Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 15:36
Hallo,

Ik heb een Sony Bravia KDL40EX500 lcd tv en daarop een Sony STR KG 800 home cinema set aangesloten( via hdmi en geluid optisch)
op de Bravia tv zit nog de Eminent 7180HD mediaplayer aangesloten (via hdmi) .

Nu heb ik het volgende probleem , als ik een film kijk via de mediaplayer en/of gewoon tv kijk (HD zenders) en de home cinema op A.F.D auto zet komt er altijd een 2.1 stereo geluid uit mijn home cinema .

Heb al diverse instellingen geprobeerd en naar mijn idee zou het toch mogelijk moeten zijn via de A.F.D functie van mijn home cinema automatisch het geluids signaal te herkennen .

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat een fijne manual heeft je tv, een zipje met html. 8)7

Ik kan het zo snel dus niet vinden, maar meestal is dit probleem te wijten aan de tv, die enkel 2.1 uitvoert over de optische uitgang.

Sluit je mediaspeler direct optisch aan de receiver aan en het zal wel werken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
CodeCaster schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:46:
Wat een fijne manual heeft je tv, een zipje met html. 8)7

Ik kan het zo snel dus niet vinden, maar meestal is dit probleem te wijten aan de tv, die enkel 2.1 uitvoert over de optische uitgang.

Sluit je mediaspeler direct optisch aan de receiver aan en het zal wel werken.
Nou nou , beide manuals had ik ook al gelezen en ook ik kon het daar niet in vinden ( anders had ik deze vraag hier ook niet gesteld ! )

Dat van de mediaspeler begrijp ik , maar de tv (HD zenders) geven toch ook een surround signaal mee? en ook hier werkt het niet ..

Wat ik vergeten te melden was is dat ik op mijn tv het optisch signaal op auto en/of pcm kan zetten , dit mag alleen niet de oplossing zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:22

FeaR

In GoT we trust

bandy schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:54:
[...]Dat van de mediaspeler begrijp ik , maar de tv (HD zenders) geven toch ook een surround signaal mee? en ook hier werkt het niet ..
Wat een apparaat de TV in stuurt qua audio/track hoeft de TV nog niet uit te komen, dat is het hele punt. Er zijn meer dan genoeg TV's die eerst alles downscalen/-sampelen naar 2.0 voordat het uit wordt gevoerd. Dat is de meest logische verklaring voor waarom je geen 5.1 hebt als je de S/PDIF Out van de TV gebruikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ja, beide apparaten geven via hdmi een surroundsignaal aan je tv, maar je tv doet waarschijnlijk aan 'downsampling', wat ervoor zorgt dat je receiver slechts een 2.1/0-signaal ontvangt.

Als ik het goed heb is dat in sommige gevallen vanwege licenties voor onder andere DTS, correct me if I'm wrong.

Je kunt dit dus testen door je mediaspeler even direct op de receiver aan te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 07-08-2011 14:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
FeaR schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:58:
[...]

Wat een apparaat de TV in stuurt qua audio/track hoeft de TV nog niet uit te komen, dat is het hele punt. Er zijn meer dan genoeg TV's die eerst alles downscalen/-sampelen naar 2.0 voordat het uit wordt gevoerd. Dat is de meest logische verklaring voor waarom je geen 5.1 hebt als je de S/PDIF Out van de TV gebruikt.
Ok hier gaat het bij mij dus mis , ik ging er een beetje vanuit dat mijn tv niet meer dan een doorgeefluik van de signalen was .....

Dus als ik het goed begrijp zal ik tijdens het kijken van HD zenders op mijn tv nooit een surround signaal naar mijn home cinema krijgen ??? ( terwijl deze via hdmi en optische kabel aan mijn home cinema hangt )

En ik mijn mediaspeler via optische kabel (voor het geluid) naar mijn home cinema moet laten lopen i.p.v alleen via hdmi naar mijn tv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CodeCaster schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:58:
Als ik het goed heb is dat in sommige gevallen vanwege licenties voor onder andere DTS, correct me if I'm wrong.
Klopt. Er waren wel TV's die DTS door gaven en ze zijn er ook nog wel. Maar veelal wordt die functie er uit gehaald door een firmware update. Mijn 9000-serie Philips deed ook aan DTS 5.1 uitvoer, maar nu ook niet meer...
bandy schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:54:
[...]Nou nou , beide manuals had ik ook al gelezen en ook ik kon het daar niet in vinden ( anders had ik deze vraag hier ook niet gesteld ! )
Dan wordt het toch beter lezen, want in de manual staat dit:
Digitale optische aansluiting: (tweekanaals lineaire PCM, Dolby Digital)
Zo te zien converteert de TV dus inderdaad alles naar 2.0 terug. Wat er met "Dolby Digital" wordt bedoeld is zo niet te zeggen. Er zijn namelijk verschillende vormen van Dolby Digital, onder andere 2.0, 5.1, Plus, et cetera. Maar aangezien je alleen maar 2.1 over de Sony krijgt neem ik aan dat hier Dolby Digital 2.0 wordt bedoeld. Manier om het te testen is om een bestand met Dolby Digital 5.1 track af te spelen en te zien wat er binnen komt.

Enige manier om DTS én Dolby Digital 5.1 te krijgen via de mediaspeler is alles rechtstreeks op de Sony STR KG 800 home cinema set aan te sluiten.

Toch handig van Sony. In de manual staat dat 5.1 dus niet uitgevoerd kan worden, maar op de pagina met technische specificaties staat dat het wel kan.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 07-08-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
FeaR schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:05:
[...]

Klopt. Er waren wel TV's die DTS door gaven en ze zijn er ook nog wel. Maar veelal wordt die functie er uit gehaald door een firmware update. Mijn 9000-serie Philips deed ook aan DTS 5.1 uitvoer, maar nu ook niet meer...

[...]

Dan wordt het toch beter lezen, want in de manual staat dit:

[...]

Zo te zien converteert de TV dus inderdaad alles naar 2.0 terug. Wat er met "Dolby Digital" wordt bedoeld is zo niet te zeggen. Er zijn namelijk verschillende vormen van Dolby Digital, onder andere 2.0, 5.1, Plus, et cetera. Maar aangezien je alleen maar 2.1 over de Sony krijgt neem ik aan dat hier Dolby Digital 2.0 wordt bedoeld. Manier om het te testen is om een bestand met Dolby Digital 5.1 track af te spelen en te zien wat er binnen komt.

Enige manier om DTS én Dolby Digital 5.1 te krijgen via de mediaspeler is alles rechtstreeks op de Sony STR KG 800 home cinema set aan te sluiten.
Excuses mijn kennis gaat niet zover , ik begreep uit die regel in de manual en de specificaties dat mijn tv dolby (5.1) doorgaf vandaar dat ik er vanuit ging dat het niet aan mijn tv kon liggen .

i.i.g geval bedankt voor het meedenken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bandy schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:04:
[...]Dus als ik het goed begrijp zal ik tijdens het kijken van HD zenders op mijn tv nooit een surround signaal naar mijn home cinema krijgen ??? ( terwijl deze via hdmi en optische kabel aan mijn home cinema hangt )
Als ik zo snel de specificaties van de apparaten bekijk beschikken ze niet over HDMI 1.4 en dus niet over ARC (Audio Return Channel). Dus dat de apparaten met HDMI aan elkaar hangen maakt in dit geval niets uit. Alleen als je HDMI 1.4 en ARC had was dit van toepassing geweest. Dus de enige manier om geluid digitaal uit jouw TV te krijgen is via de S/PDIF. En die S/PDIF doet dus blijkbaar niet aan meerkanaals geluid.
En ik mijn mediaspeler via optische kabel (voor het geluid) naar mijn home cinema moet laten lopen i.p.v alleen via hdmi naar mijn tv ?
Klopt. Want al zou de TV wel Dolby Digital doorgeven dan zou je nog steeds DTS missen.
bandy schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:11:
[...]
Excuses mijn kennis gaat niet zover , ik begreep uit die regel in de manual dat mijn tv dolby (5.1) doorgaf vandaar dat ik er vanuit ging dat het niet aan mijn tv kon liggen .
Het staat dus ook krom in de manual, want alleen "Dolby Digital" zegt niets. En de manual en de Sony-site spreken elkaar tegen. Ik zou verwachten dat Dolby 5.1 wellicht wel zou moeten lukken, maar dat is dus even testen met een file waarvan je 100% zeker weet dat er een Dolby 5.1 track bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
FeaR schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:13:
[...]

Als ik zo snel de specificaties van de apparaten bekijk beschikken ze niet over HDMI 1.4 en dus niet over ARC (Audio Return Channel). Dus dat de apparaten met HDMI aan elkaar hangen maakt in dit geval niets uit. Alleen als je HDMI 1.4 en ARC had was dit van toepassing geweest. Dus de enige manier om geluid digitaal uit jouw TV te krijgen is via de S/PDIF. En die S/PDIF doet dus blijkbaar niet aan meerkanaals geluid.

[...]

Klopt. Want al zou de TV wel Dolby Digital doorgeven dan zou je nog steeds DTS missen.

[...]

Het staat dus ook krom in de manual, want alleen "Dolby Digital" zegt niets. En de manual en de Sony-site spreken elkaar tegen. Ik zou verwachten dat Dolby 5.1 wellicht wel zou moeten lukken, maar dat is dus even testen met een file waarvan je 100% zeker weet dat er een Dolby 5.1 track bij zit.
in het kort zal ik dus met mijn Bravia tv nooit gebruik kunnen maken van deze functie en met de mediaspeler alleen als ik een extra optische kabel tussen de mediaspeler en de tv gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Dolby en dts signalen zou voor de tv gewoon passtrough moeten zijn.

Let op dat je bij de hd zenders kan kiezen uit verschillende geluidssporen, nl. 2.0 stereo en dolby digital.

Voor de duidelijkheid, mijn 46ex700 (scheelt niet veel van de jouwe) doet het prima via optisch. Mits de optische uitgang op auto staat. -Bij instelling pcm krijg je idd alleen stereo.

Overigens gaat andere randapparatuur direct naar de receiver, dus niet via de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
skr schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:00:
Dolby en dts signalen zou voor de tv gewoon passtrough moeten zijn.

Let op dat je bij de hd zenders kan kiezen uit verschillende geluidssporen, nl. 2.0 stereo en dolby digital.

Voor de duidelijkheid, mijn 46ex700 (scheelt niet veel van de jouwe) doet het prima via optisch. Mits de optische uitgang op auto staat. -Bij instelling pcm krijg je idd alleen stereo.

Overigens gaat andere randapparatuur direct naar de receiver, dus niet via de tv.
Het is een beetje een late reactie excuses , maar goed .

Wat jij zegt klopt helemaal ! 8) ben der achter gekomen dat als ik mijn home cinema via hdmi en toslink aangesloten heb die instelling op mijn tv automatisch op PCM staat ( is ook niet te veranderen)

.Heb van de week de hdmi kabel eruit gehaald en tot mijn grote verbazing werkt alles nu zoals ik dat had gedacht/gehoopt (HD zender springt hij automatisch op dolby en overige op stereo) .

Waarom ik hdmi en toslink tussen mijn home cinema en bravia tv had zitten ? , ik dacht dat voor het bedienen van mijn home cinema via mijn afstandbediening van de tv ik die hdmi verbinding nodig had maar ben er nu achter gekomen dat dit op de 1 of andere manier ook via het optische signaal loopt .

Iedereen bedankt voor het meedenken ! :)
Pagina: 1