[Powermac G4] OSX op nieuwe harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier een oude powermac G4 staan die ik iets sneller wil maken. Ik wil er daarom een andere harddisk in zetten. Weet iemand of het ook mogelijk is om de huidige harddisk compleet te klonen/kopieren naar een andere harddisk (en waarna hij ook kan booten van die nieuwe harddisk)? Kan dat vanuit de huidige OSX?

Hij draait OSX 10.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: ik weet niet om welk type PowerMac G4 het gaat, maar het is raadzaam om te kijken of de OpenFirmware op je PowerMac bepaalde schijfgroottes wel kan herkennen. Er zijn oude Macs die geen schijven groter dan 120GB herkennen, en eveneens Macs die hetzelfde probleem hebben met -uit mijn hoofd- schijven van groter dan 256GB. Wanneer je een grotere schijf plaatst loop je het risico dat de schijf niet herkend wordt, en als de schijf al herkend wordt kan je niet meer gebruiken dan de maximale grootte die de OpenFirmware kan addresseren.

(moraal: even checken voor je een 'bazillion gigabytes' schijf koopt en vervolgens nog geen 10% kan gebruiken :P )

Verder moet je met SuperDuper of Carbon Copy Disk Cloner wel aan de gang kunnen. Of gewoon een clean install doen en je data kopiëren ;) Een verse OSX is soms ook prettig immers.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ok thnx. Capaciteit maakt niet zoveel uit. Heb volgens mij nog ergens een 160GB liggen en die mag ook wel als 120GB herkend worden ;) Gaat vnl. om de hogere snelheid.

Het is trouwens een 'quicksilver' met 733MHz. Heb het geheugen al geupgrade met wat oude dimms naar 1GB.

Clean install is idd ook een optie, alleen heb ik geen installatie-cd/dvd. Kan misschien ook wel een PPC-versie van OSX downloaden 'ergens', maar dan heb je vast een serial nodig...(?)

offtopic:
Gefeliciteerd ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 07-08-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-10 14:36
Ik weet niet of Disk Utility ook op 10.4 werkt, maar zo ja, dan staat er een restore functie op.
Dan kan je een target disk en source disk kiezen, zodat hier een exacte kopie van gemaakt wordt.

Hopelijk werkt dat :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Palomar schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:05:
ok thnx. Capaciteit maakt niet zoveel uit. Heb volgens mij nog ergens een 160GB liggen en die mag ook wel als 120GB herkend worden ;) Gaat vnl. om de hogere snelheid.

Het is trouwens een 'quicksilver' met 733MHz. Heb het geheugen al geupgrade met wat oude dimms naar 1GB.

Clean install is idd ook een optie, alleen heb ik geen installatie-cd/dvd. Kan misschien ook wel een PPC-versie van OSX downloaden 'ergens', maar dan heb je vast een serial nodig...(?)

offtopic:
Gefeliciteerd ;)
offtopic:
Thanks ;)

Waar je die OSX vandaan haalt maakt mij niet uit (zolang je er hier maar niets over roept). OSX heeft overigens uitsluitend voor de server versies een serial-systeem. De reguliere versies van OSX vereisen geen serial code. En anders heeft misschien iemand nog wel een Tiger of Leopard DVD in de aanbieding op V&A ;)

Launching containers into space