RPM en Temp instellingen voeding m.b.v. ASRock mobo

Pagina: 1
Acties:

• Rob G
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01-2025
Sinds een tijdje heb ik een systeem draaien met een ARrock H67M mobo, G620 proc. en Be Quiet Pure Power 350w voeding.

Het mobo heeft de nieuwe UEFI bios, en tevens een AXTU tool waarmee ik de fanspeeds en max temperaturen in kan stellen. Dit kan voor de CPU-fan, Case-fan en Powersupply-fan.

Nu krijg ik in zowel BIOS als AXTU geen temperaturen of rpm's door van de voeding, terwijl ik 99% zeker weet dat dit eerder wel het geval was.Speedfan kan hier overigens ook geen gegevens van terug vinden.
Ligt dit nu aan mij en had ik het verkeerd omdat dit sowieso nooit had gekunt, of moet die mogelijkheid er met deze voeding toch zijn, en moet ik het probleem gewoon kunnen oplossen...?

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je voeding is normaal zelfregulerend

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Rob G
En daarmee ook niet uit te lezen?

• Jerdek
Ik heb er nog nooit van gehoord iig. Dan zou je een data/sensorkabeltje eruit moeten hebben, waarop sluit je die aan?
Normaal is een voeding (meestal)voorzien van een pwmfan en voert ie zelf het management daarvan uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Jerdek op 10-08-2011 20:00 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Voor de duidelijkheid, de info die jij in je UEFI ziet zijn uitleeswaarden van de verschillende fan-headers op je moederbord. Vanuit de fabriek krijgen die verschillende namen mee, zoals 'chassis fan 1' en 'power fan' etc. Maar als jij bijvoorbeeld je CPU fan aansluit op je power fan-header heeft het moederbord dat natuurlijk niet door. De waarden die je dus achter de namen ziet zijn puur en alleen afhankelijk van wat je er al dan niet op aansluit. Misschien had jij ooit eens een fan op de 'power' header zitten en nu niet meer.

Voedingen regelen hun eigen fanspeeds. Tussen het moederbord en de voeding vind behalve het aan-uit signaal eigenlijk geen communicatie plaats. Er is dus geen probleem in jouw situatie.

• Rob G
Singular1ty schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 01:10:
Voor de duidelijkheid, de info die jij in je UEFI ziet zijn uitleeswaarden van de verschillende fan-headers op je De waarden die je dus achter de namen ziet zijn puur en alleen afhankelijk van wat je er al dan niet op aansluit. Misschien had jij ooit eens een fan op de 'power' header zitten en nu niet meer.
Daar ben ik me van bewust, het gekke is ook dat ik geen fan aangesloten heb gehad op een power header, telkens enkel 1 fan, of op de CPU, of de Chassis aansluiting. Ik heb verder ook geen fan kabeltje uit mijn voeding.
Wellicht dat ik dit of verkeerd heb gezien, of een het een bug was welke in een nieuwe update is opgelost.

Zijn er verder nog mogelijkheden om de fan stiller te krijgen? Andere fan (al is hij al relatief stil), of zelf aansluiten op de power fan aansluiting (maar hoe bewaak ik de temperaturen in de voeding) zijn natuurlijk opties, maar is er ook nog wat anders of aanvullends mogelijk?

• Jerdek
Als je vindt dat je voeding te veel lawaai maakt, koop dan een stillere voeding, een Be-Quiet b.v.
Verder is modden van je voeding automatisch garantieverval, terwijl de voeding zelf electronica heeft voor het bewaken van de temperatuur.

edit:
Zag idd dat je al een Be-Quiet had, sorry..
de fan van je voeding geeft bij 50% belasting 17dB en bij 100% 22 dB, dat is erg laag hoor! is je fan misschien vuil? Iets wat gekoeld wordt zul je altijd iets horen, maar deze voeding geeft(als ie schoon is) een verwaarloosbaar geluid.
Weet je zeker dat het je voeding is, heb je bv de fan al ff stilgezet dmv een potlood ertussen oid?

[ Voor 45% gewijzigd door Jerdek op 11-08-2011 12:52 ]

• Rob G
Mijn voeding is al een Be Quiet (Pure Power 350w).
Mijn CPU cooler hoor ik niet, de voeding echter wel en ik zou dat graag verhelpen.

• Jerdek
zie edit boven en

10dB(net hoorbaar) normale ademhaling/vallend blad
20dB radiostudio/boomblaadjes in de wind / fluisteren op 1,5 meter

bron: http://home.planet.nl/~camin023/revalidatie/dbwaarden.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Jerdek op 11-08-2011 13:00 ]

• Rob G
Het is zeker de fan van de voeding.
Op mijn CPU zit een scythe Big Shuriken, draaiend op 1100 rpm en die hoor ik alleen als ik er bovenop zit.
Het is ook niet zo schokkend hard, maar het jammer is een beetje dat bij inbouw in mijn tv-meubel, het geluid wat wordt versterkt.

• Jerdek
Je hebt ook een casefan, is die intake of outtake?
Als die intake is, misschien die wat harder laten draaien zodat je wat meer verse lucht binnen krijgt.
Grote kans dat dan de fan van je voeding(die ook als outtake werkt) minder hard gaat draaien omdat ie frissere lucht krijgt.

• Rob G
De 'case' fan was slechts tijdelijk (mijn CPU-fan op aangesloten). Maar ik kan eens proberen hier een intake fan op te zetten.
Temperaturen komen overigens niet boven de 45 graden uit, hoe hard ik mijn best ook doe.

• Jerdek
@rob
een intakefan erbij kan een hoop schelen hoor!
Je voeding moet zich nu koelen met die 45 graden lucht he, logisch dat die fan harder gaat draaien.

[ Voor 49% gewijzigd door Jerdek op 15-08-2011 10:20 ]

• Rob G
Intake fan zit er inmiddels in, maar dit helpt slechts beperkt. Temperaturen zijn misschien iets lager, maar dat is niet veel meer dan 1 of 2 graden. De voeding hoor ik dan ook nog steeds.
Ik heb zelfs met een open kast gedraait, waardbij de temperaturen ruim onder de 40 graden blijven, maar zelfs dan hoor ik de voeding.

Kan ik hier nog wat winnen door demping in de kast aan te brengen?
Zijn er wellicht voedingen welke echt nauwelijk te horen zijn?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Fan van de voeding permanent op 5v laten draaien, heb ik ook, hoor hem niet.

---RAWE CEEK!!!---

• Rob G
En je ruikt hem ook niet?

Even zonder gein, hou jij zelf de temperatuur van de voeding nog in de gaten?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Nee, totaal niet, kan het ook niet echt interessant vinden. Kan me ook niet voorstellen dat het heel erg van belang is, ik heb deze voeding al bijna 2 jaar, en gelijk bij aanschaf de fan op 5v gezet, nooit ergens last van gehad.

---RAWE CEEK!!!---

• Rob G
De temperatuur van de voeding lijkt mij eigenlijk wel van belang. De fan zit er niet voor niets in, en een te heet wordende , doorbrandende voeding kan wellicht best wat schade veroorzaken, of heb ik dat mis?

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Rob G schreef op maandag 19 september 2011 @ 12:10:
De temperatuur van de voeding lijkt mij eigenlijk wel van belang. De fan zit er niet voor niets in, en een te heet wordende , doorbrandende voeding kan wellicht best wat schade veroorzaken, of heb ik dat mis?
Ja dat zal zeker schade veroorzaken. Maar doorbranden zal niet snel gebeuren met een kwalitatief goede voeding zoals BeQuit. Hogere temperaturen zullen wel de levensduur en efficiëntie iets verminderen.
Pagina: 1