Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dood systeem (voeding?)

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Mijn desktop doet he le maal niets meer opeens, terwijl ik hem gisteravond nog netjes afsloot.
Er gebeurt echt nul komma nul als ik op de knop druk, maar het lampje op het mobo (Asus P5B-Plus) brandt wel. Alle stekkers in en uit gedaan (extern en intern) maar niets helpt.

Het lijkt mij de (Coolermaster 450W) voeding, of niet? Ik heb hem al 5 jaar en heb inmiddels een Radeon 3680 en 3 harde schijven (Green) in RAID (ruim een maand), 4xRAM, Club3D Theatron sound en Core2Duo, DVD en VEEEL USB-devices (deels op powered hub).
Kan ik nog iets multimeteren, of haal ik gewoon een nieuwe voeding (hoeveel W, en welke is het stilst)?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de voeding verdenkt, probeer dan eens een andere en kijk of die hetzelfde probleem geeft. Dat je systeem niet meer boot kan ooem k prima komen door een dood moederbord bijvoorbeeld. Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om zo je systeem te troubleshooten.

Stel eerst vast dat het daadwerkelijk de voeding is voor je een nieuwe koopt.

• Stan
De troubleshooter heb ik uit mezelf al (ruimschoots) gevolgd, maar enkele zaken kunnen niet, omdat het systeem echt dood dood is, buiten het lampje op het mobo.

Ik heb geen test-voeding liggen of een ander systeem om deze te dubbelchecken, dus kopen is de enige test-oplossing.

Ps. Je geheugen is al verkocht toch (zie je sig)?

[ Voor 8% gewijzigd door Stan op 10-08-2011 10:59 . Reden: Ps ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Haal zoieso eerst even een paar minuten je voeding los van de netstroom. Dit wil nog wel eens helpen.

Edit: of heb je dat al gedaan met je stekkers 'extern' ?

Edit 2: Ah.. dat bedoelde je inderdaad met extern ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 10-08-2011 11:00 ]

UNOX: The worst operating system

• Stan
Korvaag schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:59:
Haal zoieso eerst even een paar minuten je voeding los van de netstroom. Dit wil nog wel eens helpen.
Already done.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Probeer ook even je powerknop met een schroevendraaier te verbinden (de pinnetjes op het mobo). Het kan zijn dat je powerknop stuk is. Dat heb ik 1 keer gehad... :D

UNOX: The worst operating system

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 21:57
Je zegt dat je de troubleshooter merendeels hebt uitgevoerd, wellicht handig om je bevindingen te posten. Het kan nu nog heel veel zijn. Als je geen reserve/leen onderdelen hebt om mee te testen, kan het heel lastig zijn om te achterhalen waar het mis gaat.

edit; wil je de voeding testen, dan kun je, met een dvd drive of harddisk eraan, 2 pinnen doorverbinden om te kijken of ie aangaat. Als hij niet aangaat kun je vrij goed stellen dat die defect is.

[ Voor 33% gewijzigd door Aragnut op 10-08-2011 11:05 ]

• Stan
Korvaag schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:01:
Probeer ook even je powerknop met een schroevendraaier te verbinden (de pinnetjes op het mobo). Het kan zijn dat je powerknop stuk is. Dat heb ik 1 keer gehad... :D
Goeie tip ja, die pak ik vanavond nog even mee!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 11:16
Wanneer je aan de voeding twijfelt, kun je deze eens open schroeven om te kijken of je binnenin misschien al rare dingen tegenkomt. Aangezien deze 5 jaar oud is verwacht ik geen problemen met de garantie daar.

• Stan
  • Opengeschroefd, niets te zien.
  • Powerbutton doet het nog, want met ijzerdraad/schroevendraaier de powerpins connecten is ook dood, en ik voel de powerbutton ook gewoon klikken.
  • Stekker/stopcontact/kabel verwisseld, niets.
  • Alles los wat los kan en starten, niets.
Ik denk toch echt de voeding, die nu blijkt 400W te zijn, en ik heb volgens calculators minstens 500 nodig.
Wel raar dat mobolampje wel brandt, dus wellicht als 2e optie toch mobo en niet de voeding :/

Ik koop denk ik morgen gewoon een voeding, CoolerMaster 550W.

Verwijderd

Aragnut schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:03:
Je zegt dat je de troubleshooter merendeels hebt uitgevoerd, wellicht handig om je bevindingen te posten. Het kan nu nog heel veel zijn. Als je geen reserve/leen onderdelen hebt om mee te testen, kan het heel lastig zijn om te achterhalen waar het mis gaat.

edit; wil je de voeding testen, dan kun je, met een dvd drive of harddisk eraan, 2 pinnen doorverbinden om te kijken of ie aangaat. Als hij niet aangaat kun je vrij goed stellen dat die defect is.
Heb je dit al geprobeerd?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37
Volgens mij is een coolermaster voeding lang niet de beste, zeker niet als je voor een oudere voeding gaat. Je kan dan beter voor deze of deze gaan.

Ik ben alleen geen expert in voedingen, dus ik zou het even vragen in dit topic :)

edit:
Zoals The Mask hieronder ook al zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 10-08-2011 21:35 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Stan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:11:
Ik denk toch echt de voeding, die nu blijkt 400W te zijn, en ik heb volgens calculators minstens 500 nodig.
Calculators werken niet.
Ik koop denk ik morgen gewoon een voeding, CoolerMaster 550W.
Volgens mij heeft Coolermaster niet eens een goede 550W voeding dus dat zou ik niet doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Stan
Ik had nog niet geprobeerd de voeding compleet los te shorten om aan te zetten met een drive, maar ik heb inmiddels de knoop al doorgehakt (ivm 8 dagen geld terug periode MyCom):

OCZ ModXStream II 600W opgepikt voor 63 euri
Schijnt goed stil te zijn (138mm fan) en is modulair en 80plus Bronze (zuinig/eff.) en 600W is ook wel toekomstproof. Ik denk nu slechts 450 of 500 nodig te hebben (had 400W).

Ik was overigens vergeten dat ook ik het 'zeur'-geluid had, dat heeel licht hoorbaar was als mijn GPU/CPU hard moest rekenen, dus als je een 3D-omgeving met je muis rondkijkt etc. op elk moment dat je je muis beweegt.
Nooit gevonden wat het was, tot net, in enkele PSU-topics!

Vanavond hopelijk weer goed nieuws, vanaf mijn eigen bakkie :)

[ Voor 44% gewijzigd door Stan op 11-08-2011 15:07 . Reden: Zeurgeluid ]

• Stan
Yahoooo!
Ik draai weer, met de nieuwe voeding (OCZ)!
Mooi, dat modulaire!

Thanks allemaal.
Pagina: 1