Pc boot niet van CD-rom

Pagina: 1
Acties:

• Taataa
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een pc met twee harde schijven en een dvd drive. Op één harde schijf staat windows 7 en op de andere staat een image van mij OS. De computer is geïnfecteerd door een virus en start niet meer op.
Ik wil dus de image terug zetten door op te starten van een windows 7 installatie disk.
In de bios heb ik de boot order goed gezet. Bij opstarten zie ik dat de dvd gecontrolleerd wordt maar de computer probeert toch te starten van de hard disk.
Als ik de hard disk los koppel start de pc wel op van de windows 7 installatie disk. Maar daar schiet ik niets mee op omdat ik de image wil terug zetten op de hard disk. Zelfs als ik in de bios opgeef dat hij alleen mag starten van cd-rom dan nog probeert de computer op te starten van de hard disk. Ik krijg ook geen melding bij het opstarten om op een willekeurie toets te drukken om te starten van DVD.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en waarom dit gebeurt.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 23:46
Aangezien je toch je hele hardeschijf zult moeten formatteren, begin daar mee. Dan kan ie niet van HD booten ook al zou ie willen. :p

Is het een legitieme Win7? Zo nee, probeer eens een andere.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ja, dat is dus vervelend, dat werkt niet.

Heb je een niet-bootbare diskette? Dan gaat 'ie naar de volgende drive. Boot 'ie niet vanaf cd/dvd/blu-ray? Dan gaat 'ie naar de volgende. USB-disk niet bootbaar? Next. Harddisk niet bootbaar, zelfs al zitten daarna wel bootbare drives? Hang. "Boot loader missing" / "Non System Disk" / vul maar in. :P

Maar waarschijnlijk is het inderdaad gewoon een gekopieerde dvd.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Taataa
  • Niet online
De windows 7 is een orginele microsoft dvd. Hier mee heb ik in dezelfde configuratie ook de pc geinstalleerd. Zonder de geinfecteerde harddisk aangekoppeld boot de pc ook van deze dvd. Ik heb ook al een andere dvd speler geprobeerd. Ik ga er dus vanuit dat de installatie dvd en de dvd speler goed zijn.

Verwijderd

Gaat het om een SATA of PATA harde schijf? In het laatste geval probeer eens wat met de primaire en de secundaire controller. Bv harde schijf op controller 1, en DVD op 2. Of juist omgekeerd. Of DVD als master en HD als slave. Let ook op de juiste positie op de kabel en de jumpers. Meestal is cable select goed, maar soms moet je gewoon master of slave jumperen.

In geval van SATA of een mix, probeer ook eens te spelen met de aansluitingen.

• Taataa
  • Niet online
Het zijn SATA schijven. Sata is hot plugable.
Ik heb zodra de pc begint met booten de schijf aangekoppeld. Daarna ben ik de image gaan terugzetten. Dit leek te werken maar na ongeveer een uur krijg ik de melding dat windows het systeem niet automatisch kan herstellen. Ik vraag me af of er niet een probleem is met de harde schijf. Ik ben nu bezig om een nieuwe windows installatie te doen. Deze loopt nu even kijken of dit wel lukt.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 23:46
Maar je had toch een infectie op je schijf? Dan lijkt het mij verstandig om die helemaal te formatteren zodat problemen die de malware veroorzaakt in ieder geval zijn uitgesloten.

• Taataa
  • Niet online
Probleem is begonnen met een virus. Dit virus zat nog niet in de image. Met het terug zetten van de image is de harde schijf geformateerd. Waarom het terug zetten van de image niet lukt begrijp ik niet. Misschien dat de image niet goed is.
De nieuwe windows installatie staat erop. Hij boot nog steeds niet van cd-rom. Ik ga met deze installatie maar verder.

• Taataa
  • Niet online
Na verschillende windows updates start de computer weer niet. Opnieuw installeren lukt niet omdat er geen partitie op de harde schijf gemaakt kan worden. Dus toch lijkt het toch de harde schijf die niet goed is of misschien de sata aansluitingen op het moederbord.
Het is begonnen met een virus. Zijn er virussen die dit met een harde schijf kunnen doen? Dat zelfs formateren niet helpt. De harde schijf is een Samsung HD322GJ (SpinPoint F4).
Het lijkt er overigens op dat als er twee harde schijven aangesloten zijn de pc niet van cd-rom. Als je er één los koppelt werkt het weer wel.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:07

Valkyre

Kitesurf FTW!

Virussen kunnen niet je hardeschijf fysiek beschadigen, en als je tijdens de windows installatie de partities weggooid en daarna weer aanmaakt en formateert zal er geen resten van virus/maleware achter kunnen blijven.
Probeer alle andere randapparatuur af te koppelen, en 1 dvd-rom en 1 HDD tijens het installeren.

iRacing Profiel

• HermenO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05-2024
Gebruik anders Active KillDisk, dan formateer je je hardeschijf zonder een windows dvd en dan installeer je daarna windows, met 1 dvd-rom en 1 HDD zoals de persoon hierboven zei.
Succes.

• Taataa
  • Niet online
Het werkt weer.
In de bios heb ik de SATA controller van ACHI op native IDE gezet. Hierna kon ik booten van CD-ROM en de image teruzetten.
Ik begrijp niet waarom de pc altijd op ACHI goed gewerkt heeft en ik het nu opeens op native IDE moet zetten om het goed werkend te krijgen.
Tijdens de installatie van de pc in november 2010 ben ik wel begonnen met 1 harde schijf en heb ik na installatie pas de extra schijf toegevoegd. Misschien dat ik daarom toen geen problemen had.
Voor de volledigheid de pc hardware configuratie.
moederbord: Gigabyte GM-UD2H 880 G
harde schijf OS: Samsung HD322GJ (SpinPoint F4)
harde schijf backup: Samsung HD103SJ
processor: AMD Phenom II X4 965

Dit systeem zou toch met ACHI moeten kunnen werken? Misschien dat er iemand nog iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

ik had vergelijkbaar probleem, harde schijf defect.

• Taataa
  • Niet online
Verklaard een hoop als het toch uiteindelijk de harde schijf is die het probleem veroorzaakt. Daar leek het ook steeds op. Ik ga de harde schijf vervangen want ik heb toch geen goed gevoel over deze pc.
Pc staat in Spanje wordt november als ik dat ga doen.
Pagina: 1