Hoe flash ik een Asus P5E met pre-release BIOS?

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hallo iedereen, ik heb laatst van een Tweaker een P5E overgenomen. Leuk systeempje omheen gebouwd, 2 HDDs in RAID-0 aan gehangen, maar de drivers ervoor willen niet werken en de Windows installatie start tevens onverklaarbaar traag, alleen op dit systeem. Iets loopt dus niet lekker.

Ik vermoedde dat een BIOS update kon helpen, het bord bleek ook over versie 0103 te beschikken, terwijl volgens de site van Asus de first release versie 0105 is. Bord is uitgerust met prerelease meuk, geen wonder dat er niks werkt

...helaas geld dat ook voor de EZ-flash utility. Na de laatste bios versie van Asus.com te hebben gehengeld en deze op een stick te hebben gezet, kreeg ik vrolijk de melding dat deze BIOS versie niet compatible was. Vervolgens heb ik de eerste versie v/h BIOS opgehaald (versie 0105) maar dezelfde melding.

Is er nog een andere optie om het BIOS te flashen behalve de EZ-flash utility van Asus die me in de steek laat? Kan het überhaupt dat de niet-werkende drivers en trage Windows installatie aan het BIOS liggen? Jullie input word gewaardeerd :)

• Mavamaarten
  • Laatst online: 15-02 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zeggen, contacteer Asus, die weten misschien wel hoe je dat ding kan upgraden...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
AFUDOS, heb je wel een dos-stickje of floppy of cd voor nodig, dan kun je er gewoon de bios in flashen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Gleighton schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:59:
AFUDOS, heb je wel een dos-stickje of floppy of cd voor nodig, dan kun je er gewoon de bios in flashen.
Hier zag ik al iets van verschijnen in m'n Google-speurtocht, echter weet ik niet wat dit is, hoe dit werkt, en hoe ik een DOS-stickje maak. Als je me de juiste richting op kunt wijzen kom ik er wel uit :)

En wat is verstandig: eerst de release BIOS flashen en dan vanaf daar de EZ-flash utility draaien om de nieuwste versie te flashen, of meteen de laatste versie? En is het in de eerste plaats mogelijk dat de problemen die ik ondervind met het BIOS te maken hebben, voor ik een hoop bokkesprongen maak, mogelijk m'n plank brick en vervolgens erachter kom dat het ergens anders aan lag?

Edit: *Googlet verder*

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Bios denk het niet echt dat dat je problemen veroorzaakt.

Maar dat AFUDOS is een dos tooltje waarmee je de bios er zo in kan flashen. Dit werkt alleen op AMI-bios borden, phoenix ed hebben weer hun eigen tooltjes. Wat ik zo vond was hoe je van een stick een opstartbare stick maakt met FreeDos: klik. Op die stick zet je dan afudos en de bios (de uitgepakte zipfile van de bios van de asus site). Dan moet je even kijken met afudsos /h welke parameters je precies nodig hebt en dan kun je er zo je biosje in flashen.

Verwijderd

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
'k Wou net zeggen, weet je heel zeker dat het dat bord is en niet één van de andere P5E varianten?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:57

MsG

Forumzwerver

Vaak kan het ook wel met de Asusupdate software onder Windows.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@singular1ty
Het meest logische lijkt me eerst flashen naar first release bios en daarna kun je gewoon met easyflash in windows flashen hoor.
Je zou voor de zekerheid eerst met asus kunnen mailen ivm die pre-release versie, missschien dat ze je zo iets kunnen opsturen.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
'T bord was een Deluxe. Ik heb inmiddels met AFUDOS het BIOS kunnen flashen. Nu even kijken of het probleem met de Windows installatie weg is...

Edit: nee, dat duurt nog steeds wanstaltig lang. @ reacties hierboven die suggereren dat ik in Windows moet flashen, dit gaat niet gezien ik Windows niet kan installeren, omdat m'n SATA drivers niet worden herkend... dat was de hele issue. Iemand nog ideeen wat betreft een idioot traag startende Windows installatie?

Edit2: traagheidsprobleem opgelost door het disablen van de floppy controller, na wat googlewerk. Deze mag dicht.

[ Voor 63% gewijzigd door Singular1ty op 08-08-2011 22:50 ]

Pagina: 1