Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hey,

Nu AMD besloten heeft de Phenom II's te gaan uitfaseren wil ik mijn systeempje maar even gaan upgraden voor het te laat is. Mijn moederbord is een MSI DKA790GX (met AM2+ support), verder een Radeon 4870 en 4gb ram geheugen. Op dit moment zit er een Athlon II BE 7750 in, ik vroeg mij ten eerste af of het de moeite waard is deze te vervangen voor een Phenom II X6 1090T. Daarnaast wil ik een SSD aanschaffen en om daar het OS op te zetten.

Vraag 1: zou jij voor de upgrade gaan in mijn geval (150 euro processor + SSD). Of wellicht iets anders?
Vraag 2: kan dit uberhaubt? MSI heeft 2 mobo's in deze lijn (zie hier), en op hun website staat bij de platinum dat hij de X6 1090T ondersteunt, maar bij de gewone versie staat dit er niet bij en deze heb ik.
Toch lijkt het me vreemd dat het mobo hem niet ondersteunt, er zit immers dezelfde 790GX chipset in. Ook volgens bijv. deze site zou het gewoon moeten werken.

Alvast dank voor de input!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:46

D4NG3R

kiwi

:)

Volgens MSI zelf ondersteunt je mobo geen x6 processoren.

http://www.msi.com/product/mb/DKA790GX.html#?div=CPUSupport

Had je zelf al gevonden.

De enige Processoren die ik verders zie zijn verouderde processoren die het niet echt waard zijn om te plaatsen op dat bord. Dan kan je beter even doorsparen en voor een AM3 (+) systeem gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2011 05:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik zag nu ook bij de firmware dat er X6 support is toegevoegd. Alleen verder helemaal geen omschrijving van welke processors dan. Het lijkt me dat het gewoon mogelijk moet zijn met de 790GX chipset?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Het is niet alleen de chipset die bepalend is voor de cpu-ondersteuning, ook bijvoorbeeld de bios en spanningsregelaars (vrm) voor de cpu moeten geschikt zijn. Aangezien echter van beide bordjes het typenummer (MS-7550 v1) en bios hetzelfde (1.G) is zijn dit feitelijk exact dezelfde bordjes (op firewire en sideport geheugen na) en kun je er dus vanuit gaan dat de cpu-ondersteuning ook hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dacht ik ook al ja. Van mijn bijbaantje als verkoper in een pc winkel herinnerde ik me al dat het enige verschil tussen een normale en een platinum release normaal gesproken wat extra accessoires (stickers, extra USB poorten, meer IDE kabels etc) zijn. Maar dan ga ik bestellen, thx!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou idd moeten werken, beide moederborden lijken idd identiek. Mocht het niet werken dan zou je denken dat je het Platinum bios wel op jouw moederbord zou moeten kunnen flashen. Maar ik denk eerder dat als die niet ondersteund wordt het gewoon gaat werken maar de CPU als unknown herkend zal worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/product/five_pictures1_20101124144306.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/product/five_pictures1_20101124145531.jpg

Edit het verschil is volgens mij een FireWire poort. :P

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2011 13:47 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En sideport geheugen, maar die zie je slecht zitten op die foto (rechtsonder die ronde koeler met de vinnetjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
-The_Mask- schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:43:
Mocht het niet werken dan zou je denken dat je het Platinum bios wel op jouw moederbord zou moeten kunnen flashen.
Dat gebeurt vanzelf al, aangezien ze beide hetzelfde bios bestand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik ben erg benieuwd of je mobo nog werkt na die bios update.

Want als ik mijn oog even laat vallen op beide mobo's dan is er een zee van verschil.
Kijk eens goed links en rechts naast de socket..............
Rechts zijn een 3 tal ic's extra en link 1 extra op het platinum bord + een extra condensator.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiriTNL op 09-08-2011 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
SpiriTNL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:31:
Want als ik mijn oog even laat vallen op beide mobo's dan is er een zee van verschil. Kijk eens goed links en rechts naast de socket..............
Rechts zijn een 3 tal ic's extra en link 1 extra op het platinum bord + een extra condensator.
Een paar onderdelen meer of minder maakt niet, zolang de PCB maar hetzelfde is. Je hebt hele series moederborden die op dezelfde PCB gebaseerd zijn terwijl aansluitingen als firwire/vga/dvi/hdmi verschillen. Toch gebruiken ze dezelfde bios.
Ik ben erg benieuwd of je mobo nog werkt na die bios update.
Het is niet dat hij een bios van een ander model flashed (raad ik ook niet aan). Op de MSI site staat bij zowel de DKA790GX (MS-7550 v1.x) als de DKA790GX Platinum (MS-7550 v1.x) als laatste bios versie 1.G (1.16), als je deze download krijg je bij beiden de file 7550v1G.zip, exact dezelfde bios dus (en heb ze voor de zekerheid ook nog vergeleken met een hex editor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Bios update is idd gewoon goed gegaan (vooralsnog), natuurrlijk heb ik deze van de goede site. BTW via het MSI update toeltje wordt sowieso de goede automatisch gedownload.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar flashen via Windows is iig niet aan te raden, kans dat er iets misgaat is vele malen groter. Dus de volgende keer gewoon onder dos of via de update functie in het bios flashen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Offtopic: ik zie niet in wat er fout zou kunnen gaan met MSI Live Update. Ze zullen zich toch wel 2x bedenken voor ze zo'n tooltje ontwerpen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
't Is wel iets minder zeker dan de ingebouwde of dos versie. Is wel grappig als je op MSI's eigen forum kijkt:
We do not recommend using the MSI LiveUpdate tool to update your BIOS! It may be okay for updating your drivers, but please do not use it to flash the BIOS in Windows! It is also not recommended to flash BIOS direct from a floppy disk, as a bad floppy can cause a bad flash which will kill your board!

Windows-based flashing - If you REALLY insist on flashing the BIOS under Windows, if you encounter any error during flashing, whatever you do, DON'T restart your PC! Try again until the flash is successful, otherwise your board will not start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ik heb 1keer een asus bord geflasht in windows en dat progje vond het nodig om de bios file als rar in me bios chip te laden :s vervolgens kon ik een nieuwe bios chip kopen voor 25€

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:37:
Offtopic: ik zie niet in wat er fout zou kunnen gaan met MSI Live Update. Ze zullen zich toch wel 2x bedenken voor ze zo'n tooltje ontwerpen.
Heel veel dingen kunnen er mis gaan juist omdat je in Windows zit en er veel programma's en services ook mee draaien op de achtergrond.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:09:
[...]

Heel veel dingen kunnen er mis gaan juist omdat je in Windows zit en er veel programma's en services ook mee draaien op de achtergrond.
Bij intel hebben ze dit simpel opgelost door gewoon vanuit windows de pc te laten heropstarten en het tooltje doet dan de rest(in Dos). Je hoeft enkel in windows op next-next-install te klikken en je pc reboot.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
MSI tool wordt btw ook in een dos command line in admin mode gedraaid hoor. Zal wel beschermd zijn tegen meedraaiende processen dunkt me.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Updaten via bios is eenvoudig zat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Goed, een update met de configuratie die ik nu heb:

Asus E35M1-M Pro € 112,30
Kingston 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (enkele module) € 20,90
HKC 4673GD mini ATX € 38,00
Kingston 96GB SSDNow V+100 Upg. Bundle Kit €114

totaalprijs €285,-

Iemand hier nog tips of opmerkingen over?

Oeps verkeerde topic, dit ging over het maken van een nieuwe pc met het spul dat ik na mijn upgrade overhou :)

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-08-2011 15:42 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Je ziet toch af van de Phenom II X6? Denk dat zo'n Zacate E350 wel een aardig stapje terug is, zelfs tov je huidige cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 04:22:
Op dit moment zit er een Athlon II BE 7750 in, ik vroeg mij ten eerste af of het de moeite waard is deze te vervangen voor een Phenom II X6 1090T.
http://www.anandtech.com/bench/Product/78?vs=146
Ik denk van wel, los van de ondersteuning door het moederbord en een eventueel nieuw systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Grootste nadeel is denk dat je vastzit aan DDR2. Weet niet hoeveel geheugen je nu hebt, maar kan me voorstellen dat je na een cpu-upgrade je geheugen misschien ook nog uit wilt breiden, en dan ben je met ddr2 relatief wat duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Er zit 4gb OCZ Reaper DDR1066 in dus daar kan ik nog wel even mee vooruit.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:13:
Grootste nadeel is denk dat je vastzit aan DDR2. Weet niet hoeveel geheugen je nu hebt, maar kan me voorstellen dat je na een cpu-upgrade je geheugen misschien ook nog uit wilt breiden, en dan ben je met ddr2 relatief wat duurder uit.
Zal dit trouwens mijn overclock mogelijkheden beperken?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee de multiplier is unlocked dus je hebt sowieso niks met het geheugen nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1