[iTunes] Onterechte afrekeningen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:33
Tweakers,

Ter achtergrondinformatie: Ik heb al 1.5 jaar een iPhone 3GS. Deze is op sommige punten gejailbreakt geweest, maar draait momenteel zonder jailbreak. Ik gebruik iTunes nooit, ik regel mijn muziek via een plugin in foobaar2000.

Mijn probleem: Ik heb de afgelopen paar dagen mailtjes gehad van ClickAndBuy, waarin afrekeningen van transacties worden aangekondigd, variërend in bedrag van 20 tot 215 euro. De mailtjes hebben een vorm van:

'Bij deze willen wij u graag bevestigen dat u aan de aanbieder Apple iTunes Store op 18.09.2009 21:55:30 CEST een Easy Collect-machtiging heeft verleend voor het gebruik van het aanbod 'iTunes'.'

De mailtjes claimen afrekeningen van aankopen in 2009. Ik heb nooit dit soort grote aankopen gedaan op iTunes of op mijn iPhone.

Ik heb al via de email contact proberen te leggen met zowel ClickAndBuy als iTunes, maar van beiden heb ik nog geen antwoord.

Heeft iemand hier ervaringen mee hoe ik het beste te werk kan gaan? Ik heb het rekeningnummer van ClickAndBuy al door mijn bank laten blokkeren, maar kan ik hier nog problemen mee verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Boyangles schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:34:
Tweakers,

Ter achtergrondinformatie: Ik heb al 1.5 jaar een iPhone 3GS.

[...]

De mailtjes claimen afrekeningen van aankopen in 2009. Ik heb nooit dit soort grote aankopen gedaan op iTunes of op mijn iPhone.

[...]
Begrijp ik nu goed dat de afrekening van een datum is waarop je nog geen iPhone/iTunes had? Dat is nl. op zich wel een essentieel punt.

Verder, weet je zeker dat de mails daadwerkelijk van ClickAndBuy afkomstig zijn? En om wat voor aankopen gaat het (ik bedoel, daar kun je ongetwijfeld meer informatie uit halen)?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Mad Marty schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:39:
[...]

Begrijp ik nu goed dat de afrekening van een datum is waarop je nog geen iPhone/iTunes had? Dat is nl. op zich wel een essentieel punt.

Verder, weet je zeker dat de mails daadwerkelijk van ClickAndBuy afkomstig zijn? En om wat voor aankopen gaat het (ik bedoel, daar kun je ongetwijfeld meer informatie uit halen)?
Ik heb dit even nagezocht, ik heb mijn telefoon precies vanaf die dag. Mijn contract is afgesloten op 18 september 2011.

Het zijn 'echte' mailtjes, ik heb de afzenders gecontroleerd met eerdere mailtjes over legale aankopen door mij, en deze komen overeen.

Verder staat er in de mailtjes van ClickAndBuy geen specifieke informatie m.b.t. de aankopen. Dit is wat er staat:

Aanbieder: Apple iTunes Store
Aanbod: iTunes
Datum: 06.08.2011 11:01:41 CEST
Geselecteerde aanbieding: MGT4FFN06V:
Bedrag: EUR 79,99

Voor de rest staat er geen specifieke informatie over. Ook kan ik niet inloggen bij ClickAndBuy, omdat ik daar helemaal geen account heb.

Update tijdens het schrijven van deze post, zie ik de mailtjes van iTunes store waar het over zou gaan (deze staan de spambox).

Het gaat om 4 aankopen, telkens gaat het om Honor Points uit het spel World War, variërend van 140 punten van €7,99 tot 1700 punten van €79,99. De datum die hier bij staat is 06-08-2011.

Omdat deze mailtjes in m'n spambox stonden, ben ik even verder gaan zoeken en heb ook het volgende mailtje nog ontvangen:

code:
1
2
3
4
5
Uw Apple ID, $email, is zojuist gebruikt om World War™ te kopen uit de App Store op een computer of apparaat die niet eerder met die Apple ID is geassocieerd.

Als u deze aankoop hebt gedaan, kunt u deze e-mail negeren. Deze e-mail werd naar u verzonden om u te beschermen tegen ongeautoriseerde aankopen.

Indien u deze aankoop niet hebt gedaan, raden wij u aan om naar iforgot.apple.com te gaan en uw wachtwoord te wijzigen, en vervolgens naar Apple ID: tips om de veiligheid van uw account te beschermen te gaan voor verdere assistentie.

Het lijkt er dus sterk op dat mijn account is gehacked. Ik heb mijn wachtwoord meteen veranderd. Echter lijkt het mij vrij sterk dat mijn wachtwoord 'geraden' is, het is namelijk een totaal random combinatie van hoofdletters, kleine letters en cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

wtf... (mailtjes van Apple in de spambox notabene...)
Als jij deze aankopen niet hebt gedaan, lijkt t mij vrij logisch om hier verder onderzoek naar te laten doen. Ook zou ik proberen nadat dit alles achter de rug is, clickandbuy account te verwijderen en over te gaan op creditcard. Gezien die om een verificatie code vraagt die op je pas staat.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik heb niet echt een tip of een oplossing, maar ik kreeg onlangs ook een mailtje van apple met dat hele world war geneuzel er in. Ik heb me toen wel meteen tot apple gewend met de mededeling dat er iest vreselijk fout aan het gaan was. Ze zijn het nu nog aan het uitzoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Underworld schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:36:
wtf... (mailtjes van Apple in de spambox notabene...)
Als jij deze aankopen niet hebt gedaan, lijkt t mij vrij logisch om hier verder onderzoek naar te laten doen. Ook zou ik proberen nadat dit alles achter de rug is, clickandbuy account te verwijderen en over te gaan op creditcard. Gezien die om een verificatie code vraagt die op je pas staat.
Ik heb al contact met Apple opgenomen, en als het goed is krijg ik morgen respons terug. Dus ik ben benieuwd...
hendrikjan schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:42:
Ik heb niet echt een tip of een oplossing, maar ik kreeg onlangs ook een mailtje van apple met dat hele world war geneuzel er in. Ik heb me toen wel meteen tot apple gewend met de mededeling dat er iest vreselijk fout aan het gaan was. Ze zijn het nu nog aan het uitzoeken..
Het probleem doet zich dus vaker voor.. heb jij ook vantevoren maatregelen proberen te nemen of probeer je nu juist je geld terug te krijgen? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Boyangles schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:53:
Het lijkt er dus sterk op dat mijn account is gehacked. Ik heb mijn wachtwoord meteen veranderd. Echter lijkt het mij vrij sterk dat mijn wachtwoord 'geraden' is, het is namelijk een totaal random combinatie van hoofdletters, kleine letters en cijfers.
Diverse mogelijkheden:
- Apple servers zijn gehacked (net als die van Sony eerder dit jaar)
- Clickandbuy is gehacked (dus de hacker doet zich naar CaB toe voor als de iTunes server)
- Keylogger/Trojan op je PC/Mac die je wachtwoord heeft doorgespeeld
- Iemand heeft een man-in-the-middle of phishing site opgezet waar je ooit ongemerkt je wachtwoord hebt ingevuld
- Wachtwoord ooit naar jezelf gemaild, en je mailbox is gekraakt
- Ooit het wachtwoord op een papiertje geschreven, iemand anders heeft het gelezen (en naar zichzelf gemaild?)
- Keylogger/trojan op je gejailbreakte iPhone (gehad)

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 08-08-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloebie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 20:08
Ik heb dus hetzelfde, alleen dan met Texas Poker Pro.(Wat ik dus NIET heb gekocht)
Eerst is deze app aangekocht, daarna 3 keer een aankoop in de app.
Totaal bedrag is over de 100 euro.

Wachtwoorden verandert van Apple ID, wachtwoord van Click and Buy verandert, daarna Click & Buy gebeld, hun hebben mij account geblokeerd, en gezegd dat ik zou moeten betalen en dat hun dan terugstorten (ik dacht het niet, ik storneer die bedragen dus gewoon).

Heb ook een email naar Click and Buy gestuurd en naar Apple, maar wat kan ik nog meer doen?
Kan ik voor zoiets ook aangifte doen?
Of kan dit niet?

En wat zijn de ervaringen van andere mensen mbt deze dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen wat het rek nummer is van click and buy.
Mijn vriendin had vanmorgen 10 mails van dit soort dingen, gaat om honderden euro's.

Ze kunnen telefonisch niets doen bij apple ze moet mailen of per post!
Pagina: 1