Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Video Board acer travelmate 7720G vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijd een Acer Travelmate 7720G-302G16Mn staan waarvan de BIOS piepjes( 1 lange en 2 korte piepjes) mij zeggen dat er iets mis is met de videokaart. Nu heb ik de laptop open gemaakt en ik zag dat er een los insteekbaar video board in zat. Allereerst wilde ik weten welk type het originele video board was. Daarvoor heb ik naar wat onderdelenshops in de VS en het VK gebeld. Zij gaven mij absurde prijzen op en zeiden dat het model 55.TKP01.001 het enige model is dat ik in mijn laptop kan plaatsen. Een van de verkopers vertelde mij nog wel dat ik beter op eBay kon kijken en dat deed ik om op deze advertentie te stuiten http://cgi.ebay.com/Unkno...ain_0&hash=item588eedae38

Wat ik me nu afvraag is of dit daadwerkelijk de enige kaart is die ik erin kan zetten. Ook vraag ik me af of ik niet iets zelf kan doen om de kaart te repareren, aangezien dit bedrijf ook refurbished kaarten aanbiedt.

Ook zitten er op de koeler in de laptop verschillende koelpads, die lijken op een soort dubbelzijdig plakband. Deze zijn bij het afnemen van de koeler stoffig geworden. Dit krijg ik er niet meer af. Kan ik deze 'pads' ook ergens kopen?

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Er zijn vast een heleboel grafische kaarten die compatibel zijn met jouw laptop. Hier staat een overzicht: http://forum.notebookrevi...cer-mxm-models-cards.html
In de Travelmate 7720G passen grafische kaarten van het type MXM-II. Daar is een heleboel keuze in, en het hoeft niet specifiek een van Acer te zijn. Een simpele nvidia 8400 of 8600 kun je soms al krijgen voor €60 à €80.
Misschien hoef je niet eens een nieuwe grafische kaart te kopen en volstaat het om de kapotte te 'bakken' in de oven.

Verwijderd

Topicstarter
Het bakken ben ik al mee bezig geweest. Staat nu af te koelen :) Kan ik de chip dan gewoon met mx-4 coolpasta terugstoppen? En hoe zit het met die pads waarover ik schreef? Kan ik die er gewoon afhalen en er koelpasta voor in de plaats doen?

Stel nu dat het 'bakken' niet gewerkt heeft, waar kan ik dan een beetje goedkoop die kaartjes halen en welke kaartjes presteren gelijk of beter bij een gelijk of lager verbruik? (Niet dat ik zelf geen moeite wil doen, maar misschien ken je een paar adresjes.)

Edit: Bakken heeft niet gewerkt.... Aarggghhh, moeite met koelpasta 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 00:15 ]

• Flipside
Over welke grafische kaart gaat het eigenlijk? Ik zou vooral op eBay kijken. Zelf heb ik goede ervaringen met leveranciers uit Hong Kong, die zijn vaak nog de goedkoopste.
Ik zou een nvidia 8600M GT zoeken. Dan heb je goede prestaties voor weinig geld.

Het verschil tussen koelpads en koelpasta is de afstand die overbrugd wordt. Voor de geheugenchips volstaan de koelpads, zelfs als ze al wat stoffig zijn. Voor de centrale chip is betere koeling vereist. Mogelijk moet je er een dun koperen plaatje tussen steken met telkens koelpasta ertussen voor een goede warmte-overdracht.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een mobility 2400XT. Zo'n koperen plaatje gewoon bij de ijzerwarenhandel kopen of zijn er ook shops die dit op maat verkopen voor laptops?

Edit: 2400XT, niet 2600...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gevonden: http://www.hobby-en-modelbouw.nl/nl/dept_2043.html .
Én ik heb iemand gevonden die ff met de metaalknipbank aan de gang wil :). Nu nog ff voelermaatjes gaan halen om de dikte na te meten :)

Edit: Ik bedenk me net dat het misschien ook nog slim is om straks tussen de koperen plaatjes en de geheugenchips thermal adhesive te doen in plaats van koelpasta... Zie ik dat goed en iemand een idee welke thermal adhesive de 'beste' optie is?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 23:13 . Reden: Gedachtensprongen ]

• Flipside
Ik heb geen ervaring met thermal adhesive maar zou het niet doen. Het is volgens mij enkel nuttig bij het monteren van losse heatsinks op alleenstaande chips zoals north/south-bridge e.d. en niet bij een vastgeschroefde grafische kaart.
Normale thermal past plakt genoeg om een koperen plaatje op zijn plaats te klemmen. Je zult alleen maar last hebben van extra hard plakkende onderdelen in de koeling.

Voor zover ik begrepen heb, is de 2400XT dood. Een betere koeling zal daar niks aan veranderen. Die is pas nodig als je hem vervangt door een krachtigere grafische kaart. (Of heb ik je verhaal niet goed gevolgd?)
Pagina: 1