RAID ziet slechts 746GB ipv 3TB schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb hier een Asus p6x58d-e moederbord liggen en hierop zitten 2 hd's van WD aangesloten van elk 3TB op een normale sata-aansluiting

Probleem is nu dat ik de hd's wil laten mirroren naar raid 1, maar als ik naar die Intel Matrix Storage Manager ga, zie ik de 2 hd's maar met slechts 746GB per HD beschikbaar zijn, als ik de optie verander naar raid0 dan heb ik 1493GB beschikbaar, maar met belange niet de 3000GB die ik moet hebben.

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen? Heb bios update gedaan maar helaas...

HD's heb ik niet aangesloten op sata600, gezien True Image de HD dan niet meer ziet en ik de images niet kan recoveren

Hopelijk kan er iemand helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Heb je je mobo tot de laatste versie bios geupdate?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:04
Dan moet je even in je disk management je disks naar GPT-disks ombouwen, dan kan je wel je gehele volume gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Windows schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
inderdaad
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YZ1uR5C1rO2tifblVLv3PkkR/full.jpg
Ik kan het hier even niet voordoen, omdat dit een boot-schijf is, maar als je 3T schijven nion-boot zijn kan je dit prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Ik zou eens beginnen met een bios update, sowieso moeten de disken in de bios goed gezien worden, 2TB is een fysieke grens softwarematig (Googlen op GPT) maar alles daaronder moet normaal zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die hd gemarkeerd als GPT en terug aangesloten op het moederbord, maar nog steeds zie ik 746GB.. heb wel de hd op de andere pc niet geformatteerd als ntfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
je moet dan wel even een nieuw volume aanmaken, dan kan je die namelijk wel groter maken dan 750GB.
Hij wordt in ieder geval niet vanzelf groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Drucchi schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:34:
je moet dan wel even een nieuw volume aanmaken, dan kan je die namelijk wel groter maken dan 750GB.
Hij wordt in ieder geval niet vanzelf groter ;)
Dat maakt dus allemaal geen fluit uit als je het in de RAIDbios doet, want die gooit toch alle volumes die op de schijf staan er vanaf.
Dus volumes maken in Windows heeft geen nut hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
ja, je moet inderdaad de array opnieuw maken, dan maakt het windhoos gedoe niets meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3Tb wordt door de meeste RAID controllers niet zonder meer ondersteund. Western Digital stuurt daarom bijv een los insteek kaartje mee die het wel ondersteund.

Je beste optie is een BIOS update van de RAID controller (dus niet van je moederboard BIOS, maar van de RAID controller, ook al zit die "ingebakken" op je moederboard). Desnoods een beta versie pakken. Als de RAID controller niet te updaten valt - of dan nog steeds geen 3Tb ondersteund - zal je niet onder een aparte RAID controller uit komen. Van de meeste 3Ware controllers weet ik dat ze (met de nieuwste firmwares) 3Tb ondersteunen.

Zo lang je RAID controller het niet goed aan het BIOS doorgeeft heb niets aan de schijven in Windows - ongeacht of je er straks een GPT of MBR disk van maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de HD geformateerd op een andere pc maar werkt niet

Nergens vind ik een optie om de raid controller te updaten, ik zal windows eens installeren en hopelijk vind ik op de driver cd een tool om de raid te updaten

http://i56.tinypic.com/2z9eb8x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De RAIDcontroller is ook niet los te updaten (althans, niet via een biosmod als ik zo kijk naar de diverse fora). Je zult een biosupdate moeten doen, en hopen dat daar de juiste versie inzit.
Echter, wat ik zo lees is dat de Intel Matrix Storage controller alleen in AHCI modus de 3TB kan alloceren, niet in een RAIDconfig.
Dus misschien is dat een makkelijkere oplossing, de schijven in AHCI zetten en dan softwareRAID draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:24
Misschien kun je hier wat mee: http://www.servethehome.com/fix-746gb-3tb-hard-drive-issue/

/edit: Hoewel, gaat ook alleen over AHCI en niet over Raid.

[ Voor 25% gewijzigd door Nielson op 10-08-2011 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
dat klinkt inderdaad als een fix :)
Very usefull!

[ Voor 3% gewijzigd door Drucchi op 10-08-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pfft hoe omslachtig zeg... ik dacht dat je tochwel op Windows 7 x64 de nieuwste hardware kon installeren zonder problemen, het bordje is ook relatief nieuw en duur

Ik krijg nu tal van foutmeldingen als ik Windows probeer te installeren, plots krijg ik 2 partities, 1 van 2GB en 1 van 700GB, krijg Windows niet op de 700gb en 2GB is teveel, het moet oftewel op 1 HD zijn oftewel op de kleinste partitie

Heb dan geprobeerd om de 2 partities te verwijderen, mergen met Acronis Disk Director en Easus Partition Master maar Acronis start niet eens op en Easus ziet maar 1 partitie van 2,7TB terwijl het effectief 1 partitie is van 2TB en 1 van 700GB

omg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je de controller nu als AHCI of als RAID ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep als AHCI geconfigureerd maar krijg dan foutmeldingen zoals ik hierboven zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:46:
Pfft hoe omslachtig zeg... ik dacht dat je tochwel op Windows 7 x64 de nieuwste hardware kon installeren zonder problemen, het bordje is ook relatief nieuw en duur

Ik krijg nu tal van foutmeldingen als ik Windows probeer te installeren, plots krijg ik 2 partities, 1 van 2GB en 1 van 700GB, krijg Windows niet op de 700gb en 2GB is teveel, het moet oftewel op 1 HD zijn oftewel op de kleinste partitie

Heb dan geprobeerd om de 2 partities te verwijderen, mergen met Acronis Disk Director en Easus Partition Master maar Acronis start niet eens op en Easus ziet maar 1 partitie van 2,7TB terwijl het effectief 1 partitie is van 2TB en 1 van 700GB

omg!
Windows 7 heeft een systeempartitie nodig naar gelang de grootte van de schijf... formatteren via windows setup leverd 2 patities op, dit is ook de enig goede manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sowieso die truuk gaat alleen maar werken als Windows natuurlijk niet op die schijven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Nou, tijdens de setup kun je ook wel de laatste RST drivers toevoegen vanaf bv usb stick, maar ts wil als ik het goed begrijp dus ook booten van de 3TB schijf? Dan zul je ook een mainboard met UEFI (bios) moeten hebben en kan zo niet vinden of deze dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat Nielson zegt.
Ts heeft een "16 Mb Flash ROM , AMI BIOS"

Dus je kan deze dus niet gebruiken als boot schijf.
Q. Can a disk be both GPT and MBR?
A. No. However, all GPT disks contain a Protective MBR.
Meer info op MSDN: Windows and GPT FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 19:40
Heb je Bubba zijn opmerking gelezen....

Hij meld heel terecht dat WD bij elke 3TB een los insteekkaartje meelevert waarop je de HDD moet aansluiten wil het werken.
De eerste vraag die ik zou willen stellen heb je dit gedaan want ik kan dit namelijk nergens terug vinden in je antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier 2 reacties dat WD zogezegd pci kaartjes meelevert maar ik heb daar niks van gezien... misschien heeft de leverancier ze nog

Trouwens die systeempartie maakt Windows toch zelf aan? Als ik nu 2 partities aanmaak, dan maakt windows toch tijdens de setup een kleine 100mb grote "gereserveerde schijfruimte" of MBR aan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:59:
Ik lees hier 2 reacties dat WD zogezegd pci kaartjes meelevert maar ik heb daar niks van gezien... misschien heeft de leverancier ze nog
grote kans dat je die dingen alleen meegeleverd krijgt met retaildrives en niet met OEM/bulkdisks. En veruit de meeste disks die verkocht worden komen in bulkverpakking.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens mailen, bellen naar WD denk ik...

• Nielson
Trouwens die systeempartie maakt Windows toch zelf aan? Als ik nu 2 partities aanmaak, dan maakt windows toch tijdens de setup een kleine 100mb grote "gereserveerde schijfruimte" of MBR aan
Als je de volledige ruimte van de 3TB schijf wilt gebruiken zul je GPT partities aan moeten maken. Als je wilt booten van een schijf met GPT partities heb je UEFI (bios) nodig op je mainboard. Asus heeft wel een soort workaround, geen idee hoe goed 't werkt maar lijkt me een beetje houtje-touwtje werk.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Koop een dedicated RAID controller.
De goedkoopste zijn niet al te duur.
Veel betere prestaties als on board raid en je bent meteen van al je problemen af.

[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 11-08-2011 17:26 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Nielson
Wat schiet je daarmee op? Op die kaartjes (Highpoint RocketRaid 620) zit dezelfde Marvell 9128 als je al op je MB hebt voor de S-ATA600 poorten.
Pagina: 1