Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb hier een sonicwall NSA240 staan welke onze vpn, firewall etc regelt.
We zijn aangesloten bij Ziggo zakelijkop de kabel, en hebben dus een IP blokje van 16 lopend van 213.125.153.64 naar 79 waarvan de .64 het vaste nw adres is, .65 de LAN kant van de ziggo router en .79 het broadcast adres.
Zelf zitten we nu via de .66 op internet.
Op de X1 interface staat het volgende ingesteld.
IP : 213.125.153.66
Subnet : 255.255.255.240
Gateway: 213.125.153.65
Nu komt het volgende,
helemaal aan de andere kant van het pand zitten 2 bedrijven die ook gebruik willen maken van onze verbinding.
Echter willen hun ook een eigen publiek IP adres gaan gebruiken.
Er hoeft echter geen firewalling oid op hun lijn te komen, gewoon rechtstreeks het internet op zonder security.
Nu wil ik bijvoorbeeld het .70 en .71 adres aan hun toewijzen.
Echter vanwege de afstand moeten ze beide over dezelfde UTP kabel aangesloten worden.
Moet ik dan enkel het WAN poort bridgen naar bv X8 ?
Als hun dan in hun firewall of router het .70 adres ingeven als eigen adres, en het .65 adres als gateway ?
Of moet ik beide adressen (.70 en .71) op de X8 poort configureren ?
Klopt het dat Ziggo zakelijk alle ip adressen uit ons blok stuurt naar de ziggo router hier, en dus altijd uitkomen bij ons ?
Alvast mijn dank voor je antwoord !
Ik heb hier een sonicwall NSA240 staan welke onze vpn, firewall etc regelt.
We zijn aangesloten bij Ziggo zakelijkop de kabel, en hebben dus een IP blokje van 16 lopend van 213.125.153.64 naar 79 waarvan de .64 het vaste nw adres is, .65 de LAN kant van de ziggo router en .79 het broadcast adres.
Zelf zitten we nu via de .66 op internet.
Op de X1 interface staat het volgende ingesteld.
IP : 213.125.153.66
Subnet : 255.255.255.240
Gateway: 213.125.153.65
Nu komt het volgende,
helemaal aan de andere kant van het pand zitten 2 bedrijven die ook gebruik willen maken van onze verbinding.
Echter willen hun ook een eigen publiek IP adres gaan gebruiken.
Er hoeft echter geen firewalling oid op hun lijn te komen, gewoon rechtstreeks het internet op zonder security.
Nu wil ik bijvoorbeeld het .70 en .71 adres aan hun toewijzen.
Echter vanwege de afstand moeten ze beide over dezelfde UTP kabel aangesloten worden.
Moet ik dan enkel het WAN poort bridgen naar bv X8 ?
Als hun dan in hun firewall of router het .70 adres ingeven als eigen adres, en het .65 adres als gateway ?
Of moet ik beide adressen (.70 en .71) op de X8 poort configureren ?
Klopt het dat Ziggo zakelijk alle ip adressen uit ons blok stuurt naar de ziggo router hier, en dus altijd uitkomen bij ons ?
Alvast mijn dank voor je antwoord !