Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Ik zit met een probleem, nadat ik zonet mijn nieuwe aanwinst de Corsair H100 heb geinstalleerd (wat nog een aardig werkje is als je geen super grote kast hebt), boot ik en kom in de Bios een temp van 28 graden tegen, ik denk prima, loopt nog wat op, maar zal niet al teveel zijn. Nu ik in Windows zit, zie ik zowel in speedfan als in Real Temp, temperaturen van 54 graden nu, en 75 toen de pc net liep. Nu vraag ik jullie: is dit normaal met een waterkoeler die de eerste keer is geinstalleerd?, met mijn luchtkoeler (20 euro) haalde ik temps van net geen 50 in idle, en 65 stressed, ik durf de CPU nu niet eens te stressen.

Ik heb de handleiding helemaal opgevolgd, en alles doet t gewoon lijkt mij, de fans draaien nu op zn hardst.
De radiator zit aan de zijkant van mijn kast (kon niet anders, maar will do) en de fans draaien op hardst, ze zuigen frisse lucht naar binnen, langs de rad.

Help me?

Met vriendelijke groet,

Matthijs

PS. systeem:
CPU: Q8200 (Intel, 2,333 GHz, stock)
Mobo: Asus P5KPL/1600
Ram: OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel
GPU: XFX Nvidia GTS250
PSU: OZC ModXstream 500W
HDD's: WD20EARS & WD5000AACS
Case: Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
fans omdraaien iig, en heb je folie van het koelblok gehaald en koelpasta gebruikt?
heb je je pomp op molex aangesloten zodat ie altijd en continue draait?
wordt je radiator wel warm?
warmte moet je altijd naar buiten afvoeren , dus je fans omdraaien en naar buiten door je rad laten blazen

[ Voor 60% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 19:48 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik de fans naar buiten laten blazen? lijkt mij dat dat niet zo heel veel zin heeft. Ik heb Arctic Sliver 5 gebruikt, oude van Corsair eraf gehaald (wasbenzine) en nieuwe erop gedaan. En er zat geen folie op koelblok zo ver ik weet, alleen een plastic beschermhousje achtig iets wat ik er inderdaad af heb gehaald.

btw: bedankt voor je snelle reactie :)

Net eventjes de CPU het vuur aan de schenen gelegt: over de 80 in nog geen minuut prime 95.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:50:
Waarom zou ik de fans naar buiten laten blazen? lijkt mij dat dat niet zo heel veel zin heeft. Ik heb Arctic Sliver 5 gebruikt, oude van Corsair eraf gehaald (wasbenzine) en nieuwe erop gedaan. En er zat geen folie op koelblok zo ver ik weet, alleen een plastic beschermhousje achtig iets wat ik er inderdaad af heb gehaald.

btw: bedankt voor je snelle reactie :)

Net eventjes de CPU het vuur aan de schenen gelegt: over de 80 in nog geen minuut prime 95.
Niet toevallig je pomp op je pwm(4 pins) aangesloten? Dit werkte bij mijn h50 niet en alleen op een normale 3 pins fan header werkte de pomp.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

je wil je fans naar buiten laten blazen omdat je de warmte naar buiten wil blazen en niet naar binnen

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Omdat je warme lucht naar buiten moet afvoeren, dat werkt het beste...
heb je meteen goede airflow in je case
en idd hoe heb je je pomp aangesloten, die moet gewoon op een molex oid, zodat ie continue max draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Jerdek schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:55:
Omdat je warme lucht naar buiten moet afvoeren, dat werkt het beste...
heb je meteen goede airflow in je case
en idd hoe heb je je pomp aangesloten, die moet gewoon op een molex oid, zodat ie continue max draait
Die pomp heeft gewoon een 3 pins fan header en werkt gewoon op het moederbord.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
als je dan cool and quit oid aanhebt, wordt dus je pomp daardoor ook getemperd
dat lijkt me niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Fans naar buiten laten blazen
- Pomp op molex, niet mobo.
- Fans, indien voldoende stil, ook op molex, anders op mobo

Wordt de casing van je pomp trouwens warm? Wellicht maar eea geen goed contact.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
hehe, een medestander, fans kun je op mobo doen idd, daar is cool&quiet niet erg, voor je pomp wel, die moet gewoon op max staan

edit

wordt je radiator warm? dan weet je iig dat je pomp goed werkt en de warmte rondpompt

[ Voor 27% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb inderdaad cool&cuiet aanstaan en ja dat plugje zit op de 4 pins fan header, omdat dit zowel op internet staat als in de handleiding, ik zal nu ff beide dingen veranderen, dus zowel Cool&Quiet uit en de plug verplaatsen.

Dank jullie allemaal voor jullie goede en snelle reacties, hier heeft een mens nog es wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
laat je het ook ff weten wat de resultaten na aanpassingen zijn?
je fans mogen wel op cool&quiet blijven hoor, als je je pomp maar op continue zet
je fans kun je gewoon op cpufan aansluiting zetten

[ Voor 54% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb na wat moren en schroefen los, weer vast draaien het gewenste resultaat van jullie kant: de fans blazen nu naar buiten (kast is nu open, rad zit vast aan tayrip aan bovenkant), de plug van de pomp zit op een fan header, Het was trouwens geen Cool 'n Quiet, maar Q-fan wat ik aan had staan, maar dat komt geloof ik op hetzelfde neer. Ik loop nu met een temo van 49,45,44,44 op Core 1 t/m 4, dit is als ik niks doe. Hij heeft geen uitschieter gehad bij het opstarten, maar de temp max die zonet geregistreerd is ( i love Real temp) is wel 59,55,56,54 op core 1 t/m 4, ik ben nog steeds niet erg blij met dit resultaat als ik mn eigen kleine (ronduit *** om te installeren) goedkope koeler in mn achterhoofd houd, de temps dalen lijkt het wel wat, maar had toch wel gerekend op een temp van 40 idle (max) stressed zal ik zo ff zien wat hij doet (hopelijk geen 80 graden meer).

Btw bij het installeren ben ik wat stukjes op de rad tegengekomen die gebogen zijn (de finnen), kan dit ook negatiefe gevolgen hebben?? het is een heel kwetsbaar ding, dus ik dacht het zal wel vaker gebeuren, maar misschien is het iets ergs.

na het typen van dit bericht loopt de CPU op 45,44,44,42 O.o

Stressen baart me nog steeds zorgen : na nog geen minuut (alweer) Prime 95 is de temp opgelopen tot 81 graden op Core 1, de andere lopen wat achten, maar komen ook op die temp uit denk ik, als ze al niet nog hoger gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
pomp rechtstreeks op je voeding aansluiten en je kast dicht doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
InFamous schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:56:
[...]

Die pomp heeft gewoon een 3 pins fan header en werkt gewoon op het moederbord.
Neen dat is niet zo, die pomp is al low power omdat hij zo klein is en MOEt op 12v draaien voor normale temps. Je gaat als je echt gaat wetercoolen ook geen 800l/h pomp hangen aan je moederbord...

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
dat een paar radvinnetjes wat krom zijn heeft geen effekt op je koelvermogen, je pomp dimmen, ja dimmen is wat je nu doet heeft wel gevolgen...ik draai op lucht(scythe mugen 2 rev B) idle rond de 30, dat moet jij met die corsair zeker ook kunnen benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pomp heeft 2 aansluitingen: een soort van molex ding wat in een molex gaat, deze voorziet de pomp van stroom, en een fan ding wat op een fan header word aangesloten voor de temp overdracht naar de BIOS (dit komt recht uit een manuel van Corsait voor het installeren van dit ding)

edit: de mugen is minder goed als je de andere reviews mag geloven van dit ding, k vindt het daarom ook zo vreemd, ik ben nog niet eens aan overclocken toegekomen :S

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
lezen koekepeer, we zeggen al de hele tijd, sluit je pomp op molex aan, dan werkt ie pas effektief!
(pakt kniptangetje en knipt fanheader eraf) OP MOLEX aansluiten!!!

[ Voor 25% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Jerdek, de pomp zit op de molex, Ik heb precies gedaan wat in de handleiding staat en dat moet gewoon werken (anders had ik net zo goed geen moeite voor de handleiding kunnen doen)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Temps zijn nog steeds hoog hoor, toen ik mijn ECO ALC C240 had en mijn i7 960 op 4.2Ghz met fans in push op de rad zag ik helemaal stressed met prime 95 nooit temps boven de 61graden op een warme dag. ALs ik gamede kwamen die nooit boven de 57-58graden...

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
ok, zo moet het ook koekepeer, dan draait ie op normaal voltage...
je kast dichtdoen helpt ook veel met je airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste Jerdek ik verzoek je om deze manuel eventjes door te lezen:
http://www.corsair.com/bl...oler-in-the-obsidian-800d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
heb je die fanheader met dat ene draadje ook aangesloten?
dat moet wel idd, die regelt je rpm

[ Voor 24% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoals ik al zei, ik heb 2 handleidingen doorgelezen en zoiets zie je niet zo snel over het hoofd, ik heb ook op een Corsair Forum mn probleem voorgelegd, dit is het antwoord van iemand daar:

2 things, the paste you removed was some of the best on the market so a baseline comparison is null.
other thing is make sure ALL power saving features are all off like fan control etc..

also you cannot run more than one temp monitoring programs at the same time, the feedback can damage the sensors on the board and chips plus they will give innacurate readings.

boot back into the bios and watch the temps for 10 minutes and report back the temps after 10 min or so in the bios.

also AS5 takes 200 hours before it is fully cured so take that into account as well.
the stock paste is a tried and true compound, the application method you used for AS5 may be incorrect for Corsair coolers.

Wist ik veel dat die koelpasta goed was, maar dan nog, deze temps zijn niet gezond voor een koeler van 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
niet iedere door de fabrikant geleverde koelpasta is even goed, maar wat heb je er nu tussen dan, ik gebruik altijd de truuk met de rijstkorrel/erwtje met artic silver5
wat ook nog kan uitmaken, heb je de schroeven kruislings aangedraaid?

[ Voor 17% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ook precies dezelfde koelpasta en precies dezelfde techniek, alhoewel ik er wat meer op heb gedaan toen ik zonet het koelblok ervanaf haalde, er zat helemaal geen pasta op het blok, zou het dan wel zo zijn dat er geen goed contact is?? dit lijkt mij eerlijk gezegd stug aangezien de bedoelde schroeven en pluggen ertussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
druppie in het midden van je processor is genoeg he, dan spreidt het zich als een flinterdun filmpje uit..
koelpasta is alleen om eventuele oneffenheden te compenseren
als er geen pasta op je koelblok zit, heb je hem niet genoeg aangedraaid dus, normaal moet er bij deze techniek een rondje te zien zijn

[ Voor 28% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik restart ff en kijk of de koelpast wel op het koelblok zit, anders haal ik morgen heel het mobo eruit en doe dan een kastlozen opstelling :S

edit: aangedraaid totdat hij niet verder kon.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
je kunt proberen of je de schroeven nog wat strakker kunt aandraaien he
zit backplate op, dus je trekt net zomaar de schroeven door je mobo heen
wel kruislings doen, dus linksboven, rechts onder

[ Voor 48% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
ok, hoe zijn nu je temps?
metje kast dicht( dat kan echt schelen in je airflow en dus temps
en wel profiel heb je, quiet, balanced of preformance?
Ik zie trouwens in je galery alleen de pc van je pa en ma, waar is jou speelgoedje?

ik heb dit bijeengeraapt zooitje met lucht en draait als een tierelier idle op 30-32 graden 8) http://tweakers.net/gallery/347624#tab:inventaris

wat ik me ga afvragen is waarom je eigenlijk watercooling wil...zo te lezen maakt dat ding meer herrie als heel mijn batterij fans met luchtcooling bij elkaar...gooi eens wat specs van je systeem erin aub

[ Voor 91% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

het zou goed kunnen dat je inderdaad de schroeven niet goed hebt vast gedraait waardoor hij scheef op de processor zit. ik heb wel een beetjke ervaring met het monteren van de h series van corsair. je krijgt hem inderdaad heel makkelijk scheef.
AS5 heeft inderdaad ook een tijdje nodig om echt goeie prestaties te leveren. die standaard van corsair werkt direct goed. ik zou dan ook zeggen dat je even moet wachten.
als het allemaal simpelweg niet werkt, zou ik het spul opnieuw monteren en er goed je tijd voor nemen. want als je processor koeler eenmaal goed zit, hoef je er nooit meer wat mee te doen. daarom kijk ik nooit naar de installatie gemak van een koeler.
wat je ook kunt doen is even horen of je pomp wel goed loopt. die hoor je heel zacht. ik weet niet precies hoe je dat wilt testen als je een luide bak hebt.
ik zie ook dat je een knop hebt op dat blok, probeer dat ding even op zen hoogst te zetten (heb je vast wel geprobeerd, maar toch) en kijk dan nog eens. volgens mij werkt dat alleen als je pc aan staat.
en als je wilt, wil je dan ook even een print screentje maken van HWmonitor? (is goed en overzichtelijk kun je ook voltages uitlezen :)) en kan je het ook vergelijken met de rest van het systeem. misschien is je airflow gewoon bagger.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
enige specs zou al het een en ander kunnen verduidelijken fordox
ik kom op lucht met cpufan uitgeschakeld zelfs niet boven de 35 graden idle, airflow rules! 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Jerdek op 09-08-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
op corsair koelers zit shin etsu, (een van de) beste pasta's die er is.. die er af halen kost je sowieso al 10 graden onder load, AS5 werkt niet lekker op H series koelers.

je hebt nog geen antwoord gegeven op de belangrijkste vragen, voel je warmte op de pomp en rad als je full load draait? als de pomp voluit draait en de fans ook, moet hij beter koelen, als dit niet het geval is, zit of je mount niet goed of misschien een luchtbelletje, dit wil ook nog wel eens gebeuren met H koelers. rommel wat aan je slangen terwijl de pc aan staat, lucht moet naar de rad toe.. anders zit het hem in je mount, heb je de pomp goed aangedraaid op je moederbord, dus kruislings slag voor slag aangedraaid?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben net terug van werk, en moest gister toch maar weer terug naar mn ma. Om eventjes wat dingen te verduidelijken m.b.t. mijn systemen: De PC Ma is mijn systeem bij mn moeder, PC Pa is mijn systeem bij mn vader, ik werk met de H100 nu op PC Pa (ouders gescheiden), als jullie ook eventjes naar het allereerste bericht dan staan daar de specs.

Van die koelpasta, wist ik niet dat het de beste is, ik ga er over het algemeen van uit dat de koelpasta op koelers middelmatig of ronduit slecht is.

kruislings: ja
Schroefen: kunnen niet verder
pomp: hoor hem pompen, beetje krakerig geluid.
load: durf ik met de Q8200 niet aan, want hij gaat over de 80 heen, lijkt me niet echt gezond.

Pic van HW monitor:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/of8to2.png

edit: moet de faq over die plaatjes nog eventjes lezen dus sorry voor dat :/

Airflow: Is prima lijkt mij, er blazen 2 Scythe S-Flex op volle kracht van boven lucht naar binnen, 1 Corsair koeler blaast lucht aan achterkant naar buiten (halve kracht), 1 Corsair aan de voorkant blaast naar binnen en de rad blaast naar buiten met 2 Corsair (staan op low met die knop op pomp) allemaal 120mm fans.

edit, 10:14: eventjes toch aan Prime 95 gelegd, maar 90 graden op core 1 vindt ik toch een beetje te zot, dus prime weer uitgedaan, ondetussen dat hij lekker lag te rekenen heb ik aan pomp en rad gevoeld (zijkant pomp) helemaal geen warmte, zowel niet aan de zijkant van de pomp als op de rad. Het lijkt in mijn ogen alsof hij geen contact maakt, ook omdat toen ik voor het laatst het blok eraf had er geen koelpasta resten op blok zaten.

edit op de edit: Prima aan latenstaan en was op 105 graden Celsius volgens Real Temp O.o, ik dacht dat mn beveiliging hem er dan uitknalde : :F

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
die bovenste fans zitten verkeerd, warme lucht stijgt op, dus van boven lucht aanzuigen werkt niet, onder is intake, boven is exhaust.

als alles goed draait e.d. blijft er maar 1 boosdoener over, en dat is je mount.. of de koeler is misschien defect, maar zal eerder aan de mount liggen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klopt, inderdaad Nedernakker, zo had ik het ook eerst, maar eventjes omgedraait omdat de rad nu naar buiten blaast (zit aan zijkant van de kast, kan niet boven (kabel van fan in de fan) en kan niet onder wat ik eigenlijk wilde (slang te kort))

heb je een idee om te checken of de mount goed is? ik heb de schroefen zo ver als mogelijk aangedraait en volgens de manuel zit alles goed.

edit: ga weer op weg naar moeder, lees vanaf daar reacties, dus graag met iets concreets komen, wat ik nog nie heb geprobeerd en dan fiets ik weer ff heen en weer ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Fans zitten perfect zo, door frisse lucht door je rad te halen, zouden je temps zelfs beter moeten zijn dan vanuit de kast naar buiten. Dat warme lucht stijgt klopt, maar met genoeg airflow en dat heb je al snel, bepaalt jou airflow waar de lucht heen gaat. Dus je mag mensen negeren die zeggen dat het verkeerd is.

Het zal idd of aan je mount liggen, of de pomp is defect. succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb contact opgenomen met zowel Corsair als CD-Romland Breda (winkel waar ik de koeler vandaan heb gehaald), kijken of zij er wat van kunnen brouwen, want ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer naar 3 remounts en geen verandering. Dan misschien toch gewoon een Mugen 2 kopen.

edit 12:52: Ik heb van CD-Romland Breda gehoord dat ik de koeler RMA mag sturen en dan een nieuwe krijg, maar waarschijnlijk stuur ik de koeler retour en krijg mn geld terug en koop een andere (die wel in mijn kast past, deze paste niet, alleen aan de zijkant, wat ik niet ideaal vond.

Nawoord: hartelijk dank allemaal voor jullie hulp, en zal als ik een nieuwe koeler heb ff resultaten postten :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Ooh probeer anders eens een Noctua NH D14 als die in je kast past, is normaal gezien veel beter dan een H100 en je zal geen problemen hebben met de mount enzo.

Indien niet beschikbaar presteert een Thermalright Silver Arrow gelijkaardig of soms beter (1 tot 2 graden). Bijde koelers zijn enorm stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag een Scythe Mugen 2 rev.B besteld, zit morgen in de kast. Misschien koop ik later die Noctua nog es, prop ik de Mugen in een andere pc en wissel ff om. Maar eerst eventjes kijken hoe de Mugen presteerd.
wel bedankt voor je tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
BTU_Natas schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:23:
Fans zitten perfect zo, door frisse lucht door je rad te halen, zouden je temps zelfs beter moeten zijn dan vanuit de kast naar buiten. Dat warme lucht stijgt klopt, maar met genoeg airflow en dat heb je al snel, bepaalt jou airflow waar de lucht heen gaat. Dus je mag mensen negeren die zeggen dat het verkeerd is.
thermiek verhindert alleen maar de werking van je fans, je raakt gewoon een heel percentage airflow kwijt er door. om maar te zwijgen over de warmte die vermoedelijk blijft hangen in je kast.

TS heeft het er over dat zijn bovenste fans lucht de kast in zuigen, niet dat zijn rad er onder hangt, dan nog is het wijzer als de rad bovenin hangt er een push van binnen naar buiten door de rad van te maken.

dus kunnen we beter jou negeren...

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Heb je je processor wel schoon gemaakt voor je de nieuwe koeler erop hebt gedaan?
Ik zou eens proberen de metalen casing van je processor goed schoon te maken met koelpasta remover (of nagellak remover of alcohol oid) en dan goed boennen.
Dit hetzelfde bij de coperen onderkant van de h100.
Dat er geen harde stukjes of wat dan ook tussen zitten.
En dan een GOEDE koelpasta applyen en hem weer in elkaar zetten, doe de schroeven ook niet TE strak, dat gaat juist weer negatief werken. Schroeven moeten dus strak, maar je moet ze ook nog strakker kunnen draaien.

Ik heb zelf de Corsair H50 in pushpull en heb dat icm I950 @ 4.3ghz
Met intelburntest word die 78c met ambient temp van 28c (ja dat is gemiddelde temperatuur in mn kamer, op dit moment ook 26 :P)

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Soulaiman
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:04:
Heb vandaag een Scythe Mugen 2 rev.B besteld, zit morgen in de kast. Misschien koop ik later die Noctua nog es, prop ik de Mugen in een andere pc en wissel ff om. Maar eerst eventjes kijken hoe de Mugen presteerd.
wel bedankt voor je tip :)
Ik heb hem zelf ook nu even omdat ik mijn watercooling aan het bestellen ben, en voor de prijs is het eene chte topper. Normaal gezien kun je er met gewoon de bijgeleverde fan 4-4.1Ghz mee halen zonder problemen, en hij is dan nog eens muisstil.

Succes ermee :)

• Jerdek
Scythe Mugen 2 rev.B is een prima koeler en idd ook lekker stil.

Verwijderd

Topicstarter
@marco282

Ja dat heb ik gedaan, vanzelfsprekend.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Mugen 2 Rev.B geinstalleerd en ben weer naar mn maximale (stabiele) overclok gegaan: 2,8 GHz (20%), dit is het maximum wat mijn (goedkope) mobo aankan. Na vernieuwing van socket en cpu weer es eventjes kijken hoe ver hij kan. temps ilde zijn: 36 (met overclock) stressed 45 (met overclock) zonder overclock is idle ongeveer 2 graden lager, load heb ik niet gechecked. prima resultaten :)

• Jerdek
netjes thekoekepeer, heb je je topfans ook weer omgedraaid naar uitgaand?

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Jerdek schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:57:
als je dan cool and quit oid aanhebt, wordt dus je pomp daardoor ook getemperd
dat lijkt me niet de bedoeling
Waarom niet..als de hele handel toch niks toe doen heeft , waarom zou die pomp dan ook op 100 % moeten mee draaien..

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
@Jerdek

Ik heb 1 van de 2 weer naar beneden verhuist (intake) en de ander is ook weer gedraaid (exhaust).

Eventjes een vraagje trouwens, misschien weet een van jullie er wat op, ik wil graag een push/pull configuratie maken met de Mugen, maar er wordt geen extra beugeltje-achtig-iets meegeleverd om een 2e fan erop te proppen. Moet ik dan op zoek naar andere, of kan het ook anders, zat zelf misschien te denken aan schroefjes, maar dat is niet echt helemaal super denk ik.

suggesties?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 18:08 ]

• Ianovski
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03-2024

Ianovski

Rawr!

Die temps lijken mij inderdaad te hoog, ik loop zelf tegen de 50 aan na een uurtje met prime met de Corsair H50.

Je kunt ook nog kijken in de BIOS, mits de fans op je moederbord zitten, of je deze harder kunt laten draaien.

Moet even verder lezen dan mijn neus lang is. Zie dat je al een andere koeler hebt, succes ermee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ianovski op 11-08-2011 18:32 ]

Ianovski Designs

Verwijderd

Topicstarter
dankje :), draait als een tierelier :)

• Jerdek
@thekoekepeer,
als je nu extra intake onder in je case hebt en bovenin outtake, evenals net achter je mugen, dan heeft push/pull niet veel toe te voegen hoor, push is dan genoeg.
Je kunt ze toch zelf buigen van stevig staaldraad of desnoods met een tie-rap vast zetten!
Ik zou het persoonlijk zo laten, je hebt nu toch mooie temps, veel lager kom je echt niet hoor.
Je zit nu op idle op 34 graden oid, dat wordt nog 1-2 graden lager na een paar dagen als je artic silver gesettled is...kunnen velen een puntje aan zuigen hoog, die temps!
je cpufan speed zal 3-350rpm liggen dan

edit:
@cdromland
https://www.cdromland.nl/...12025_Fanclips_120mmx25mm

[ Voor 32% gewijzigd door Jerdek op 11-08-2011 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt voor de informatie Jerdek.

Pc is helemaal niet hinderlijk (als ik de gpu z'n fan op 35-50 % laat draaien), ik hoor nu alleen de andere 2 Scythe S-Flex fans boven en onderin draaien, deze maken wel een rot herrie trouwens, als ik deze uitzet, hoor ik bijna niks (niet de cpu fan in ieder geval, eerder de 2 Corsair fans, die ook lekker stil zijn).

• Jerdek
zie edit boven, en je kunt er ook fancontrollertje tussen zetten
zie ook onder afdeling cooling bij cdromland
heb zelf deze http://tweakers.net/pricewatch/242974/nzxt-sentry-2.html

Zelfs mijn aftermarket GPUcoolerfan(http://tweakers.net/pricewatch/262940/zalman-vf950-led.html)
wordt door dat ding geregeld
Ik heb zelfs nog tussen die fancontroller en een paar fans een extra fanmate
(http://tweakers.net/pricewatch/86686/zalman-fanmate-2.html) gezet om ze nog iets terug te schroeven...(front en frontside intake van 2000rpm naar 1600 terug geschroefd en verder worden ze auto door die nzxt geregeld)
hou van stille en coole pc 8)

als ik alles 100% zet stijgt ie op!

je kunt het zo gek maken als je zelf wilt he, ik had eerst lawaaibak met slechte airflow, maar na veel gepuzzel en service van cdromland met omruilen van fans nu een fluisterstil goed gekoeld systeem.

[ Voor 73% gewijzigd door Jerdek op 11-08-2011 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een fan-controller op het oog, maar weet niet echt of het de moeite waard is.

Maar eventjes wat anders:Ik ga morgen met vakantie, dus zal niet (of amper) meer op dit forum zitten. Ik zie jullie hopelijk volgende week vrijdag weer terug :)

• Jerdek
welke had je in gedachten dan?
Ik ben erg tevreden over die nzxt met tiptoets en zonder uitstekende knoppen.
Fijne vakantie iig!

[ Voor 64% gewijzigd door Jerdek op 11-08-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De NZXT Sentry 2 die jij noemt (en hebt) heb ik al een tijdje op het oog, maar weet niet echt of ik het geld waard vindt, maar aangezien er volgende week weer wat nieuwe fans inkomen, lijkt het me een goed idee om er inderdaad een fan-controller tussen te zetten, moet er wel een zijn die aardig wat fans kan aansturen (zit nu op 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
die nzxt sentry2 kan er 5 aan, heeft 5 tempsensoren en 5 fan aansturingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Als je goedkoop wil gaan kun je ook die van cooltek gebruiken. Ze hebben er maar een, dus zie aquatuning bij ventilatoren...

Trouwens je kan zo een Phobya kabel kopen di fan 1 fan aansluiting er 4 maakt, dan kun je er acht hebben ipv de standaard 4 voor nog geen 20€.

Trouwens dat gaat niet voor overbelasting ofzo zorgen want op 1 channel kan hij maar liefst 18watt aan, wat wil zeggen dat als dat echt zou willen je er 8 tot 9 fans zou kunnen hebben op een enkele channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
de sentry2 kan tot 10w /channel dat is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
heb zelf ook een corshair h100 en me idle temps zijn 33 in windows met een intel core i7 960 @ 3,4ghz

4 fans erop push pull van binnen naar buiten.

zit wel in een grote kast corshair 800d. je sluit de molex aan en de fans op het mobo met cool en quit uit.

draait als een zonnetje komt niet boven de 45 graden load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:16

BTU_Natas

Superior dutchie

nedernakker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:10:
[...]

thermiek verhindert alleen maar de werking van je fans, je raakt gewoon een heel percentage airflow kwijt er door. om maar te zwijgen over de warmte die vermoedelijk blijft hangen in je kast.

TS heeft het er over dat zijn bovenste fans lucht de kast in zuigen, niet dat zijn rad er onder hangt, dan nog is het wijzer als de rad bovenin hangt er een push van binnen naar buiten door de rad van te maken.

dus kunnen we beter jou negeren...
Ik maakte idd de aanname dat hij zijn rad bovenin had gemount. Jou praat over thermiek, is onzin en je raakt absoluut geen merkbare airflow kwijt. En als dat uberhaupt wel zo zou zijn, dan nog zou je betere temps krijgen, er van uit gaande dat de lucht om de kast heen koeler is dan de lucht in je kast.. Maar als ik jou zo met wijsheden hier en daar zie strooien zal dat wel bij jouw niet het geval zijn |:(

En verder is het altijd verstandig meer lucht in de kast te pompen dan er uit. Door overdruk te creeren ga je stof vorming tegen en het scheelt een paar decibel. Ts pakte het wel degelijk slim aan :)
Pagina: 1