een NAS aanschaffen en op mijn shortlist zijn de Synology DS1511+ en de QNAP TS-459 Pro II overgebleven. Beide kosten rond de E. 700 en vallen dus in dezelfde prijsklasse.

Ik heb een lichte voorkeur voor de Synology omdat hij sneller is, 5 schijfstations heeft en de DSM software een uitstekende naam heeft. De QNAP lijkt echter een iets recenter model te zijn omdat hij USB 3.0 heeft en SATA 6Gb/s ondersteunt (ik heb in de Synology documentatie niets kunnen vinden over 6Gb/s).

Graag wil ik jullie mening over de volgende twee punten horen:

1. Ik verwacht dat het verschil tussen SATA 3Gb/s en 6Gb/s in de praktijk wel meevalt omdat er in de hele transportketen tragere schakels zijn (bijvoorbeeld het Gb LAN).

2. Ik heb meer twijfels over het ontbreken van USB 3.0 bij de Synology. Ik werk sinds kort met USB 3.0 en moet zeggen dat ik tussen desktopsystemen en externe HD's vaak zo'n 3.5 tot 4.5 GB/min haal (grote B ). Ik zou dus graag 3.0 op mijn NAS hebben, maar ik vraag me af of dit een breekpunt moet zijn voor de Synology.

Tot slot: het zou natuurlijk balen zijn als ik nu de Synology aan zou schaffen en er over een week een 1511 II komt met USB 3.0.

Graag jullie mening.

• Har
Niemand een mening of ervaring?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-01 15:00
Ja wat wil je weten?

Tenzij je SSD's in je NAS gaat stoppen ga je die Sata600 niet nodig hebben. Traditionele schijven gaan natuurlijk niet eens in de buurt komen van het Sata300 limiet. Daarnaast zit je inderdaad met je netwerkdoorvoer, deze zal max 2Gb/s met link aggregation maar per sessie haal je nog steeds maar 1Gb/s (d.w.z. 1 bestand zal met max 1Gb/s over die lijn gaan). Dus nuttig? Nee, nu niet en in een nabije toekomst waarschijnlijk ook niet.

USB3.0 moet je zelf beslissen, daar kunnen we weinig over zeggen. Als jij dat belangrijk vind moet je uitzoeken of er nieuwe producten in de lijn zitten die dat wel hebben. Vergeet niet dat ze beide ook beschikken over eSata, ook niet het langzaamste transportmiddel. ;)

• Har
Bedankt voor je antwoord

• Har
Voor andere geïnteresseerden is hier meer informatie te vinden:

http://forum.synology.com...php?f=165&t=35955&start=0