[meedenken] Macbook stuk, maar wat is het precies?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:11

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
Afgelopen zondag gooide mijn zoontje per ongeluk en volle beker limonade over de macbook van mijn vriendin. Gelijk heb ik de magsafe losgekoppeld en zo snel mogelijk daarna de batterij verwijderd.. Het kwaad was echter al geschiedt: Nog voordat ik de accu er uit had, ging het beeld op zwart en stopte de machine met functioneren :'(

Met behulp van de handleidingen op Ifixit.com heb ik vervolgens de computer voor een groot deel uit elkaar gehaald en gedroogd. 2 dagen laten drogen leek mij voldoende om te gaan testen..

Vandaag vond ik het tijd om eens te kijken of het geliefde macje nog enig leven zou vertonen dus na weer in elkaar zetten eerst op batterij starten: ongeveer een halve seconde lang was de ventilator te horen, daarna zwart en niets..
Mijn volgende actie was de magsafe aansluiten: Na ongeveer 1 seconde niets kwam het oranje oplaad-lampje dus met goede hoop opnieuw opstarten: --> Niets. Geen enkele reactie.. Een minuut later begon de cd-drive spontaan geluid te maken voor zo'n 10 seconden lang en dat was klaarblijkelijk zijn laatste adem.

Omdat we beiden een macbookje hebben (mijne van eind 2006 2.0 C2D, en die van haar eind 2007, ook 2.0 C2D) hoop ik te kunnen achterhalen welk onderdeel van haar macbook stuk is maar hier kom ik dus niet uit. Ik heb reeds de volgende pogingen/tests gedaan om te achterhalen wat er mis is:
  • mijn geheugen in haar macbook: geen werking.
  • Haar geheugen in mijn mac: nog niet geprobeerd
  • mijn harddisc in haar macbook: geen werking.
  • Haar hdd in mijn mac: werkt naar behoren
  • mijn topcase in haar macbook: geen werking
  • haar topcase in mijn mac: wel starten maar de toetsen en touchpad werken niet
  • mijn accu in haar macbook: geen werking
  • haar accu in mijn mac: werkt prima
Ik weet in ieder geval zeker dat haar topcase niet goed meer is maar ik weet ook zeker dat dat niet alles is omdat haar mac met mijn topcase niet werkt. Wat denk jij dat er mis is en wat zou jij nu als volgende testen? Alle meedenkende hulp is welkom! Indien mogelijk zal ik testen wat geopperd wordt en natuurlijk zal deze TS dan bijgewerkt worden.

Doel van dit topic is 2-ledig: natuurlijk het met zekerheid vaststellen welk onderdeel (of welke onderdelen) er stuk zijn zodat deze evt besteld kunnen worden. Maar anderzijds is het doel een goede lijst van tests op te stellen waarmee lotgenoten zo snel mogelijk kunnen achterhalen wat er precies mis is.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij is je moederbord kaputt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik denk inderdaad ook dat het moederbord gewoon kapot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik zou er geen moeite meer voor doen. Vloeistof is funest en zal zich met de tijd gaan uitbreiden.

Is hetzelfde met een mobiele telefoon... Je denkt dat 'ie het weer doet na een wasbeurt, maar functies beginnen dan toch uit te vallen en uiteindelijk houdt hij er mee op.

Ik zou er geen geld meer insteken met het risico dat je aan de gang blijft.
Heb je geen inboedelverzekering met all-risk die dit dus dekt?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
@ MrWouter: Ja, ik denk (en vrees) het ook, maar is er ook een manier om er zeker van te zijn dat het het moederbord is? Ik kan natuurlijk haar moederbord in mijn macbook bouwen maar ik weet niet zeker of een kapot moederbord in staat is om de andere onderdelen in mijn macbook stuk te maken.. Omdat ik daar niet zeker van ben heb ik deze stap nog niet overwogen..

@freddyathlon: Hmm, je hebt wel een punt, wellicht moet ik een nieuwe in overweging nemen. Ik heb een inboedelverzekering, zal is kijken hoe dat precies zit..

[ Voor 19% gewijzigd door elmoxx op 09-08-2011 14:48 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik zou het om de andere macbook ook van een eventuele ondergang te besparen maar niet proberen. Er kan eventueel iets mis zijn in het circuit en op een werkend onderdeel te veel stroom komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ik snap best dat je graag wilt weten wat er kapot aan is, maar ik denk dat wij voor 100% wel weten dat het aan de moederbord ligt. Als je een volle glas met limonade over de macbook gooit is de kans enorm klein dat je moederbord niet geraakt is. Stel je krijgt nu met een of andere oplossing de macbook weer aan het werk, zelfs dat gaat niet lang duren. De zoetigheid van limonade tast het enorm aan. Afwassen en drogen heeft geen zin.

Ik denk dat je de hoop moet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
@kx22 Ik kon de druppels water van het moederbord afvegen dus ja, het moederbord is zeker nat geweest. Ik ben het met je eens hoor. reparatie is onverstandig en van moederbord te duur. dus afgeschreven.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 07:54

cemtex

Version 1.1.1

Even denken hoor. In principe hetzelfde verhaal meegemaakt.
Uiteindelijk de batterij vervangen, en het geheugen plus bank schoongemaakt van aanslag/ van wat de vloeistof heeft achtergelaten.
Uiteindelijk weer niet aan de praat gekregen. Vervolgens op zoek gegaan naar andere mogelijke boosdoeners.
Er zat toen bij mij behoorlijk wat aanslag (kalk/melk) op het verbindstuk (of hoe dat heet) op dit onderdeel:
http://www.ifixit.com/Gui...-Board-Replacement/296/11
(stap 33).
Deze heb ik echt heel goed moeten reinigen en toen begon er weer wat leven in te komen.
(hierna ben ik erachter gekomen dat de batterij was overleden, deed het wel met magsafe.)

Overigens heb ik (bijna) elke stekker/ connecter schoongemaakt met alcohol en gekeken of alles droog was.)
Ik zou zeker niet aannemen dat hij zonder meer stuk is.
Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:03
Ik heb mijn smartphone een hele nacht laten verzuipen in condenswater van mijn enkelglas buitenraam (lag in de vensterbank).
2 dagen laten drogen was NIET genoeg. Ik heb echt alles volledig uit elkaar gehaald. Je wilt niet weten waar je nog vocht tegen kan komen!!!

Mijn smartphone doet het weer, maar het was geen lolletje. 4 dagen mee aan de slag geweest voordat ie helemaal droog en schoon was.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1