Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardeschijf veilig opschonen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een kennis van ons heeft iets behoorlijk fout gedaan met zijn computer en het resultaat is een heleboel virussen en trojan horses.
Nu kreeg ik geen virusscanner aan de praat op hun pc zelf, mijn idee was nu om hun hardeschijf aan te sluiten op mijn laptop (ik heb een sata aansluiting op mn laptop) en de schijf vanaf mijn laptop te scannen.
Mijn vraag is, hoe voorkom ik dat de virussen overspringen naar mijn laptop (als zoiets mogelijk is)

Wat raden jullie mij aan om te doen, hoe krijg ik die schijf weer schoon zonder zelf te veel risico te lopen?

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Start de PC van je kennis op met DBAN Boot & Nuke. Deze tool maakt de harde schijf dan helemaal leeg.
Dan ben je 100% zeker dat alle virussen weg zijn, helaas is wel alle data op de harde schijf weg.

Verwijderd

Topicstarter
Appel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:33:
Start de PC van je kennis op met DBAN Boot & Nuke. Deze tool maakt de harde schijf dan helemaal leeg.
Dan ben je 100% zeker dat alle virussen weg zijn, helaas is wel alle data op de harde schijf weg.
Dit is eigenlijk geen optie, data moet wel behouden worden eigenlijk.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 18:00
Als je echt helemaal geen risico wilt lopen, haal je de ingebouwde hdd uit jouw laptop en boot je van bijvoorbeeld Ubuntu (een live cd). Je installeert daar een virusscan op, zoals AVG. Die laat je scannen, schoonmaken enzovoort. Je sluit Ubuntu daarna af (niet rebooten, dan is het geheugen niet geleegd) en haalt de schijf er uit.

Als de data weg mag omdat het maar een backup is (of hij heeft een goede, gecontroleerde backup), DBAN inderdaad :)
Standeman schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:35:
Ik zou vanaf een ubuntu (knoppix?) live cd opstarten en dan een virusscanner laten lopen over die harddisk. Hoef je de HDD ook niet uit te bouwen.
Als er virussen bij zitten die hun werkt kunnen doen in Linux (kans is vrij klein, maar toch), is het denk ik wel verstandig om de hdd niet beschikbaar te maken.
Standeman schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:35:
@marcop23, waarom niet gewoon een live cd op die machine van de kennis draaien?
O ja, dat is nog iets makkelijker, daar kan toch niets meer verpreiden :)
Gewoon een live CD draaien met een virusscanner, op zijn pc :)

[ Voor 48% gewijzigd door marcop23 op 09-08-2011 10:39 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou vanaf een ubuntu (knoppix?) live cd opstarten en dan een virusscanner laten lopen over die harddisk. Hoef je de HDD ook niet uit te bouwen.

@marcop23, waarom niet gewoon een live cd op die machine van de kennis draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door Standeman op 09-08-2011 10:36 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Veel virusscanners firma's hebben ook een livecd(meestal linux) waar een virusscanner op loopt, of ze gratis zijn weet ik niet, dus even zoeken op internet.

Als de pc echt vol staat met virussen is er maar 1 optie.
Data weg kopieren met linux livecd bijv ubuntu, naar een externe hd.
Dan harde schijf schoonmaken en schoon installeren.
Zelfs deskundigen kunnen niet alles vinden, dus jij ook niet.
In het vervolg en backup maken als je net geinstalleerd hebt, bespaard tijd.(dus voor je kennis).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de AVG rescue cd gedownload. Ik ga het daar eens mee proberen.
Pagina: 1