Externe USB schijven sharen in NAS? T.b.v. NMT.

Pagina: 1
Acties:

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik kom er niet meer uit (mede vanwege mijn beperkte kennis op het gebied van NAS’en etc.)

Ik heb op dit moment 2 externe schijven offline gekoppeld aan een NetworkedMediaTank (Popcorn hour A110) en wil dit graag veranderen naar online opslag rechtstreeks gekoppeld aan mijn router. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer.

Mijn situatie is als volgt:
Op de 1e etage staat mijn router geplaatst met een aparte wifi-g (beschik dus niet over wifi-n) extender om door het gehele huis (inclusief de tuin) te beschikken over draadloos internet. Beneden heb ik een “offline” PCH A110 en een Samsung TV verbonden met internet via een wifi dongle.

Probleem:
Mijn grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is eigenlijk de offline storage gekoppeld aan de PCH A110, (2 externe USB disks (4 Tb totaal), waar ik straks een 3e voor wil gaan aanschaffen). Deze wil ik uit praktische overwegingen eigenlijk “online” brengen en het liefst verplaatsen naar boven (i.e. bij de router) en vanaf hier sharen over het netwerk.
Echter de harde eis is dat ik nog steeds 1080 P MKV containers vlekkeloos kan streamen naar de PCH. Echter UTP kabels trekken (met bijbehorende gaten boren) is geen optie.

Centrale vragen:
1) Hoe kan ik mijn huidige offline storage (PCH), naar boven verplaatsen en online sharen (met dien verstande dat ik MKV films nog steeds vloeiend kan afspelen op de PCH beneden,zonder kabels te gaan trekken?
2) Bestaat er een oplossing voor het sharen van meerdere USB disks via een soort van NAS?

Speelveld:
- Router en wifi blijven staan waar ze nu staan (boven op de 1e etage)
- Ik wil/kan/ga geen gaten boren en UTP kabels trekken
- De online USB schijven dienen films (1080 P MKV containers) vloeiend op de PCH (A110) te kunnen overbrengen.
- Budget: liefst zo weinig mogelijk, echter voor niets gaat de zon op. Dus ca. € 200 voor netwerk en eventueel soort van Nas(?) oplossing.

Wat mij een interessante oplossing lijkt:
Na veel zoeken kwam ik in een ander topic van “Audio – Hifi” kwam ik het volgende product (Netgear Powerline XAVB5004) tegen: pricewatch: Netgear Powerline XAVB5004

Als ik dit zo lees kan ik met dit product over het bestaande elektriciteitsnet internet van (in mijn geval) boven naar beneden brengen. Met de 4 beschikbare aansluitingen op dit apparaat zou ik dan beneden meteen de PCH en de televisie “bedraad” kunnen aansluiten op dit apparaat. Volgens de product review zou dit apparaat HD materiaal moeten kunnen streamen. Kortom: interessante optie in mijn optiek.

Rest mij nog het probleem van het online sharen van de USB disks, daar ik weinig tot geen kennis heb van NAS’en. Is er een mogelijkheid / apparaat waardoor ik meerdere externe USB disks kan sharen over het netwerk (direct aangesloten op de router) :? ?

Wat je nu doet is niet echt efficiënt, je kan beste ….:
Mocht er een betere oplossing zijn, shoot! Elke feedback is welkom. _/-\o_

Verwijderd

Ikzelf gebruik een linksys e3000 met tomato usb. Ik zelf heb hier één harde schijf op aangesloten maar er zijn genoeg mensen die er een usb hub tussen hebben zitten en zonder problemen meerdere harde schijven en een printer aansluiten.

Een E3000 met goede ontvanger zou ruim genoeg moeten zijn voor de televisie en het streamen. Toen ik hem kocht was het de meest high end router voor consumenten, van linksys. Met de recente release van de e4200 is dit iets minder maar hiervoor staat support voor tomato en dd wrt nog in zijn kinderschoentjes.

Kortom kan ik je een linksys e3000 met tomato usb, een goede usb hub en een goed wifi acces point (pricewatch: EnGenius ECB-9500 of pricewatch: Sitecom WL-330) aanraden.Met de wl 330 heb ik overigens goede ervaringen, maar die is recent overbodig geworden omdat de e3000 genoeg dekking bied. ( Die mag je voor een mooi prijsje van me overnemen... :) )

Voor vragen over dd wrt en tomato usb is er volgens mij een algemeen topic, mijn kennis reikt niet verder dan usb schijven...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 19:42 ]

• 3nzym3
Thanks for the tips. :).

Als ik het goed begrijp is het beter mijn huidige setup in zijn geheel te vervangen voor degelijk wifi N netwerk (+acces point), i.p.v. de oplossing over het electranetwerk met bedrading?

Het gaat me er namelijk vooral om dat ik films (mkv) van 1e etage naar beneden kan streamen over de PCH zonder problemen.

Het geniet mijn voorkeur om met mijn huidige router en extender een oplossing te vinden (welke helaas geen wifi-n zijn). Echter als er geen andere opties zijn, dan zal ik er toch aan moeten geloven :P

Ben wel geïnteresseerd in de linksys e3000 aangezien dit evt een oplossing is voor de USB schijven.
Ik zie dat de linksys e3000 1 x USB heeft voor een printer sharen. Dus voordat ik hier USB schijven aan kan hangen zal ik eerst de firmware moeten aanpassen met Tomato USB.

Heb nog even gezocht, maar kan ook geen router vinden die "out of the box" externe USB schijven ondersteunt (i.,e. waar je ze zonder aanpassingen aan kan hangen).Dit zou denk ik ideaal zijn.

Verwijderd

Wellicht is dit een goedkopere oplossing, dan heb je alleen nog een acces point bij je televisie nodig...

pricewatch: Belkin Netwerk-USB-hub

Oeps te snel, in de review geeft hij aan dat de overdrachtssnelheden erg slecht zijn. Dan is het dus of een volledige NAS of bovengenoemde oplossing. En ik denk dat ze qua prijs niet ver uit elkaar liggen, maar van een nieuwe router krijgt je hele netwerk een boost.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 13:31 ]

• 3nzym3
Balen inderdaad dat deze netwerk USB hub maar 3 a 4 mb haalt. Anders had ik hem zeker gehaald (waarschijnlijk i.c.m. de Netgear Powerline XAVB5004).

Anyhow, thanks for the help, zal zelf moeten gaan ovepeinzen wat ik nu wil gaan doen en wat voor prijskaartje ik nog acceptabel vind.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
1080p streamen ga je volgens mij niet halen over wifi-g. Dus moet je naar wifi-n of naar powerline. Maar misschien is er nog een mogelijkheid:
De pricewatch: Iomega iConnect Wireless Data Station. Deze heeft een gigabit netwerkaansluiting, en een draadloze aansluiting, plus de mogelijkheid om 4 schijven aan te sluiten. Je zou hem dus bedraad beneden aan kunnen sluiten, en tegelijk wireless met je netwerk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
PowerLine is meestal slecht met latency als je maximale bandbreedte probeert te gebruiken. Voor 720P is dat geen punt om dat dat niet zo veel nodig heeft, maar 1080 gaat lastig worden als niet alle data op tijd binnen is.

• 3nzym3
Nee wifi-g is geen oplossing voor het hd streamen.

Zit er sterk aan te denken om die "Netgear Powerline XAVB5004" aan te schaffen om zodoende beneden i.i.g. bedraad aan te kunnen sluiten. Volgens de review bij dit product kan hij het prima aan qua transfer rate om Hd (mkv bestanden in ieder geval) te streamen.

Rest mij enkel nog een oplossing om de USB disks boven bij mij router te plaatsen en vanaf hier te sharen met behulp van een USB station.

Zie dat Synology er ook iets voor heeft: http://www.synology.com/products/spec.php?product_name=USB Station 2&lang=enu

Echter lees overal dat de transfer speeds erg tegenvallen (rond de 4 a 5 MB max... terwijl ik toch zoek naar een range van ca. 10 Mb+.

Volgens mij gaat de USB share (aangesloten op de router) echt de bottleneck worden qua transfer speed. Misschien dat een ander Synology apparaat een oplossing is (hopelijk tegen een schappelijke prijs), echter hier is een topic voor, dus ga me eerst wel even inlezen denk ik.
Pagina: 1