Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk inmiddels geruime tijd als developer bij een ICT-bedrijfje. We realiseren voornamelijk middelgrote websites. Het meeste werk is PHP/HTML/CSS/JS, met ons in-house ontwikkeld CMS en framework. Af en toe komt er wat Java-werk bij.

Helaas is het voornamelijk productiewerk. Zelden begeef ik me op onbekend terrein. Laat ik meteen duidelijk maken dat ik dat niet aan het bedrijf wijt. Binnen een klein bedrijf als het onze is het lastig om "even" iets anders te doen of om bijscholing te volgen, dat is al snel te duur.

"Pff, zoek dan wat anders" zeg je meteen. Maar daarin schuilt nu de crux: ik zie mezelf als een redelijke nerd, met een brede interesse voor techniek. Als ik vacatures in de vacaturebanken bekijk dan word ik daar niet vrolijker van. "Dan moet je gaan netwerken" hoor ik je al zeggen. Helaas is dat voor een nerd ook makkelijker gezegd dan gedaan. Nerds zijn niet zo van de koetjes en kalfjes, het pootje geven in trendy kleding en "sociaal bijkletsen". Dat is jammer, want nerds hebben wel goede ideeën met de technische creativiteit en knowhow om het voor elkaar te krijgen. Een ander nadeel van en voor tech-nerds is dat het commercieel belang niet altijd bovenaan staat; kwaliteit en "schoonheid" van het geleverde werk is ook belangrijk.

Ik denk dat velen zich hierin wel zullen herkennen ;) En er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die wél het toffe werk hebben gevonden, of zelfs zakenpartners hebben gevonden en een bedrijf zijn begonnen. Hoe hebben ze dat gedaan? Waar begin je?

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Door je niet te verschuilen achter het nerd zijn en juist je vindingrijkheid of creativiteit te gebruiken om te krijgen wat je wilt ?

Heb je zelf opt moment duidelijk voor ogen wat het nu exact is wat je wilt gaan doen of waar voor jou een uitdaging ligt ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11 23:31
Eens met @TLRnZ ik denk eerst dat je voor jezelf eens helder moet krijgen wat de uitdagingen zijn die je zoekt. Wil je meer uitdaging op programmeergebied, of toch wat meer architect-achtige dingen doen? En zoals je zelf zegt is het dan misschien toch tijd om over te stappen naar een bedrijf die aan grotere projecten werkt (die zijn op PHP gebied dun gezaaid, heb toevallig wel bij zo'n club gewerkt).

Succes in ieder geval met het vinden van je droombaan :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bedenk eens bij wat voor bedrijven je zou willen werken. Alle software bedrijven hebben een website, de interessante softwarebedrijven publiceren wellicht aardige artikelen of opensource software. Wat voor mensen op Twitter volg je die dingen doen die interessant zijn? Waar werken zij? Ik denk dat een aanzienlijk deel van de interessante softwarebedrijven hun vacatures niet op 'vacaturebanken' zet, maar vaak wel op de eigen website.

Netwerken is overigens ook een goede suggestie, en jouw redenen om jezelf daar niet geschikt voor te achten zijn niet zo sterk. Er zijn in Nederland talloze pure nerdnetwerkmogelijkheden, zoals allerlei technologie-x-gebruikersgroepen. Wil jij wellicht meer met Java doen? Ga naar een JUG. Geïnteresseerd in Python? Die hebben ook een usergroup! Ik doe zelf geen Python, maar mijn werkgever heeft een aardig pand en onlangs heeft een Python user group bij ons een bijeenkomst gehouden. Allemaal nerds, geen 'trendy kleding' en ook niet alleen maar 'sociaal bijkletsen', maar gewoon lullen over Python of allerlei andere techdingen. Zo hoor je de insiderverhalen van allerlei bedrijven waar in ieder geval mensen werken die geïnteresseerd zijn in de dingen waar jij ook geïnteresseerd in bent :)

En laat nou net een aanzienlijk deel van die bedrijven 'hiring' zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer me niet te verschuilen achter 'nerd', maar ik probeer het beestje een naam te geven. Vindingrijkheid en creativiteit zijn helaas toch eindig en zijn niet op elk gebied even sterk vertegenwoordigd ;(

Zo nu en dan heb ik een freelance-klus op basis van eigen software. Klanten zijn daar happy mee en ik denk dat het best in een bepaalde behoefte voorziet. Maar dat is volstrekt onvoldoende om mijn daytime job voor aan de kant te schuiven. Bovendien is het iets dat ik niet alleen kan, m.n. grafisch en design-werk is aan mij niet besteed helaas.

Netwerken is een must. De suggestie van Eamelink, usergroups, kan inderdaad wel eens een goed aanknopingspunt zijn!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Netwerken is inderdaad erg belangrijk. Dat betekent niet automatisch in trendy kleding alle netwerkborrels aflopen, het kan ook goed online. Zorg dat je naam bekend wordt in de community. Start een blog, word heel goed in je werk, houd je LinkedIn up-to-date en de kennismakingsverzoeken komen vanzelf binnen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 06:11
Als je ervaring hebt in het maken van websites waarom zet je er zelf geen op? Kan best winstgevend zijn als het populair word. En zo niet verlies je verder niks behalve de tijd dan. Zelf heb ik ook een paar websites en full-time job in de IT en met mijn sites kom ik redelijk dicht bij mijn maandsalaris. Komt nog eens bij dat ik zelf een hobby heb aan de inhoud van mijn websites waardoor het leuk blijft om aan te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar en dan?.. Ik ga geen advertenties voeren, dat zou in mijn geval behoorlijk hypocriet zijn ;) De software die ik heb is geen op zich staand product en ook niet bepaald uniek in zijn soort. Uiteraard heeft het wel USP's. Daarnaast heb ik andere ideeën en quasi-hobby-projectjes die op zich wél tot verkoopbaar product te maken zijn, maar dan kom ik weer op het probleem dat ik niet de know-how en networking-skills heb om dat te vermarkten...

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
Al genoemd: bedenk wat je wilt. Wat zou je droombaan/-onderneming zijn? Als je dat niet weet kom je er waarschijnlijk niet snel.

Weet je werkgever wat je wilt? En weet jij wat je werkgever wil? Misschien zijn er wel mogelijkheden om aan een nieuw product te gaan werken of willen ze iets dat je in je eigen tijd hebt gemaakt gaan verkopen.

Het helpt om in korte tijd veel mensen te zien. Ik weet zeker dat er genoeg grafisch ontwerpers zijn die de techniek graag uitbesteden: Match.
Ga naar een open coffee of een ZZP-borrel in de buurt. Daar zul je zien dat er nerds in ieder vakgebied zijn :) Vaak zijn dat soort borrels/coffees niet te groot en komen er vooral mensen die graag anderen willen leren kennen en zijn ze automatisch geïnteresseerd.

Ook kun je reageren op opdrachten op freelance-sites. Dan kun je wat anders doen, wat verdienen en mensen leren kennen die wat anders kunnen dan jij (bijvoorbeeld iets verkopen maar niet bouwen.) Wie weet wat daar uit komt.

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Via mijn open source project (Multiverse), ben ik in contact gekomen met een ander open source project (Akka). Het commercieele bedrijf achter Akka, is recentelijk samen gevoegd met een het commercieele bedrijf achter Scala and nu ben ik in dienst van dit commercieele bedrijf.

Iedere dag meer dan genoeg distributed/concurrent problemen: mijn droom baan.

Dus ik ben er via een Open Source project ingerold.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ah, jij werkt bij Typesafe? Leuk zeg :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Scala heerst best wel :)

Alarmnummer: ze doen daar niet toevallig ook dingen met Natural Language Processing?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Het enige dat ik van je lees zijn excuses om maar niet aan je droombaan te geraken. Als je je droombaan wilt, zijn er (op de weg ernaartoe en wellicht zelfs on the job) dingen die je moet kunnen en moet doen die je misschien niet zo leuk vindt. Als je zo met excuses blijft strooien kom je nooit ergens.

Mijn advies: Get over it, man up and go for it.

Het is abstract gezien net systeemontwikkeling, maar dan met jezelf: :P
Stippel uit wat je wilt + hoe je er moet komen en begin stap voor stap om dit te realiseren.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Tip; ga op zaterdag 27 augustus naar http://www.appsfornoordholland.nl/over-de-wedstrijd

Komen veel 'belangrijke' mensen, en vooral ook mensen waar je graag als ontwikkelaar mee samen wilt werken. Ben je echt goed, kun je zo een winnaar worden, en daarmee ook in contact komen met een potentiele nieuwe werkgever. Gaf dit voorbeeld omdat ik weet dat dit eind van deze maand is, maar er zijn genoeg van dit soort events waar je best een zaterdag heen kan, en genoeg fun hebt dat je het netwerken aan komt waaien.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Definieer eens wat jouw droombaan is? Want als je interessantere projecten wilt doen (bijvoorbeeld voor grotere merken) dan kan je denk ik beter solliciteren bij een echt internetbureau. Ik weet dat bureau's die iets meer aan de reclame/marketing kant zitten (of zich meer profileren als internetbureau en niet als ICT club) vaak veel leukere projecten hebben.

Deze bedrijven zoeken trouwens zeer regelmatig mensen. Alleen adverteren die niet altijd op vacaturesites :).

In welke regio zit je? Misschien ken ik nog wel wat leuke bureau's :).

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 22:57

Blauw

De Schreeuw

Laat ik het eens vanuit een iets ander perspectief benaderen: ik werk zelf bij een grote uitgever waar ik leiding geef aan drie vrij jonge programmeurs. Zij zitten er ook niet op te wachten om continue dezelfde dingen te doen (productiewerk). Daarom heb ik ze vrij nadrukkelijk tussen allerlei andere collegae geposteerd (ook vrouwen ;) ) zodat ze meer sociale aanspraak hebben en geef ik ze extreem veel afwisseling in wat ze doen. Ook 'eigen' projectjes en researchwerk vind ik belangrijk. Voorbeeldje: vorige week klaagde één van de programmeurs over de instabiliteit van Apache en wou toen een nginx machine neerzetten op AWS. Daar mag ie wat mij betreft rustig eens een middagje aan knutselen. En ziedaar: het draait inmiddels als een zonnetje.

Met bovenstaand verhaal wil ik geen 'goede' situatie schetsen, maar ik denk dat je voor een beetje afwisseling e.d. ook prima bij een partij terecht kan die niet 100% z'n geld verdient op het technische vlak. Dan heb je - denk ik - vaak ook de meeste plezier van je werk omdat je opdrachtgevers allemaal intern zitten.

En oja, je leert er ook aan je sociale skills te werken :P

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

qadn schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 09:27:
Scala heerst best wel :)

Alarmnummer: ze doen daar niet toevallig ook dingen met Natural Language Processing?
Afaik binnen Typesafe zelf niet. Maar Scala zit natuurlijk ook zwaar in de wetenschappelijke wereld en ik heb geen flauw idee wat zich daar allemaal afspeeld.

Verwijderd

Topicstarter
McVirusS schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 09:58:
Definieer eens wat jouw droombaan is?
We werken nu hoofdzakelijk in opdracht van klanten, die dikwijls niet-technisch zijn. Om met een metafoor te spreken: we zijn nu als een huisschilder die bij de klanten de muren en kozijnen komt schilderen. Ik zou liever de verf ontwikkelen.

Ik doe liever productontwikkeling in een kleiner team, waarbij pragmatische wetenschap een rol speelt. Als daarbij wat sensoren/actuatoren/microcontrollers komen kijken dan is dat een pluspunt, ik weet hoe soldeerbout ongeveer werkt ;)

Om dat als open source zou zeker ook een pluspunt zijn. Mijn huidige hobbyfrutsels zet ik met een BSD-licentie online, en de commerciële software is GPL.
Want als je interessantere projecten wilt doen (bijvoorbeeld voor grotere merken) dan kan je denk ik beter solliciteren bij een echt internetbureau. Ik weet dat bureau's die iets meer aan de reclame/marketing kant zitten (of zich meer profileren als internetbureau en niet als ICT club) vaak veel leukere projecten hebben.
Ik word niet echt warm bij het vallen van "grote namen", en raak zelfs energie kwijt bij "reclame/marketing"... Sowieso ben ik niet bepaald blij met de manier waarom de webtechniek/html5 zich ontwikkeld. Ik zoek mijn heil liever niet meer aan de front-end, maar aan de back-end.
In welke regio zit je? Misschien ken ik nog wel wat leuke bureau's :).
Twente. Als je desondanks mijn HTML5-rant wat weet, laat maar komen!

Sorry, ik ben wat spaarzaam met details publiek te maken; ik ben een GoT-regular, en ik vermoed dat mijn werkgever mijn gebruikelijke nickname kent. Iets met oude schoenen enzo ;) Maar DM staat open!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 22:33
Helaas is clonen niet toegestaan op GoT en de kloon zal dan ook inactief worden gemaakt.
Pagina: 1