Toon posts:

5.1 van tv (Sony NX800F) naar versterker (HK AVR255)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn televisie aangesloten via een optische kabel naar mijn versterker.
Bij HD zenders geeft de televisie aan het dat dolby geluid is.
Op het display van de versterker geeft hij alleen aan dat er links voor en rechts voor geluid is, terwijl als ik de versterker op surround zet, het daadwerkelijk surround klinkt. Toch heb ik het idee dat het geluid verdeeld wordt over de speakers dan dat het daadwerkelijk 5.1 is.
Is het nu zo dat het signaal vanaf de tv stereo is of is de uitzending stereo? Hoe kan ik dit controleren?
Dit staat overigens in de handleiding van de tv:

U kunt naar het televisiegeluid luisteren via het aangesloten home theater system met digitale invoer.
De digitale glasvezelaansluiting aansluiting brengt gecomprimeerde digitale audio over. Dit type van aansluiting kan stereo en meerkanaals audiogegevens overbrengen in verschillende gecomprimeerde formaten, zoals DTS, Dolby Digital enz.
Opmerking: Een digitale glasvezelaansluiting kan geen nieuwe HD audioformaten overbrengen zoals DTS HD, Dolby True HD enz.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Audio die de TV in gaat hoeft niet de TV ook weer uit te komen. Er zijn genoeg TV's die geluid eerst downsampelen naar 2.0 voordat het uitgestuurd wordt. Want alleen een term als "Dolby Digital" zegt niets, er zijn namelijk diverse varianten zoals Dolby Digital 2.0 en Dolby Digital 5.1.

Welke optie gebruik je om de versterker op surround te zetten? Als dat iets is als Dolby Pro Logic of DTS Neo dan laat je van 2.0 stereo een soort van 5.1 maken. Dus dan heb je nog steeds geen echt surround of geen echt 5.1.

Handleiding van de TV is overigens nietszeggend. Wat daar staat zijn gewoon de opties die de optische toslink aan kan. En in het woordje "kan" zit ook het verneukeratieve: het kan dat er DTS en Dolby Digital worden doorgestuurd, maar er staat nergens dat het ook gebeurt.

In de manual van de TV staat namelijk al onderstaande:
Digitale optische aansluiting: tweekanaals lineaire PCM, Dolby Digital
Daar wordt dus al niet eens gesproken over DTS. Dus DTS wordt - volgens de handleiding - niet uitgevoerd of wellicht eerst naar 2.0 LPCM gezet. Daar komt het stukje van "kunnen" dus terug.

Echter staat er op de specificatiepagina van Sony zelf wel dat deze TV 5.1 uit kan voeren. Wellicht dat Dolby 5.1 wel zou kunnen lukken. Enige manier om dat uit te proberen is een bestand af te spelen waarvan je zeker weet dat er een Dolby 5.1 track op zit en dan kijken wat de AVR255 aan geeft van wat er binnen komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Echter staat er op de specificatiepagina van Sony zelf wel dat deze TV 5.1 uit kan voeren. Wellicht dat Dolby 5.1 wel zou kunnen lukken. Enige manier om dat uit te proberen is een bestand af te spelen waarvan je zeker weet dat er een Dolby 5.1 track op zit en dan kijken wat de AVR255 aan geeft van wat er binnen komt.
Ik ga dat vanavond eens proberen. Hopelijk kan ik een bestandje ergens vinden.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Er zijn maar weinig zenders die meerkanaals geluid uitzenden, ik geloof dat National Geographic HD en Discovery HD showcase doorgaans wel meerkanaals audio meesturen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Verwijderd

Topicstarter
SpongeRob schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:11:
Er zijn maar weinig zenders die meerkanaals geluid uitzenden, ik geloof dat National Geographic HD en Discovery HD showcase doorgaans wel meerkanaals audio meesturen.
Ik heb een aantal keren deze zenders bekeken maar de display blijft stereo aangeven. Ik moet het alleen nog even proberen met een bestandje vanaf de usb stick in de televisie.
Ik heb deze vraag ook overigens bij Sony neergelegd.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:23:
[...]

Ik heb een aantal keren deze zenders bekeken maar de display blijft stereo aangeven. Ik moet het alleen nog even proberen met een bestandje vanaf de usb stick in de televisie.
Ik heb deze vraag ook overigens bij Sony neergelegd.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar mijn tv (LG LV3550) zit optisch aangesloten aan een oude Sony DB930 en die laatste geeft bij Nederland 1 aan dat er multichannel Dolby Digital gedecodeerd wordt, er gaat ook een grote blauwe lamp branden en alle speakers worden in het display aangegeven, samen met het DD logo. Ik ben er dus zeker van dat Nederland 1 DD 5.1 uitzendt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peenutzz op 13-08-2011 16:47 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-01 11:13
Heb je de zender wel in de juiste audio stream staan. De meeste HD zenders hebben bij mij 2 audio streams, 1 in stereo en 1 in surround. Alleen soms wordt stereo gewoon omgezet naar surround door het tv station.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Ik krijg bij mij thuis ned 1 2 3 in dolby digital 5.1 geef hij ook netjes aan.
Maar als je een hd pakket heb krijg je het geluid pas in dolby digital had ik gelezen,

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:30:
Ik krijg bij mij thuis ned 1 2 3 in dolby digital 5.1 geef hij ook netjes aan.
Maar als je een hd pakket heb krijg je het geluid pas in dolby digital had ik gelezen,
Ik heb geeneens digitale tv, alleen analoog (Ziggo) + Nederland 1 digitaal ongecodeerd, gewoon in 5.1 :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond had ik wat meer tijd om wat instellingen te bekijken. Op de televisie kan je bij het geluid kiezen tussen tv-speaker en home cinema. Hij stond op tv-speaker omdat we niet altijd televisie kijken met het geluid via de versterker, alleen films. Als we dan een film kijken dan zetten we gewoon het geluid van de tv uit en versterker aan. Het geluid wordt dan dus omgezet naar een soort van 5.1 surround geluid.
Als ik bij de instelling het geluid op home cinema zet dan geeft de versterker ineens Dolby Digital aan en zijn ook alle speakers op het display verlicht. Dit is dus 5.1.
Daarna gaan zappen en bij de ene zender wel en bij de andere niet en dat klopt natuurlijk dan.
Het is alleen wel even schrikken als je gaat zappen naar een zender die stereo is want dat volume is een stuk hoger.
Pagina: 1