Druppelpomp - Wat te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
Hey mensen,

Voor een projectje wil ik een druppel pompje gaan gebruiken/maken.
Er moet elke x Tijd een druppeltje water door het pompje heen komen.
Dit ga ik aansturen met een arduino, dus enig regelwerk en wat sneller aanstuurmogelijkheiden zijn er wel.

Maar nu ben ik opzoek naar een pompje dat een zo laag mogelijke doorvoersnelheid heeft.
Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar ik hoop dat jullie me ook nog op ideeen kunnen brengen.
Uiteraard is het de bedoeling om het extremely low-cost te houden.

Wat ik al heb gevonden:
Aquarium pomp - Relatief groot en duur, ook voor lage flows
Modelbouw pomp - Duur, wel super klein en goed regelbaar.
Mini slangen pomp - Goedkoop, goed te doseren, maar onderhoudsgevoelig
Ruitenwisser pomp - Nieuw duur, van de sloop een scheintje.

Ik hoop dat jullie nog ideetjes hebben wat ik zou kunnen mishandelen tot mijn gewenste pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je deze site Spatiegebruik?
Vreemd dat het in je topictitel wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Dude, et is een tech forum, woeptiedoo ik ben slecht in nederlands, dat wist ik zonder jou ook wel.
En meneertje superieur nederlands, ben je ervan op de hoogte dat je zelf in dat kleine zinnetje een fout hebt gemaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:25:
Ken je deze site Spatiegebruik?
Vreemd dat het in je topictitel wel goed gaat.
Gaan we daar ook al op vitten? Het is een leesbaar stuk tekst met een duidelijke vraag.

OnTopic : Wat is een laag doorvoersnelheid? Hoeveel druppels / minuut?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

kijk of je een slangenpomp of peristaltische pomp kunt vinden. daar kan je heel precies mee doseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
tc982 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:59:
[...]
Gaan we daar ook al op vitten? Het is een leesbaar stuk tekst met een duidelijke vraag.

OnTopic : Wat is een laag doorvoersnelheid? Hoeveel druppels / minuut?
Zo laag mogelijk, het zou het mooiste zijn als het als het ware per druppel te regelen is.
Dus als ik een bijvoorbeeld 10ms een puls zou geven, dat er dan 1 druppel zou vallen.
En de interval tussen die pulsen zal dan het aantal druppels/minuut zijn.
Uiteraard is dat even afwachten wat voor precisie haalbaar is. Maar hoe "lager/kleiner/cheaper" hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08 17:52
Je hebt het over druppels, wat moet de massa (of aantal ml) van die druppel zijn. Hier zit namelijk ook een gigantisch verschil in...

Het makkelijkste is om een pomp constant door te laten lopen en het water door de weerstand aan de pijp tot een druppel vormt. Hiervoor heb je wel gigantisch lage flows nodig, een heel erg dun pijpje kan ook (binnen diameter van 0,25mm ofzo).

[ Voor 48% gewijzigd door HesRuud op 09-08-2011 15:10 ]

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
soulfightah schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:09:
Je hebt het over druppels, wat moet de massa (of aantal ml) van die druppel zijn. Hier zit namelijk ook een gigantisch verschil in...
Dunno, wat weegt een druppel water? :+
soulfightah schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:09:
Het makkelijkste is om een pomp constant door te laten lopen en het water door de weerstand aan de pijp tot een druppel vormt. Hiervoor heb je wel gigantisch lage flows nodig, een heel erg dun pijpje kan ook (binnen diameter van 0,25mm ofzo).
Nee, dat gaat em niet worden, het systeem zal buiten staan (in de wind), hierdoor zal druppelvorming niet echt lekker gaan met zo'n absurd lage flow.
Misschien even moeten melden, maar het gaat om bijvoorbeeld 1 druppel per half uur. Dus dan is een pomp een puls geven, een regeling waarmee je flexibeler bent.

[ Voor 53% gewijzigd door Armageddon_2k op 09-08-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Kijk eens in de medische sector, infuuspompen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:10:
Kijk eens in de medische sector, infuuspompen e.d.
Al naar gekeken idd, zijn zeer precies. Allen het nadeel is dat ze erom groot zijn en kneiter duur (Alles wat medisch is eigenlijk). Dus voor een hobby projectje niet echt haalbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Armageddon_2k op 09-08-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
waarom een pompje bij zo'n lage flow? maak een reservoir op het hoogste punt, en zet op de uitgang een elektrisch bestuurbare afsluiter.
Als het handmatig bijvullen van dat reservoir in je project niet haalbaar is kun je een laag-niveau sensor in je reservoir zetten, die op zijn beurt weer een pomp activeert om de boel bij te vullen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

met wat aquarium spullen ( t stukje, 2x een 1wegklep ) en een kleine doseerspuit en een lineare motor ala Afbeeldingslocatie: http://www.vandijkenelektronica.nl/preview.php?table=images&index=574 voor 7,50 kun je een heel eind komen met zelfbouw

een plaatje van het idee gevonden

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/doseerspuit3/images/schema_600_450.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 09-08-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:21:
waarom een pompje bij zo'n lage flow? maak een reservoir op het hoogste punt, en zet op de uitgang een elektrisch bestuurbare afsluiter.
Als het handmatig bijvullen van dat reservoir in je project niet haalbaar is kun je een laag-niveau sensor in je reservoir zetten, die op zijn beurt weer een pomp activeert om de boel bij te vullen.
Puur gevoels kwestie, heb het idee dat een klein pompje een stuk precieser is. je bent met valdruk afhankelijk van je kolomhoogte en positionering van je kolom. Als ik het reservoir onder een hoek ga zetten, dan moet ik alles weer afregelen. Een pompje leek mij daarom stabieler.

-edit-
En als je reservoir bijna leeg is, heb je een lagere druppelsnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Armageddon_2k op 09-08-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08 17:52
RocketKoen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:21:
Dit in combo met een dun pijpje zou je een goede druppeling op moeten leveren. Pas hierbij op dat als je bijvult (met de kraan of met de hand) dat je de druk opvoert in het reservoir, waardoor je flow (of druppeling) aan wordt getast.

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Armageddon_2k schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:26:
[...]

Puur gevoels kwestie, heb het idee dat een klein pompje een stuk precieser is. je bent met valdruk afhankelijk van je kolomhoogte en positionering van je kolom. Als ik het reservoir onder een hoek ga zetten, dan moet ik alles weer afregelen. Een pompje leek mij daarom stabieler.
Je kolomhoogte valt best op te lossen.
monteer een dunne leiding onder een breed reservoir. (watertoren)
Als je bvb zorgt dat je leiding 95cm hoog is, en je reservoir is 5cm, dan heb je nog maar 5% afwijking (zolang je zorgt dat het reservoir nooit helemaal leeg raakt)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:30:
[...]
Je kolomhoogte valt best op te lossen.
monteer een dunne leiding onder een breed reservoir. (watertoren)
Als je bvb zorgt dat je leiding 95cm hoog is, en je reservoir is 5cm, dan heb je nog maar 5% afwijking (zolang je zorgt dat het reservoir nooit helemaal leeg raakt)
Mja, ik snap dat het een methode is om om het probleem heen te werken, maar ik heb een cilindrisch reservoir van circa 15cm en een leiding van 20cm. Dus dat gaat em niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:26:
met wat aquarium spullen ( t stukje, 2x een 1wegklep ) en een kleine doseerspuit en een lineare motor ala [afbeelding] voor 7,50 kun je een heel eind komen met zelfbouw

Een plaatje van het idee gevonden

[afbeelding]
Nice, kijk eens aan. Dat is over een hele andere boeg, maar wel een goed idee :) Ik zal eens kijken wat ik daarvoor allemaal nodig zou hebben (kunnen gebruiken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Armageddon_2k schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:46:
[...]

Nice, kijk eens aan. Dat is over een hele andere boeg, maar wel een goed idee :) Ik zal eens kijken wat ik daarvoor allemaal nodig zou hebben (kunnen gebruiken) :)
Alleen dan wel het reservoir boven de doseerinstallatie zetten en je bent klaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:49:
[...]
Alleen dan wel het reservoir boven de doseerinstallatie zetten en je bent klaar.
Dat hoeft juist niet met dat systeem. Omdat je je vloeistof aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou naar een doseerpomp zoeken
http://www.google.nl/sear...l4l4l0l214l1078l2.4.2l9l0

e.g.
http://www.nikoi.nl/catal...6311c165c8372461c3141d6a6

en dan doe je nog iets met een stappenmotorerbij

of een Volumetrische pomp

[ Voor 43% gewijzigd door Fish op 09-08-2011 16:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Kan je niet iets realiseren dat net als een irrigatiesysteem werkt?
Zelf heb ik thuis namelijk een irrigatiesysteem van Gardena met druppelaars van ik meen 2l/h, je hebt daarnaast ook regelbare druppelaars. Het hele principe erachter is dat het systeem een werkt op een constante druk, in dit geval van de waterleiding, maar het kan net zo goed dmv een waterkoelingspompje denk ik.

Als je dan iets verzint waarop je een dergelijke druppelaar gewoon in de leiding zelf kunt gebruiken, dan ben je er al bijna. Misschien is verder een regelbare afsluiter of een aftapkraan interessant?

Het is bij alleen echter alleen niet dat er telkens maar een druppel door het pompje gaat, maar juist dat de hele pompbehuizing vol met water staat en dat je de doorvoer zelf kunt regelen door handmatig ergens aan te draaien.

Edit: ff nagekeken... het basisapparaat, welke een filter heeft en de druk reguleert, heeft een doorvoer van 1m3/h. Erg weinig denk ik tov waterkoelingspompen. ;) (het betreft dan deze)

[ Voor 15% gewijzigd door Aardwolf op 09-08-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:56:
ik zou naar een doseerpomp zoeken
of een Volumetrische pomp
Doseerpomp (of slangenpomp), heeft als nadeel dat je de slang in het pomphuis moet vervangen na een x aantal uren. Vooral als er een kans is op uitdroging. En daarnaast Heeft een doseerpomp 3 "slagen" per rotatie, en het kan voorkomen (bij kleine hoeveelheden) dat je net bij het nokje van je pomp zit, en dan krijg je geen vloeistof.

Volumetisch zal ik even induiken, maar die zijn over het algemeen erg duur.
marcel87 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:07:
Kan je niet iets realiseren dat net als een irrigatiesysteem werkt?
Nope, het gaat om een los reservoir. Dus geen constante druk.
En het druppelen moet variabel zijn. Dus het ene uur kan ik 1 druppel per uur nodig hebben, maar het andere uur misschien wel 10 druppels.

[ Voor 24% gewijzigd door Armageddon_2k op 09-08-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Armageddon_2k schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:44:
KNIP
Nope, het gaat om een los reservoir. Dus geen constante druk.
Hm ok, maar het is neem ik aan toch wel een gesloten systeem, dus het reservoir wordt in principe na het loslaten van de druppel(s) direct weer aangevuld (indirect door de voorgaande druppels)? Anders zou je toch met elk ander systeem uiteindelijk met een leeg reservoir zitten en sowieso geen constante druk hebben?
En het druppelen moet variabel zijn. Dus het ene uur kan ik 1 druppel per uur nodig hebben, maar het andere uur misschien wel 10 druppels.
Ja ok, vandaar dus ook dat ik zei dat je een regelbare druppelaar kunt gebruiken of iets in een vorm van een beweegbare afsluiter die je of handmatig of op een andere manier kunt regelen...

Maar waarvoor is het überhaupt eigenlijk, behalve "een projectje"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12
Goed vochtigheid bijhouden van de grond, en die optimaal houden met de druppels. Voor de Hollandse Groente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
marcel87 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:09:
[...]

Hm ok, maar het is neem ik aan toch wel een gesloten systeem, dus het reservoir wordt in principe na het loslaten van de druppel(s) direct weer aangevuld (indirect door de voorgaande druppels)? Anders zou je toch met elk ander systeem uiteindelijk met een leeg reservoir zitten en sowieso geen constante druk hebben?
Nope, het is het vullen van een reservoir dat een jaar meegaat, daarna bijvullen. Dus je trekt je reservoir leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan ook nog kijken naar een kettingsmeer systeem voor motoren. Deze geven af en toe een druppel om de ketting vet te houden. Een aantal van deze apparaten zijn ook zelf in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:40:
Je kan ook nog kijken naar een kettingsmeer systeem voor motoren. Deze geven af en toe een druppel om de ketting vet te houden. Een aantal van deze apparaten zijn ook zelf in te stellen.
Al naar gekeken ook maar die dingen zijn duur!!!!
Vanaf E170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Armageddon_2k schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:41:
[...]

Al naar gekeken ook maar die dingen zijn duur!!!!
Vanaf E170
Wist niet dat ze zo duur waren. Had gedacht dat ze er ook wel voor rond de 50 euro waren.

Misschien is een 2e hands aquariumpomp iets ? Bijvoorbeeld een Eheim 1046, moet 2e hands wel voor 15 euro te vinden zijn. Doet 300 liter per uur wat wel wat veel is. Nadeel is ook dat ie niet heel klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:46:
[...]
Wist niet dat ze zo duur waren. Had gedacht dat ze er ook wel voor rond de 50 euro waren.

Misschien is een 2e hands aquariumpomp iets ? Bijvoorbeeld een Eheim 1046, moet 2e hands wel voor 15 euro te vinden zijn. Doet 300 liter per uur wat wel wat veel is. Nadeel is ook dat ie niet heel klein is.
Mja helaas wel :P (Heb zelf ook een motor nml).
Aquariumpompje is al voorbij gekomen idd, is evt een optie. Maar kleiner/minder flow is ++punten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 17:15
Pomp uit een camper/caravan. Kunnen op 6volt draaien en komt dan een pisstraaltje uit. Zet daar een gardena druppelaar op en klaar :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
LED-Maniak schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:56:
Pomp uit een camper/caravan. Kunnen op 6volt draaien en komt dan een pisstraaltje uit. Zet daar een gardena druppelaar op en klaar :)
Interseting, wat voor pomp? standaar pomje waar je het water mee rond pomp? is dat niet altijd zo'n sorrt dompelpompje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Correct, dat is een dompelpompje. Hebben ze erg kleintjes van. Heb het zelf gebruikt in een watergeefsysteem waarbij hij in een fles zat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Google vast wel: http://www.google.nl/sear...l&tab=wi&biw=1440&bih=766

:P

10 liter/min op 12Volt. Op 4 batterijen(4.8Volt) geeft hij een klein straaltje door een 4mm buis. Afknijpen en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Kijk, dat zou altijd nog een optie zijn :)
Ik ben even aan het rondkijken op een aantal site's, maar ziet er alvast goed uit :D

Mooi klein, lage flow, en allemaal onder de 10E

[ Voor 17% gewijzigd door Armageddon_2k op 09-08-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:24

Part

Helemaal niets.....

Voor 1 druppel per puls zou ik een lineaire pomp zoeken
Afbeeldingslocatie: http://www.gd-thomas.com/uploadedImages/SMF4_Erdung_250.jpg
En dan de instelbare versie zodat je druppel grote kan bepalen.
http://www.gd-thomas.com/productCategoryList.aspx?id=10692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightriderron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 21:16
Heb hier iets gevonden op internet,
heb er zelf ook wel eens over gedacht voor mijn aquarium

http://home.zonnet.nl/rse...it/index_doseer_spuit.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/doseerspuit3/images/schema_600_450.gif
Dat, en laat een stappenmotor de plunjer af en toe op en neer bewegen en je bent er lijkt mij. Je gebruikt een Arduino, dus aansturing lijkt mij geen probleem. En met de lengte van de arm aan de stappenmotor kun je mooi het volume bepalen. Lijkt me voor een paar euro wel te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 21:26

ThaHandy

Discovery Channel

Idd, dit "pomp systeem" gebruiken ze ook @ infuus :)

deze oplossing is een hele mooie :)
pomp+stapmotor+stap controller aangestuurd door de arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Ik heb thuis nog een cv-pomp liggen, misschien kun je daar nog wat mee. Stuur me een DM als je die wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Opties waar ik aan dacht (buiten die spuit die je aandrijft met een lineaire actuator)
Zuurdoseerpompje:
http://link.marktplaats.nl/463905913
Die geven bij elke tik een hoeveelheid zuur, waarbij de hoeveelheid vaak in te stellen is door het beperken van de slag.
Speaker+reservoir. Weet niet meer precies hoe het zat, maar zag eens een filmpje van iemand die 2 aantal druppels per sec. liet vallen, met de juiste tijdsinterval. Die druppels registreerde hij dan, en op het juiste moment deed hij dan een zooi leds aanzetten. Daardoor was het dan net of de druppel stil hing in de lucht. Maar eigenlijk was het telkens een nieuwe druppel. Kon de URL even niet meer vinden. IIG gebruikte hij een pompje om het water naar boven te pompen, waarmee het niveau in het reservoir constant bleef, en met de speaker maakte hij denk ik een soort klepje die hij snel open of dicht kon doen (stokje in een buisje, waarbij je het stokje aan de speaker maakt en zo in of uit duwt door er spanning op te zetten)

edit: Gevonden :) YouTube: Time Fountain - Optical Illusion - YouTube Alleen heeft ie hier geen speaker gebruikt maar gewoon een pompje. Gaat ook om meerdere druppels per sec. IPV 1 per half uur.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 15-08-2011 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jewelspray.nl verkocht druppelsystemen, inmiddels hebben ze het niet meer op de website staan maar mogelijk kunnen ze je helpen. Een druppelsysteem aangesloten op een hygrometer zou wonderen doen, alleen redelijk prijzig.

Anders kan je altijd een gardene druppelset kopen en daarop een opvoerpomp aansluiten. Zijn een aantal die makkelijk 7 bar halen. Heb zelf ook een 9 bar pomp die 5 liter per seconden door kan pompen, deze pompt het water uit een 2000L reservior op naar 50-70 nozzles die mijn terrariums bemisten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:52:
edit: Gevonden :) YouTube: Time Fountain - Optical Illusion - YouTube Alleen heeft ie hier geen speaker gebruikt maar gewoon een pompje. Gaat ook om meerdere druppels per sec. IPV 1 per half uur.
Nice! Leuk spele dingetje :)
Die zuur pompjes ben ik bekend mee idd, maar die zijn nog redelijk groot.

Verder:
Van een peristaltischepomp moet je 1x in de zoveel tijd de slang vervangen, en dat is eigenlijk iets waar ik zonder hoop te kunnen. Ik heb voor nu eerst een kleine (38mm) dompelpomp gekocht.
Deze doet 10 liter per minuut. Alsnog vrij veel, maar als ik hem kortstondig aan/uit zet moet het misschien haalbaar zijn.
Ben verder nog van plan om even langs een autosloop te gaan om te kijken voor een ruitenwisserpomp. Deze zijn nog weer een stuk kleiner en hebben als voordeel dat ze niet in het reservoir zelf hoeven te zitten, dit moet bij een dompelpomp wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 16:48

DinX

Motormuis

http://www.fish-street.com/nano_dosing_pump?category_id=139

$47 voor een doseerpomp. Instelbaar vanaf 6ml per uur. Heb al eerder bij die shop besteld, vrij tevreden van.

[ Voor 19% gewijzigd door DinX op 16-08-2011 10:40 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Ik ga ook proberen van een pcspeakertje een pomp te maken.
Moet wss met een ballon om de speaker wel lukken. het voordeel is dat het pompje dan extreem klein blijft, en ulta low cost.
Ik ga dan gebruik maken van dat principe van die injectiespuit, met 2 terugslagventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03
Op hackaday heb stond vandaag ook iemand die zo iets gemaakt heeft maar dan voor zij aquarium. zie: http://hackaday.com/2011/...ser-is-extremely-precise/ hij maakt gebruik van ulka pompen die blijkbaar in espresso apparaten zitten. Misschien een idee.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Mr_x007 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:39:
Op hackaday heb stond vandaag ook iemand die zo iets gemaakt heeft maar dan voor zij aquarium. zie: http://hackaday.com/2011/...ser-is-extremely-precise/ hij maakt gebruik van ulka pompen die blijkbaar in espresso apparaten zitten. Misschien een idee.
Nice, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht _/-\o_ _/-\o_
Een pompje van een koffiezetapp. Kijk, dat is waarom ik dit soort dingen op tweakers post :D

[instant edit]
Wel even kijken of die dingen op 12V lopen ^^

[re-edit]
Uiteraard zijn er van die 12V camping koffiezetapparaten.
Net even gekeken, die dingen zijn compleet te vinden voor net iets meer dan €10,-
Wel enigsinds verspilling om een compleet ding te slopen, maar ach, het is voor het goeie doel ^^

[ Voor 21% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-08-2011 08:57 ]

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Hou er wel even rekening mee dat in 'normale' koffiezetapparaten geen pomp zit...
De pomp actie komt dan door het opwarmen van het water waardoor het opstijgt en er aan de bovenkant weer uitkomt.
Die 12V dingen hebben hoogstwaarschijnlijk hetzelfde en hebben geen pomp zoals een senseo of espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
In mijn scooter zit een oliepompje, die geeft als je er een puls opzet van 12 v precies 1 druppel..

Zit op een peugeot jetforce :)

Edit : De pomp is te koop, 500 euro.. krijg je de scooter erbij :P

[ Voor 20% gewijzigd door Mitchelll010 op 24-08-2011 18:01 ]

Pagina: 1