Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop upgraden??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik had een vraagje, ik zit te twijfelen om mijn laptop te gaan upgraden of om een nieuwe aan te schaffen. Ik heb een acer aspire 5935g met de volgende specs:

Merk Acer

Productserie Aspire

Type 5935G-744G50MN

Technische Specificaties
CPU-type Intel Core 2 Duo Mobile P7450
Moederbordchipset Intel Mobile GM45
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip GeForce GT130M
Video uit DVI-I, HDMI
Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
Opslag
Opslagcapaciteit 500GB
Hardeschijftype 5400rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW
Interfaces
Verbinding (USB/FW) 3x USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11b, 802.11g
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 2.0
Card Interface (laptop) Expresscard 34, Expresscard 54
Verbinding (overige) Modem

Heeft er iemand tips waardoor ik ervoor kan zorgen dat ik deze laptop nog een jaartje kan gebruiken en wel redelijk recente spellen kan draaien?

Btw ik heb wat last van oververhitting, heb de fan al schoongemaakt (rotklus aangezien de thermische unit verstopt zit onder het moederboard en alles uit elkaar moest om er bij te komen) oplossingen en opmerkingen zijn welkom.

Bvd
Jesse

Verwijderd

Je zou als oplossing kunnen gaan voor een SSD harddisk.
Echter zijn SSD's van meer dan 160 GB redelijk prijzig.

Het geheugen kun je niet ver upgraden en de CPU is vrij zinloos.
Gezien in dit geval kwa games enkel de GPU het probleem zal zijn,.

De GT130 is nu eenmaal niet mega krachtig meer zeker niet voor de recentere games ;)
Als deze te swappen is dan kan je rond kijken voor een krachtigere GPU maar bij Acer is dit vaak niet mogelijk.

Succes

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Als ik jou was zou ik lekker die laptop blijven gebruiken. Zelf gebruik ik nog altijd met plezier mijn Acer Aspire 5920G en speel recente spelletjes zoals Dirt3 met alle grafische details op high.
De GT 130M voldoet daarvoor normaal gezien, want die kan tot zeer hoge waarden overclockt worden.
Je kunt hem ook vervangen door nieuwere en krachtigere kaarten zoals de HD 4650, HD 4670, GT 240M of GTS 250M. Kijk daarvoor hier: http://forum.notebookrevi...cer-mxm-models-cards.html

De processor kun je ook nog upgraden naar veel snellere modellen, maar dat heb je misschien niet nodig.
Hier staat een hele lijst van mogelijke processoren: http://ark.intel.com/prod...o-Mobile-Processor/mobile

Wat heel belangrijk is, is niet alleen de koeling schoon te maken, maar ook de koelpasta te vervangen door een betere. Neem echt wel iets top of the line, zeker als je er een krachtigere grafische kaart of een extreme edition processor in wil zetten. Zelf ben ik heel tevreden van OCZ Freeze, maar die is ondertussen ook alweer voorbijgestreefd.

RAM kun je upgraden naar 2x4 GB maar de meeste mensen hebben dat niet nodig.

Als harde schijf zou ik ofwel gaan voor een Seagate Momentus 7200.5 van 750 GB, wat een van de snelste normale harde schijven is, of een SSD. Een SSD is nogal duur en biedt waarschijnlijk niet voldoende capaciteit.

@apocalypss
Bij Acer was het tot een jaar of 2 geleden meestal wel mogelijk om de grafische kaart te verwisselen. Net zoals bij MSI. Tegenwoordig zit die meestal op het moederbord zelf.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
De beperkende factoren in deze laptop wat games betreft zijn de processor en de videokaart.
Aangezien geen van beide te upgraden is in een laptop (behalve voor supertweakers als hierboven) heb je geen andere keus dan een nieuwe laptop te kopen.
Investeren in een SSD of extra RAM zal weinig tot niets doen voor je prestaties en is dus weggegooid geld.

Waar je wel naar kan kijken is of je processor zichzelf terugklokt wegens de te hoge temperatuur.
Als dat het geval is kan een laptop standaard (eventueel met fan) je probleem voor een paar tientjes oplossen.
Ter illustratie: mijn HP Elitebook is als hij op mijn buro staat 30 graden warmer dan wanneer hij in de standaard staat (geen fan, full load).

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 09-08-2011 10:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Ik zou juist wel investeren in een SSD, bijvoorbeeld pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB. Als het niet bevalt neem je hem gewoon mee naar je volgende laptop.

je zult er niet beter games mee kunnen spelen, maar je hele laptop word er een stuk sneller van, dat krijg je niet voor elkaar met een nieuwe laptop ;)

Verwijderd

P9600? TDP is hetzelfde http://shop.ebay.nl/i.htm...rksid=p3286.c0.m270.l1313
SSD of Seagate momentus XT 500GB( read cache)
6770M
Ram kan je ook upgraden als je tijdens het gamen je browser met 50 tabs en nog 6 andere progs open wil laten of windows 7 hebt en wilt dattie zoveel mogelijk cached
Arctic Cooling MX-4 of thermalright chill factor 3
thermal pads of een homebrew construction

• Flipside
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 01:00:
P9600? TDP is hetzelfde http://shop.ebay.nl/i.htm...rksid=p3286.c0.m270.l1313
SSD of Seagate momentus XT 500GB( read cache)
6770M
Ram kan je ook upgraden als je tijdens het gamen je browser met 50 tabs en nog 6 andere progs open wil laten of windows 7 hebt en wilt dattie zoveel mogelijk cached
Arctic Cooling MX-4 of thermalright chill factor 3
thermal pads of een homebrew construction
Allemaal heel goeie dingen, alleen denk ik dat die grafische kaart niet gaat werken in die laptop. Misschien wel maar persoonlijk zou ik het niet risceren als nog niemand het geprobeerd heeft.

Verwijderd

Flipside schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:52:
[...]

Allemaal heel goeie dingen, alleen denk ik dat die grafische kaart niet gaat werken in die laptop. Misschien wel maar persoonlijk zou ik het niet risceren als nog niemand het geprobeerd heeft.
http://forum.notebookrevi...mxm-models-cards-177.html

Ik heb trouwens zelf de seagate momentus die ik aanbeveel. Die is vooral handig als je je laptop nogal eens in de slaapstand zet. Ik heb 'm namelijk in m'n low-end netbook. Binnen seconde of 10 uit de slaapstand nu :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 16:11 . Reden: Stukje seagate momentus XT ]

Verwijderd

Ik vond het een beetje onzin om weer een nieuw topic te open dus.

Ik heb op dit moment een acer aspire 5742 454G64Mnkk.

Met de volgende specs:
Intel core I5 450m
Intel HD graphic 128 mb
640 GB 5400 rpm
4GB DDR3

De grafische kaart is behoorlijk crap en zit dus op het moederbord dus ik vraag me af heeft het zin (als het kan) een nieuwe videokaart in mijn laptop te monteren of gewoon een desktop PC te kopen.

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-11 11:17

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

mijn advies gewoon voor een desktop gaan als je die overweging toch maakt!

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

dat dacht ik al bedankt.

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-11 11:17

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

het voordeel van een desktop dat het altijd beter en makkelijker uit te breiden is. Bij een laptop is dit een stuk moeilijker of onmogelijk. Je kan bij een desktop ook stukje bij beetje upgraden. Als je niet veel waarde hecht aan mobiliteit dan zou ik altijd voor een desktop gaan daar deze over het algemeen ook een stuk sneller zijn (prijs kwaliteit verhouding).

[ Voor 4% gewijzigd door KingTenteehje op 11-08-2011 23:44 ]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

Yep thnx, dan ga ik sparen voor een desktop.

Verwijderd

KingTenteehje schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:43:
(...)Als je niet veel waarde hecht aan mobiliteit dan zou ik altijd voor een desktop gaan(...)
Agreed

• Flipside
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:30:
Ik vond het een beetje onzin om weer een nieuw topic te open dus.

Ik heb op dit moment een acer aspire 5742 454G64Mnkk.

Met de volgende specs:
Intel core I5 450m
Intel HD graphic 128 mb
640 GB 5400 rpm
4GB DDR3

De grafische kaart is behoorlijk crap en zit dus op het moederbord dus ik vraag me af heeft het zin (als het kan) een nieuwe videokaart in mijn laptop te monteren of gewoon een desktop PC te kopen.
Nee, bij de die laptop, met ingebouwde grafische chip van Intel, is het niet mogelijk een nieuwe videokaart te monteren. Die aansluiting zit er niet in.
Pagina: 1