[Ubuntu 10.04] Korte stotteringen bij video playback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Als Linux systeembeheerder weet ik mijn weg goed te vinden op servers, maar desktops?

Op mijn Ubuntu 10.04 desktop heb ik last dat video's om de 10 sec even haperen voor wellicht maar 200ms en daarna weer doorspelen om na 10 sec weer even te haperen.

Het geluid hapert ook op het zelfde moment kortstondig mee.

Nu komt dit voor met H264 video's (MKV), AVI files en ook als ik op Youtube een filmpje kijk.

Ik vermoed twee dingen:
- Video playback probleem
- Audio playback probleem

Dit probleem speelt nu echt al een hele tijd en inmiddels heb ik al diverse kernels geprobeerd waar ik nu versie 3.0 draai met de meest recente nVidia driver (280.13).

Nu is de audio onder Linux vaak nog een pain in the ass, dus ben ik bang dat er ergens bij de audio playback iets niet lekker loopt, wat ook de video doet stotteren.

Overigens werkt Spotify bijvoorbeeld prima, evenals gewoon met Rythmbox muziek afspelen.

Video afspelen werkt dus niet lekker via Youtube, maar ook maakt het niet uit of ik VLC danwel MPlayer gebruik.

Het lijkt dus ergens een generiek probleem in deze desktop, maar ik zou niet weten waar te beginnen met debuggen.

Voor wat het waard is, de specificaties van mijn desktop:
* AMD Phenom(tm) II X4 945 Processor
* 8GB DDR3 Ram
* Intel X25-M 80GB SSD
* nVidia GeForce 9800 GT
* Creative Labs SB0400 Audigy2 Value

Nog wat software versies die ik draai:
* Kernel: 3.0.1
* nVidia driver: 280.13
* PulseAudio: 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14
* VLC: 1.0.6-1ubuntu1.8
* Flash: 10.3.181.34ubuntu0.10.04.1

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ja, ik denk dat ik weet wat het probleem is: de Pulse audio-gstreamer werkt niet optimaal. Dit is alleen zo bij audio sync in video's en het leidt tot het genoemde stotteren. Het is het duidlijkst in VLC, maar ook in Totem en andere players die Gstreamer direct of indirect gebruiken. De oplossing is wat minder leuk omdat het waarschijnlijk er toe gaat leiden dat je VLC niet meer kan gebruiken is mijn ervaring.

VLC gebruikt zijn eigen VLC-pulse-plugin waarmee alles via Pulse Audio aangestuurd wordt, er is echter niet direct een ALSA plugin beschikbaar (is misschien ook niet nodig). Echter het verwijderen van VLC-pulse-plugin of het gebruiken van de ALSA sound output leidde er bij mij toe dat VLC soms helemaal geen audio meer speelde bij video's.

Dus om het op te lossen heb ik een andere workaround gebruikt:

Totem installeren (is meestal toch al geinstalleerd).
gstreamer0.10-pulseaudio package compleet verwijderen!
gstreamer0.10-alsa package installeren.

Let op, je media programma + gstreamer werkt dan wel met alleen met alsa en niet meer met pulse audio.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere oplossing is PulseAudio verwijderen en puur op ALSA werken. Andere optie is om te gaan kijken naar een nieuwere versie van PulseAudio, want de standaard versie bij 10.04 is behoorlijk brak (ik zie dat je al een nieuwere gebruikt, die zou 't goed moeten doen).

Iets anders om te doen is je hele distro upgraden naar een nieuwere versie, het kan een bug zijn in de gstreamer packages en verbinding naar Pulse zoals hierboven al is aangegeven. Zelf gebruik ik Xubuntu 11.04 met de gstreamer0.10-pulseaudio package (versie 0.10.28) en mijn mplayer (daily build) en flash geven geen enkel probleem. Ik ga wel binnenkort naar Debian toe, omdat ik de laatste paar releases van Ubuntu te veel issues zie (klein, maar vervelend).

Succes en laat even weten wat je uiteindelijk doet en of het probleem daarmee is opgelost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb er bij mij even op gelet, en merk dat mijn mplayer ook zo nu en dan even stottert, afhankelijk van hoe lang de video al speelt zonder dat ik een skip heb gedaan (paar seconde vooruit/achteruit). Dit had ik in het verleden helemaal niet. Nu ik er zo over nadenk, is dit gekomen sinds ik een nieuwe videokaart in m'n PC heb en nVidia VDPAU kan gebruiken voor hardware decoding. Flash speelt vreemd genoeg nog steeds over m'n CPU, ipv GPU, dus daar merk ik niets. Ik speel ook heel weinig YT filmpjes om het echt te merken.

Aangezien ik VDPAU moet gebruiken voor full HD, maar met 720p kan ik ook op m'n CPU werken, houd ik het in de gaten met de serie die ik nu kijk. Ik zal de video output aanpassen van VDPAU naar Xv. Als ik verbetering zie, meld ik 't hier. Het is dan zeer waarschijnlijk dat de output alles bepalend is voor het stotteren.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties so far!
Jouke74 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:57:
Dus om het op te lossen heb ik een andere workaround gebruikt:

Totem installeren (is meestal toch al geinstalleerd).
gstreamer0.10-pulseaudio package compleet verwijderen!
gstreamer0.10-alsa package installeren.
Dit heb ik probeerd zonder resultaat, ik blijf het schokken dus nog houden. Ook wanneer ik in VLC zelfs mijn geluid volledig disable stottert de video nog steeds iedere keer kortstondig.
Hero Of Time schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:54:
Andere oplossing is PulseAudio verwijderen en puur op ALSA werken. Andere optie is om te gaan kijken naar een nieuwere versie van PulseAudio, want de standaard versie bij 10.04 is behoorlijk brak (ik zie dat je al een nieuwere gebruikt, die zou 't goed moeten doen).

Iets anders om te doen is je hele distro upgraden naar een nieuwere versie, het kan een bug zijn in de gstreamer packages en verbinding naar Pulse zoals hierboven al is aangegeven. Zelf gebruik ik Xubuntu 11.04 met de gstreamer0.10-pulseaudio package (versie 0.10.28) en mijn mplayer (daily build) en flash geven geen enkel probleem. Ik ga wel binnenkort naar Debian toe, omdat ik de laatste paar releases van Ubuntu te veel issues zie (klein, maar vervelend).

Succes en laat even weten wat je uiteindelijk doet en of het probleem daarmee is opgelost.
Pulse geheel verwijderen heb ik nog niet getest, wel een upgrade naar 10.10 (11.04 liever nog niet ivm Unity..)

Helaas, ook dat bied geen soelaas.

De video waar ik constant mee test overigens: http://zooi.widodh.nl/ev/..._Roadster_together_HD.avi

In die video heb ik iedere keer die korte schokjes.

De volgende stap is proberen PulseAudio te verwijderen, maar dat is iets voor morgen :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen enkel probleem bij het afspelen van je 1 minuut demo. Zowel met VDPAU als met Xv video output. Als je hier al problemen mee hebt, dan is er wellicht wat meer aan de hand met je systeem. Wat is je CPU gebruik bijvoorbeeld? Heb je aan PulseAudio nog wat aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Het CPU gebruik is minimaal. De CPU clocked wel terug naar 800Mhz ivm stroombesparingen, dat heb ik ook al een keer uit gezet en de CPU op 3Ghz geforceerd, maakt geen verschil.

Aan PulseAudio heb ik verder niets aangepast, is gewoon default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Wat ik wel mis is wat voor codecs heb je geinstalleerd?

Zelf gebruik ik 10.04 op een i7 920 met nvidia videokaart.
Codecs heb ik volgens onderstaande website geinstalleerd, dus vanaf een schone pc.
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Denk zelf dat als je teveel installeerd dat er problemen kunnen ontstaan.
Bij een oudere ubuntu had ik van alles door elkaar gedaan, toen kreeg ik het ook niet meer goed volgens bovenstaande website, met een schone installatie was het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn stotteren is enkel bij mplayer heb ik nu gemerkt en komt door het niet vullen van de cache, of de cache is te klein (aldus de output in de log/terminal). De cache is aan 't begin van 't afspelen 0,00%, 't vult niet. Anders dan dat, vlekkeloos. Merkte dat 't alleen gebeurt als ik mplayer pauzeer en dan weer verder ga, maar het gebeurt niet altijd. Output maakt niet veel uit.
Dit zou bij jou ook kunnen zijn, maar als je een video zonder pauzeren afspeelt en dat hapert al, dan is 't niet de buffer.

Voor pulseaudio heb ik 't volgende aan staan in m'n daemon.conf in /etc/pulse:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
allow-exit = no
use-pid-file = yes

exit-idle-time = -20

resample-method = speex-float-1

# Reset m'n 'balans' niet als er een nieuwe verbinding komt
# Bij yes worden de volumes van elk kanaal gelijk gezet
flat-volumes = no

default-sample-rate = 48000
default-sample-channels = 6 # 5.1 surround

# Dit is belangrijk, standaard is dit lager, verhoog dit voor betere
# playback performance en kan je probleem oplossen.
default-fragments = 4
default-fragment-size-msec = 25

De fragments en fragment-size-msec kan je nog mee spelen. Op Ubuntuforums.org staat ook een howto voor Pulse. Een snelle Google query zal je 't al geven.

@jan99999:
Ik denk niet dat codecs een probleem zijn. Standaard voldoen de gstreamer packages al en mplayer maakt niet geen gebruik van vziw. En flash al helemaal niet en dat hapert ook al zeg-ie. Je moet overigens wel erg lopen kloten als codecs een probleem vormen op je Linux systeem, aangezien dit veel beter is afgehandeld via de gstreamer packages dan dat 't op Windows is.

Pagina: 1