Toon posts:

LED, weerstand nodig in dit geval?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik wil voor een aquarium een aantal leds gebruiken als verlichting.

Nu zag ik dit ledje: http://www.focalprice.com...ht_LED_Emitter_White.html
en deze voeding: http://www.focalprice.com...mbedded_Power_Supply.html

Als ik dit gewoon aansluit, heb ik dan nog een weerstand nodig? Aangezien de led 700mA nodig heeft, en de voeding dat levert.... Zo ja: welke? :9

Zou ik ook deze: http://www.focalprice.com...ht_LED_Emitter_White.html kunnen gebruiken? Ik las dat je bij LED juist naar het mA moet kijken, en niet naar het aantal volt... Moet je die alsnog wel bij elkaar optellen als je meerdere LED's in serie schakelt? En hoe gaat het dan met het aantal mA?

Sorry voor al deze vragen, maar hoe meer ik opzoek, hoe meer in verward raak...

EDIT:

ter verduidelijking, ik dacht altijd (bijvoorbeeld):
Voeding = 12V, 700mA
LED = 3V, 100mA

Ik kan in serie 4 LEDjes gebruiken. 3x4=12V, en ik heb mA genoeg aangezien dat 100 blijft. Maar als ik er nu over lees klopt dat niet... Ofwel?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Leds

Stroom in een kring is hetzelfde. Spanning telt in een kring bij elkaar op.

Een stroombron regelt stroom, een spanningsbron spanning.

Als ik dus een stroombron in bovenstaande kring vrut, produceert hij een stroom.

Een LED Driver is een een spanningsgelimiteerde stroombron, d.w.z: hij produceert een stroom, tot een zekere maximale spanning is berijkt.

In het tweede lusje gaat hij dus 700mA leveren, en staat er een spanning van 5.4V.
In het eerste lusje gaat hij ook een stroom van 700mA leveren, en gaat er een spanning van 0.7 * R over de weerstand staan.

Die power supply kan maximaal 7 Volt maken, en zal altijd proberen 700mA te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar omdat de eisen van de LED vrijwel gelijk liggen aan het maximum van de voeding, heb ik dan een weerstand nodig? (In het geval van de eerste LED dan).

Excuses als dit dom klinkt hoor... Ik heb een beetje kennis qua electronica. Maar veel is het niet :+

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Nee dus. In het geval van de eerste led gaat er gewoon 700mA lopen. En dat is precies wat de Led wil.
Daar gaat dan een working voltage van ~6.2 volt bij zitten.

Iets wat trouwens wel erg hoog is voor een Led.

Ik moet zeggen dat die site ook niet erg duidelijk/consistent is m.b.t. specificaties.

[ Voor 18% gewijzigd door Infant op 09-08-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, bedankt :) Het schijnen inderdaad behoorlijke LED's te zijn :9

En in het geval van 2x http://www.focalprice.com...ht_LED_Emitter_White.html
Heb ik dan een voeding nodig die minimaal 3,6V en 1400mA kan leveren, of moet ik dan wel kijken naar 7,2V en 700mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Kan beide.

Maar als je een 1400mA driver hebt gevonden, en een van je parallel geschakelde leds gaat dood, dan zal hij proberen die 1400mA door de resterende LED te duwen, waarna die ook dood zal gaan.

In serie heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is idd waar...

Dus voor de duidelijkheid:

2x http://www.focalprice.com...ht_LED_Emitter_White.html
in serie = 7,2V en 700mA
en parallel = 3,6V en 1400mA

Zou ik een voeding hebben die meer mA geeft als de LEDjes nodig hebben, moet ik een weerstand gebruiken. Eventueel teveel voltage maakt niets uit begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Hier ga ik er weer van uit dat de voeding een stroombron is:

Als je een voeding hebt die "meer mA geeft" dan ze nodig hebben, moet je een weerstand parallel zetten aan de leds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensA
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik heb geleerd dat je altijd een weerstand aan een LED moet hangen om eventuele schommelingen op te vangen. Weet even de theorie niet meer dat zo ik moeten opzoeke.

Gr rens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
RensA schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:57:
Ik heb geleerd dat je altijd een weerstand aan een LED moet hangen om eventuele schommelingen op te vangen. Weet even de theorie niet meer dat zo ik moeten opzoeke.

Gr rens
Ik weet wel dat je ALTIJD een weerstand moet gebruiken, niet om eventuele schommelingen op te vangen, dat doe je met een condensator. Er zijn genoeg led-calculators op google te vinden, dus even je gegevens inkloppen en je bent klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
Bartjezz schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:54:
[...]

Ik weet wel dat je ALTIJD een weerstand moet gebruiken, niet om eventuele schommelingen op te vangen, dat doe je met een condensator. Er zijn genoeg led-calculators op google te vinden, dus even je gegevens inkloppen en je bent klaar...
behalve als je een batterij gebruikt .. dan is het niet perse nodig

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
RensA schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:57:

Gr rens
de weerstand is om de stroom te begrenzen. Bij een batterij is dat inderdaad niet nodig

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Remmes_NT schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:10:
[...]

behalve als je een batterij gebruikt .. dan is het niet perse nodig
of een stroom gestuurde driver
Pagina: 1