Advies: surroundset met goeie stereo weergave

Pagina: 1
Acties:

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:43
Ik heb een paar maanden geleden een Onkyo TX-SR608 receiver gekocht met de intentie om later dit jaar m'n speakers te vervangen. Ik heb nu twee zuil luidsprekers van het Nederlandse merk BNS. Overigens prima speakers, maar het wordt tijd voor iets anders.

Ik zoek in principe een surround set, omdat we regelmatig films kijken. Maar omdat we ook veel muziek luisteren, moet een fatsoenlijke stereo weergave (2.0 of 2.1) ook mogelijk zijn. Eigenlijk hecht ik aan een goeie stereo weergave meer waarde dan aan surround, maar ik wil nu eenmaal van beide mogelijkheden gebruik maken.

De afgelopen maanden heb ik me natuurlijk goed georiënteerd, onder andere via dit forum. Ik had mijn zinnen gezet op de Jamo S608 HCS 3 5.0 set. De S608 staat bekend als een uitstekende speaker, en de bij deze set meegeleverde center (S60 CEN) en rear (S602) speakers bieden een prima aanvulling om van surround geluid te genieten bij films.

Maar ja, dan komt het welbekende moment dat de vrouwelijke wederhelft zich met het hele circus gaat bemoeien en die is dus wel een beetje klaar met die grote zuil luidsprekers. Argumenten als "we hebben ruimte zat" en "het geluid is nu eenmaal beter" zijn blijkbaar niet overtuigend genoeg. Aan de andere kant, als er een redelijk alternatief is wil ik daar best over nadenken.

Kortom, is er een 5.1 set (zonder enorme zuilen dus) die ook met stereo weergave aardig mee kan komen? Budget rond de 600-700 euro.

Ik heb ooit wel iets gehoord over de Klipsch HD 500, maar daar zijn weinig referenties van te vinden.

Ik ben benieuwd!

Verwijderd

2 monitoren/boekenplankluidsprekers op stands zijn geen optie? Anders kan je 't vergeten.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik ben van instap zuiltjes van mordaunt short 'gedownsized' naar een paar boekenplak luidsprekers van hetzelfde merk maar dan een duurdere serie en dat valt me echt niet tegen! Ik vind 't geluid op alle vlakken beter ondanks de kleinere luidsprekers.

Dus ik zou zeker eens kijken naar een paar goede boekenplank modelletjes. Veel merken hebben deze ook in surround setjes (4 monitors, een center en een sub) te koop.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Precies, je hoeft er helemaal niet op achteruit te gaan zonder zuilen. Zuilen worden ook vaak gekocht, en dus gemaakt, om er mooi uit te zien. Dit betekent meestal dat ze lekker rank moeten zijn. En dat gaat ten koste van de acoustische kwaliteiten.

Wat je ook nog zou kunnen doen is meer inversteren in je front-speakers en dan wat minder in de surround. Betere stereoweergave voor muziek, maar iets mindere weergave in films. Echter komt er uit de surroundspeakers toch alleen maar wat achtergrondgeluid, sfeergeluid en/of reverb-achtige dingen en daar heb je ook geen top-of-the-line speakers voor nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-08-2011 15:18 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Roog1317
Ik zat nu in eerste instantie te denken aan satelliet speakers, zoals de Harman Kardon HKTS serie dus met subwoofer. Maar ja, zou dat toereikend zijn?

Op zich zijn boekenplank speakers op stands ook wel een aardig idee. Iemand suggesties welke richting ik moet zoeken? Bepaald merk binnen mijn budget?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Roog1317 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:31:
Ik zat nu in eerste instantie te denken aan satelliet speakers, zoals de Harman Kardon HKTS serie dus met subwoofer. Maar ja, zou dat toereikend zijn?
Toereikend als rear speaker wel voor wat surroundeffecten. Maar als fronts zou ik ze nooit willen hebben. Zeker niet als je veel muziek luistert en stereoweergave dus belangrijk is. Qua sound zijn satellieten echt de laatste keuze die je zou moeten maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 11:10
Als je je vrouw/vriendin wilt overtuigen van de meerwaarde van zuilen boven kleinere speakers (uit dezelfde klasse!) moeten jullie gewoon een keer een middag gaan zitten luisteren bij een hifi zaak. Dan weet jij direct welke merken types jou aanspreken, en het verschil in geluid/formaat wordt duidelijk. Het heeft bij mij wonderen gedaan, we zijn van kleine satellietjes naar redelijk forse zuilen gegaan.

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 02:57:
[...]

Toereikend als rear speaker wel voor wat surroundeffecten. Maar als fronts zou ik ze nooit willen hebben. Zeker niet als je veel muziek luistert en stereoweergave dus belangrijk is. Qua sound zijn satellieten echt de laatste keuze die je zou moeten maken.
Waarheid als een koe. Ik heb de HKTS11 en het is qua design heel mooi, maar voor muziekweergave laat het veel te wensen over. Ik adviseer ook een paar boekenplanken.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• HarmoniousVibe
Precies. Wegblijven van melkpakjes, tenzij voor surroundspeakers icm goede fronts, sub en center. Stands vind ik zelf ook nog altijd erg dubieus, aangezien de prijs van die dingen echt veel te hoog is. Als je 4 stands koopt ben je bwvs al bijna door je budget heen. Tenzij je ze zelf kunt maken oid.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Roog1317 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:31:
Op zich zijn boekenplank speakers op stands ook wel een aardig idee. Iemand suggesties welke richting ik moet zoeken? Bepaald merk binnen mijn budget?
Je zal vooral moeten gaan luisteren want er zit best wel wat verschil tussen de diverse merken. Sowieso heeft bijna elk merk wel een mooie boekenplank luidspreker.
Bijvoorbeeld B&W 685 of 686, kef q300 of q100, Wharfedale evo 2.10, Mordaunt Short mezzo 1 of 2, monitor audio rx2 of rx1. Ik noem hier wat kleine luidsprekers, het hangt vooral van je budget af en de grootte van je woonkamer of 't voor je zal voldoen. Ik vind m'n mezzo 2's prima voor mijn woonkamer van ~35m2.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Roog1317
De melkpakjes zal ik wel geheel achterwege laten. Op zich ben ik het wel eens met m'n vriendin dat zuil luidsprekers wel obstakels zijn. Misschien dat ik het budget wel in eerste instantie spendeer aan een set goeie boekenplank luidsprekers. En dan de uitbreiding voor 5.0 of 5.1 later nog eens doe.

Dus als iemand verder nog suggesties heeft? Woonkamer is overigens 45 m2.

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-01 15:32
Ga eens luisteren naar de Minx speakers van Cambridge Audio, hoor en lees daar veel positieve dingen over, heb ze zelf nog niet gehoord.

• HarmoniousVibe
Zorg er wel voor dat je speakers voldoende laag gaan. Zeker als je geen sub doet (in eerste instantie). Natuurlijk zul je noot zo laag kunnen gaan als een echte LFE, maar bijvoorbeeld 80Hz volgens specs is te hoog. Ik zou dan eerder richting de 40-45Hz gaan.

Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de Jamo C 603. Ca. €190 p.s. Daar zou je dan nog de C 60 CEN bij kunnen kopen en je zit aan je budget. Je zou daarbij ook nog een paar relatief goedkope surroundspeakers bij kunnen kopen en je hebt een hele mooie 5.1 voor dat geld.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-08-2011 13:59 ]

Pagina: 1