Tv voor slechtziende? (ondertitels vergroten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59897

Topicstarter
Beste,

Ik ben me aan het orienteren op een tv die zoveel mogelijk geschikt is voor een slechtziende.

Een van de features die daarbij erg belangrijk is (buiten een redelijk grote beeldbuis uiteraard), is de mogelijkheid om ondertitels te kunnen vergroten. Nu snap ik dat bij gewoon televisie kijken de ondertitels vaak 'meegebakken' zijn in het video-signaal. Maar het gaat dan vooral om teletekst-ondertiteling en ondertiteling bij DVD's.

Na wat google-werk, kwam ik op niet zoveel resultaten eigenlijk. En bij televisie-specs staan dit soort (kleine) features vaak niet op het internet. Wel heb ik een model gevonden van bang & olufsen (beovision mx4000 6000 7000), die een feature heeft om de teletekst ondertiteling te vergroten.

Mijn vraag eigenlijk aan jullie is of jullie tv's kennen die deze feature bevatten, of anderzijds tips hebben mbt een tv voor een slechtziend persoon.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Meestal zijn juist die settop boxen, of dat nu kleine computertjes zijn of complete PC's wel in staat om veel aanpassingen te doen aan het beeld en wat er te zien is. Je zou dus ook voor een hele domme TV kunnen gaan met een veel slimmere settopbox. Als er DVB-subtitles worden verstuurd kun je die veelal over het scherm heen zetten.

Maar rare vraag: heeft een slechtziende niet voldoende aan goed geluid?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Misschien voor engelse films. Daarbij is het soms makkelijker om gewoon ondertiteling te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

stardusk schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:10:
Misschien voor engelse films. Daarbij is het soms makkelijker om gewoon ondertiteling te hebben.
Makkelijker is het als je het goed kunt lezen ;) Niet als het lezen je moeite geeft ;)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Skinkie schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:12:
[...]

Makkelijker is het als je het goed kunt lezen ;) Niet als het lezen je moeite geeft ;)
En daarom zoekt barn en tv waarop de ondertiteling vergroot kan worden ;)

Maar ik denk ook dat dit het makkelijkste te doen met een settopbox oid

[ Voor 11% gewijzigd door stardusk op 07-08-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07 22:49
Niet helemaal wat je wilt, maar de meeste mediaplayers (vervanger voor dvd wellicht) zijn in staat om de grootte en kleur van ondertitels aan te passen.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59897

Topicstarter
Ok, dus ik moet het meer in de setup-boxen-richting gaan zoeken. Goede tip.
Weet daar zelf nog niet zoveel van eerlijk gezegd, maar zal er eens induiken.

Mediaplayers e.d. zijn niet echt een optie, aangezien de persoon M.S. heeft en niet meer complexere handelingen kan maken.

Het mooiste zou zijn om een dedicated knop er voor te hebben... maar ja :)
Pagina: 1