Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software op 128 MB / 166 MHz minipc

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ja je leest het goed, een kleine computer met niet zo spannende eigenschappen.
Daarbij dus de vraag:
Welke OS kan ik beter erop doen om vlot te kunnen draaien?
Welke internet browser / kiosk software kan er erop?

De eigenschappen zijn lastig, want ik ben bang dat ik te zware software erop doet. Ik wil vooral alleen volstaan als soort kiosk software, maar liefst om eenvoudige browser te kunnen draaien met wat grote knoppen, lichte Javascript / http request voor server verwerking. Zeg maar beetje terminal.

En als het terminal ook kan, welke software is dan aanbevolen als gratis systeem met via netwerk goed server.
Alvast hartelijk dank, dan weet ik of ik ermee door kan gaan of toch maar niet.
Ik weet dat hardware niet zo krachtig is, en daarom vraag ik jullie die ervaring hebben met minder sterke hardware en dus weten welke OS beter is. Graag wil ik ook vrij makkelijk mee instellen :)

De opslagruimte kom ik wel mee uit, het gaat vooral om welke software beter is om voldoende mee te kunnen werken met genoeg reactie bij aantoetsen.
BTW: het heeft touchscreen bediening.

Ik ben op LTSP terminal / server project gekomen. Ik zie dat 266 MHz minimaal is. Hoewel de minipc 128 MB RAM heeft, maar kan ik wel beetje mee werken met 166 MHz? Je mag het zeggen.

Verhalen zeggen dat het al kan met 100 MHz / 64 MB. Klinkt goed, maar ik wacht op reacties :)

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 08-08-2011 10:39 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zorg dat je begrijpt wat een terminal precies is voor je hier aan begint.
Aan een stand-alone terminal heb je niks, je hebt er een server bij nodig waar het echte werk gebeurd.

Ik zou eens naar DSL of PuppyLinux kijken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

PuppyLinux all the way, handig OS in gebruik en ook voor de minder geoefende linux'r

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet dat terminals altijd servers nodig hebben.

En Puppylinux is nog te zwaar, heb ik al gezien. Want de CPU is maar 166 MHz.
Zelfs 800 MHz Via cpu is nog niet echt snel.
Met LTSP project maak ik een server en zorg ik ervoor dat terminals bootrom hebben en ermee opstarten. Dat is met PXE. Dan krijgen ze data van server zodat ze kunnen opstarten.

Eigenlijk wordt alleen display software ingeladen die soort schermafdruk maken van de server. Beetje te denken als VNC. Je hebt dan al genoeg aan lichtere CPUs en oude computers werken prima hiervoor.
Dat komt omdat CPU alleen beelddata en keyboard verwerken. Ze hoeven geen java uitvoeren, dat doet de server zelf.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn vraag is eerst: waarom wil je het op zo'n oude hardware draaien? Behalve 'because you can' en 'ik wil er geen geld aangeven want deze pc staat nog op zolder' kan ik me er weinig bij inbeelden.
Naar mijn mening spendeer je dan beter 50 eur aan een 2e hands ding dat 10x zo snel is, en waarschijnlijk nog kleiner in formaat. Een minipc zoals jij het omschrijft met die specs, is vaak niet echt mini te noemen (hardware van vorig decennium was vaak een stuk groter en lomper dan die van de afgelopen 5 jaar).

Anyway, damn small linux of een gereduceerde versie van debian moet er volgens mij altijd op kunnen draaien. Je zult er wel veel aan moeten prutsen om het te krijgen zoals je zelf wil.

Kun je trouwens een beetje beter op je Nederlands letten? Dat leest wat fijner..

[ Voor 11% gewijzigd door diedazz op 09-08-2011 17:56 ]

Get Airflow, save the world.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dan weet je niet wat een terminal kan doen. Heb je wel eens LTSP project site gezien?
Een hedendaagse software is gewoon te zwaar om zelfstandig en snel te kunnen werken. De LTSP heeft een server die alles doet en alleen beeldinformatie doorstuurt. De terminals ontvangen dus alleen beelden en rekenen zelf bijna niks. Dat zorgt voor veel lagere systeemeisen.
De terminals kunnen zelfs diskless en zonder hdd opstarten via de netwerk. Het is gewoon inpluggen, even op bootrom instellen en hij doet vrijwel meteen al.

Zie je nu het verschil? Ik zoek dus mogelijkheden om zogenaamde kiosk model op te zetten met paar schermen en 1 server. De aanschafkosten zijn hier heel laag.

Ik ga geen games mee doen, alleen maar informatief geven via de kiosk.
De computers hoeven dus niet zelfstandig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 09-08-2011 17:59 ]

Verwijderd

Windows xp zal door de instalatie heen komen,met pentium 1 @166mhz als minimaal configuratie maar draaid voor geen meter.
Windows 98se moet kunnen werken,met een firefox brower.
Maar verwacht geen wonderen.
Je zit echt 1 tot 2 minuten te wachten tot een pagina geladen is.

Linux niet echt weet van.
Maar er zijn linux distro`s die het op minder doen.
Touchsreen bediening zeg je....Ik denk dan toch aan een een xp versie voor apparaten.
Ook voor driver ondersteuning misschien makkelijk.
Het lijkt mij al een beetje oudere hardware 128MB (edo ram? :9 ) en 166MHZ cpu.
Die xp embedded versie
http://www.hpsindustrial.nl/toepassingen/xpe.php
http://www.microsoft.com/...-us/windows-embedded.aspx

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 18:08 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:03:
Linux niet echt weet van.
Maar er zijn linux distro`s die het op minder doen.
Touchsreen bediening zeg je....Ik denk dan toch aan een een xp versie voor apparaten.
Ook voor driver ondersteuning misschien makkelijk.
Het lijkt mij al een beetje oudere hardware 128MB (edo ram? :9 ) en 166MHZ cpu.
Die xp embedded versie
http://www.hpsindustrial.nl/toepassingen/xpe.php
http://www.microsoft.com/...-us/windows-embedded.aspx
Je moet ook niet van uitgaan dat ze zelfstandig kunnen doen. Dan zijn er heel weinig opties en embedded software kan enige zijn omdat ze minimaal zijn gebouwd en optimaliseerd is. Maar LTSP ondersteunt touchscreen deel en dus kan het driver meesturen tijdens booten. Dat valt dus mee :)

Dat 128 MB weinig is klopt inderdaad. Maar het is genoeg voor terminal die niet zelfstandig hoeft te doen en alleen maar gegevens ontvangt van server. Het werkt namelijk al op 64 MB. En cpu eisen voor de 2D beelden is ook laag. Terminal werkt als een doorgeefluik van de server.

Ik ben nu aan het testen met Ubuntu op server en dan LTSP pakket erop. En vervolgens een mini pc met netwerk waarbij PXE (dus remote boot) aangezet is in de bios. Hopelijk werkt het.

Na wat prutsen is het gelukt. Ik weet dat 800 MHz niet erg snel is, met Puppy Linux gaat nog beetje moeilijk.
Via LTSP is snelheid veel hoger, maar dat komt omdat server werk doet en alleen maar display doorstuurt. Trage computers lijken hierdoor snel lopen en het is modern beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 09-08-2011 22:55 ]

Pagina: 1