Toon posts:

[MOBO] AMD Northbridge Hardwarefout, PC Crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Forumleden,

Mijn PC start de laatste tijd spontaan opnieuw op. Soms na 10min gebruik en soms na 2uur gebruik. Heb al geprobeerd geheugen te wisselen, windows op verschillende HD geinstalleerd, andere video kaart en voeding. Maar maakt geen verschil. Nu kijk ik in mijn windows event log en staat het vol met onderstaande waarschuwing. Temperatuur is het overigens ook niet. Die blijft stabiel ook na intensief gebruik.

Is dit nu een Northbridge hardware fout? of misschien iets met de drivers? Alleen drivers lijkt me niet want opnieuw geinstalleerde windows met nieuwste drivers of zonder drivers gebeurt hetzelfde. Het lijkt op een hardware fout, maar voordat ik een nieuwe mobo ga kopen graag wat expertise advise :)
Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag. :)

System Specs:
ASUS M4A785TD-V EVO
AMD Phenom (tm) II X4 810 Processor 2.6Ghz
4GB DDR3
ASUS EAH 5770

Gebeurtenis 21, WHEA-logger
Er is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.

Onderdeel: AMD Northbridge
Foutbron: Gecorrigeerde computercontrole
Fouttype: 28
Processor-id: 0

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

- System

- Provider
[ Name] Microsoft-Windows-WHEA-Logger
[ Guid] {C26C4F3C-3F66-4E99-8F8A-39405CFED220}
EventID 21
Version 0
Level 3
Task 0
Opcode 0
Keywords 0x8000000000000000

- TimeCreated
[ SystemTime] 2011-08-09T16:37:18.671186900Z
EventRecordID 6112

- Correlation
[ ActivityID] {5F222AE1-1FCD-489B-AA1A-E37019A00F54}

- Execution
[ ProcessID] 1412
[ ThreadID] 1424
Channel System
Computer Gebruiker-PC

- Security
[ UserID] S-1-5-19

- EventData
ErrorSource 1
ApicId 0
MCABank 4
MciStat 0x9c5c4000011c017b
MciAddr 0x691eca50
MciMisc 0xc00a0fff01000000
ErrorType 28
Length 928

Hartelijk dank voor uw tijd.

Verwijderd

http://forums.aria.co.uk/showthread.php?t=47261&page=3

Zegt dat een bios update werkte voor de persoon in kwestie

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor uw reactie Athlon-pv

helaas is de situatie nu nog meer verergerd van de pc. Krijg de pc niet meer opgestart dus een bios update kan niet uitgevoerd worden. Als ik de pc aanzet krijg ik misschien 1 van de 20 x beeld te zien. En als ik dan een keer in de bios kom reboot ie ook al spontaan na 1 min in de bios te zijn. En als ik daarna geen beeld krijg lijkt het ofdat de pc in een soort van slaapstand staat. Gebeurt niks en fans gaan langzamer draaien. En je kan de pc niet meer uitzetten door op de aan/uit knop te drukken of lagere tijd ingedrukt te houden.

Nu is alles een keer vervangen geweest behalve het moederbord en de processor. Paar dagen geleden heb ik nog een stresstest uitgevoerd op de processor en geen problemen. Dus zou het moederbord dan toch overleden zijn?

• tomtom381
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-02 19:56
Krijg je wel beeld of gebeurt er wat anders als je je videokaart er uit haalt en je scherm aansluit op de onboard videokaart van de chipset?

Probeer ook eens een keer zo kaal mogelijk op te starten, dus moederbord, processor met koeler, 1 hdd, en een reepje geheugen (en voeding natuurlijk). Als hij dan nog niet wil zou ik proberen of je je processor in een ander systeem kan testen, of dat je een andere processor in dit systeem kan testen.

Verwijderd

trek de stekker er fysiek even uit voor een dag , zorg dat de pc kompleet van het stroom af is.

Verwijderd

Topicstarter
tomtom381 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:54:
Krijg je wel beeld of gebeurt er wat anders als je je videokaart er uit haalt en je scherm aansluit op de onboard videokaart van de chipset?

Probeer ook eens een keer zo kaal mogelijk op te starten, dus moederbord, processor met koeler, 1 hdd, en een reepje geheugen (en voeding natuurlijk). Als hij dan nog niet wil zou ik proberen of je je processor in een ander systeem kan testen, of dat je een andere processor in dit systeem kan testen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 08:05:
trek de stekker er fysiek even uit voor een dag , zorg dat de pc kompleet van het stroom af is.
Dank voor jullie reacties, ik heb intussen ook een weekje vakantie gehad. Vandaar mijn late reactie. Ik heb het geprobeerd wat jullie beschreven. Maar het zelfde probleem bleef maar voorkomen. Op willekeurige momenten een restart, bios opstart, geen HDD maakt niet uit, willekeurig restarten. Zelfs nog een processor van iemand anders erin gehad maar weer hetzelfde. Dus het was toch echt het moederbord. Heb nu een nieuwe gekocht en die erin, en al het andere er ook weer in en draait alweer 2dagen zonder problemen.

Dus ik weet niet wat er was met de Northbridge? maar wanneer het voor het eerst voorkwam hoorde ik ook zon pop-geluid van de voeding. Dat die doorknalde. En daarna is het probleem begonnen. Maar zelfs met een nieuwe voeding was het nog niet opgelost. Dus waarschijnlijk heeft het moederbord ergens kortsluiting gemaakt, tijdens het doorbranden van de voeding? Dat zou mogelijk kunnen zijn toch?
Pagina: 1