Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvin0907
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 13:17
Zoals jullie misschien wel weten houden o.a. Nokia en Ericsson zich bezig met o.a. mobiele netwerken.
Ik heb meerdere medewerkers van deze 2 bedrijven gesproken en deze konden mij vertellen dat de planning staat dat in Nederland het 4G netwerk volgend jaar rond deze tijd volledig werkend en volledig dekkend is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien kan je dit beter aan de redactie melden via http://tweakers.net/etc.dsp?Action=Newssubmit 8)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

Ja en? We weten al dat Tele2 en KPN aan het testen zijn met een 4G (LTE) netwerk.
Overigens zie ik het niet gebeuren dat volgende jaar om deze tijd een LTE netwerk volledig over Nederland is uitgerold.

Ik heb ooit iets gelezen dat de KPN verwacht pas in 2012 met de uitrol te beginnen en daar toch zeker 2 jaar voor nodig denkt te hebben.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Volledig dekkend? Hmm... Zou mooi zijn. Maar om eerlijk te zijn durf ik er geen vergif op in te nemen.
Misschien volledig dekkend wanneer je in de randstad woont maar daar zal het dan ook echt mee op houden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvin0907
Kan dit niet melden op deze manier aangezien dit niet duidelijk staat aangegeven op een website,
maar aangezien ik bij mijn werk toevallig veel mensen spreek van deze bedrijven, krijg ik dit dus te horen.

En dat het nog 2 jaar gaat duren, de 2 bedrijven die het netwerk opzetten zeggen dat dit half 2012 gereed gaat zijn. Ook de hoeveelheid mensen die hier van over de hele wereld aanwezig zijn van deze 2 bedrijven is zodanig veel dat dit op het moment in een heel hoog tempo gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door melvin0907 op 07-08-2011 01:44 . Reden: typ fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Erg leuk.. Als ik zeg dat 5G in 2014 overal dekkend is omdat ik wat mensen heb gesproken zonder enige bronvermelding wordt er ook niet gereageerd in de trend van: top hoor je hebt gelijk... Dusja 'gesprekken'?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Melvin, ik bewonder je optimisme maar zonder bronnen kunnen we er niets mee. Natuurlijk willen bedrijven welke als leverancier werkzaam zijn een netwerk zo snel mogelijk uitrollen, immers hier verdienen ze aan. Maar ik ga voor als nog af op het gene wat de netwerk eigenaren zeggen (Vodafone, KPN, T-Mobile, Tele2 en Ziggo/UPC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvin0907
we hebben het hier over normale dingen dus kom jij praten met een 5G netwerk, *knip* dit doen we dus niet wat ik al zij ik werk dagelijks met de mensen van deze 2 bedrijven, iets moet vaak eerst door een onbekende de wereld worden ingebracht voordat hier officieel mee naar buiten wordt gekomen.
CLB schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 01:47:
Erg leuk.. Als ik zeg dat 5G in 2014 overal dekkend is omdat ik wat mensen heb gesproken zonder enige bronvermelding wordt er ook niet gerefereerd in de trend van: top hoor je hebt gelijk... Dusja 'gesprekken'?

[ Voor 5% gewijzigd door Bullet NL op 07-08-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:34

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek verplaatst naar Telecomproviders

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik heb een aantal off topic berichten verwijderd, hou het on topic, elkaar aanvallen is niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:05
Switchie schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 01:43:
Volledig dekkend? Hmm... Zou mooi zijn. Maar om eerlijk te zijn durf ik er geen vergif op in te nemen.
Misschien volledig dekkend wanneer je in de randstad woont maar daar zal het dan ook echt mee op houden.
Bij 4G gaat het ook mogelijk zijn om in de 800 MHz-band te werken (in de EU tenminste) voor landelijke gebieden en ondersteunende dekking in stedelijke gebieden. Daarnaast de 2600 MHz-band voor gebruik in stedelijke gebieden waar veel capaciteit benodigd is. Alleen vindt de veiling van de 800 MHz-band pas begin volgend jaar plaats, en pas dan wordt het echt interessant om met uitrol te beginnen. LTE800 is namelijk veel kosten-effectiever en biedt een betere dekking en gebruikerservaring. LTE2600 kan op langere termijn worden toegevoegd om de capaciteit te vergroten (te vergelijken met GSM1800).

Daarnaast is het ook mogelijk dat men LTE in de 900 MHz-band gaat gebruiken. Ook zou men daar UMTS900 kunnen uitrollen voor betere dekking en grotere capaciteit (op lange termijn vervangen door LTE900; meeste LTE-apparatuur nu is 800 MHz).

In Australië maakt Vodafone nu bijvoorbeeld gebruik van UMTS2100 (steden), UMTS900 (landelijk, dekking is vrijwel even goed als van hun GSM-netwerk) en sinds kort UMTS850 (verbeterde dekking in steden, voor met name het oplossen van iPhone-congestie). In België wordt UMTS900 door Proximus en Mobistar al een tijdje gebruikt in ieder geval, en ook in Frankrijk is UMTS900 in met name landelijke gebieden beschikbaar.

Nog even wachten op die snellere/betere dekking dus in ieder geval... in Nederland lijken de investeringen in de netwerken een beetje op pauze te staan. Ben benieuwd hoe dat verdergaat... zowel met het huidige 2G/3G als LTE :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:40:
[...]

Bij 4G gaat het ook mogelijk zijn om in de 800 MHz-band te werken (in de EU tenminste) voor landelijke gebieden en ondersteunende dekking in stedelijke gebieden. Daarnaast de 2600 MHz-band voor gebruik in stedelijke gebieden waar veel capaciteit benodigd is. Alleen vindt de veiling van de 800 MHz-band pas begin volgend jaar plaats, en pas dan wordt het echt interessant om met uitrol te beginnen. LTE800 is namelijk veel kosten-effectiever en biedt een betere dekking en gebruikerservaring. LTE2600 kan op langere termijn worden toegevoegd om de capaciteit te vergroten (te vergelijken met GSM1800).

Daarnaast is het ook mogelijk dat men LTE in de 900 MHz-band gaat gebruiken. Ook zou men daar UMTS900 kunnen uitrollen voor betere dekking en grotere capaciteit (op lange termijn vervangen door LTE900; meeste LTE-apparatuur nu is 800 MHz).

In Australië maakt Vodafone nu bijvoorbeeld gebruik van UMTS2100 (steden), UMTS900 (landelijk, dekking is vrijwel even goed als van hun GSM-netwerk) en sinds kort UMTS850 (verbeterde dekking in steden, voor met name het oplossen van iPhone-congestie). In België wordt UMTS900 door Proximus en Mobistar al een tijdje gebruikt in ieder geval, en ook in Frankrijk is UMTS900 in met name landelijke gebieden beschikbaar.

Nog even wachten op die snellere/betere dekking dus in ieder geval... in Nederland lijken de investeringen in de netwerken een beetje op pauze te staan. Ben benieuwd hoe dat verdergaat... zowel met het huidige 2G/3G als LTE :)
Wat is je bron eigenlijk? :) Voor zover ik weet ondersteunen niet alle toestellen deze frequenties (volgens mij zijn de toestellen die het wél ondersteunen op twee handen te tellen), of maak ik nu een denkfoutje? Ik zie namelijk bij alle toestellen staan dat ze enkel UMTS 2100 ondersteunen. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
MensionXL schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:10:
[...]

Wat is je bron eigenlijk? :) Voor zover ik weet ondersteunen niet alle toestellen deze frequenties (volgens mij zijn de toestellen die het wél ondersteunen op twee handen te tellen), of maak ik nu een denkfoutje? Ik zie namelijk bij alle toestellen staan dat ze enkel UMTS 2100 ondersteunen. :)
Over UMTS900 heb je het? Dat wordt ondersteund door vrijwel alle nieuwe UMTS-toestellen (o.a. HTC, Apple, Samsung, Nokia). Op www.gsmarena.com kun je het vrij makkelijk zien. Kijk bijvoorbeeld bij HTC:
http://www.gsmarena.com/htc-phones-45.php

Maar inderdaad niet elk toestel ondersteunt het: de iPhone 3GS ondersteunt bijvoorbeeld wel het Amerikaanse/Australische UMTS850 maar geen UMTS900.

Sommige Nokia's zijn tegenwoordig zelfs UMTS Pentaband: 850/900/1700/1900/2100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:45:
[...]

Over UMTS900 heb je het? Dat wordt ondersteund door vrijwel alle nieuwe UMTS-toestellen (o.a. HTC, Apple, Samsung, Nokia). Op www.gsmarena.com kun je het vrij makkelijk zien. Kijk bijvoorbeeld bij HTC:
http://www.gsmarena.com/htc-phones-45.php

Maar inderdaad niet elk toestel ondersteunt het: de iPhone 3GS ondersteunt bijvoorbeeld wel het Amerikaanse/Australische UMTS850 maar geen UMTS900.

Sommige Nokia's zijn tegenwoordig zelfs UMTS Pentaband: 850/900/1700/1900/2100 :)
Woei, dat wist ik niet, bedankt voor de link! :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
YW :)
De info over UMTS900 en de veiling heb ik o.a. van hier:
http://www.rijksoverheid....-800-900-en-1800-mhz.html

En de status in NL (wat dus achterligt t.o.v. vele andere Europese landen) heb ik van hier:
http://peecee.dk/upload/download/302096 (UMTS900 Global Status, PDF)

Wel nogal lomp dat niemand dit eens ter sprake brengt in Nederland (zowel provider-lobby als de politiek), want het opengooien van 900 MHz voor UMTS-gebruik is volgens mij wel gunstig voor kosten voor providers (en dus ook voor eindgebruikers) omdat je in dunbevolkte gebieden geen onefficiënte UMTS2100-cel meer hoeft neer te zetten. Verder zijn er nauwelijks nadelen, alleen een soort concurrentienadeel voor T-Mobile wat geen GSM900-frequenties heeft (alleen EGSM waarvan je de frequenties niet voor UMTS900 kunt gebruiken geloof ik).

Wat betreft EGSM is T-Mobile trouwens wel flink aan de weg aan het timmeren de laatste tijd (laatste 1 a 2 jaren). Heb nog nooit op zo veel plekken EGSM in gebruik gezien als nu, eigenlijk bijna overal waar ik zoek vind ik het. Grappig dat er stilletjes toch nog best hard wordt getimmerd aan 2G dus...

EGSM is een band die vlak onder de 900 MHz band zit en later 'erbij kwam'. Wordt vaak gebruikt voor GSM1800-providers voor extra dekking in stedelijke of juist erg landelijke gebieden (is samen met GSM1800 geveild of vlak daarna, terwijl het normale GSM900 al vast stond). Band wordt door alle moderne mobieltjes ondersteund (als GPRS wordt ondersteund dan wordt EGSM vaak ook ondersteund). In het verleden heeft Telfort het gebruikt, na overname van Telfort door KPN zijn de frequenties aan T-Mobile verkocht waardoor ze capaciteit hebben voor zo'n 150 gelijktijdige gesprekken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:42:
YW :)
De info over UMTS900 en de veiling heb ik o.a. van hier:
http://www.rijksoverheid....-800-900-en-1800-mhz.html

En de status in NL (wat dus achterligt t.o.v. vele andere Europese landen) heb ik van hier:
http://peecee.dk/upload/download/302096 (UMTS900 Global Status, PDF)

Wel nogal lomp dat niemand dit eens ter sprake brengt in Nederland (zowel provider-lobby als de politiek), want het opengooien van 900 MHz voor UMTS-gebruik is volgens mij wel gunstig voor kosten voor providers (en dus ook voor eindgebruikers) omdat je in dunbevolkte gebieden geen onefficiënte UMTS2100-cel meer hoeft neer te zetten. Verder zijn er nauwelijks nadelen, alleen een soort concurrentienadeel voor T-Mobile wat geen GSM900-frequenties heeft (alleen EGSM waarvan je de frequenties niet voor UMTS900 kunt gebruiken geloof ik).

Wat betreft EGSM is T-Mobile trouwens wel flink aan de weg aan het timmeren de laatste tijd (laatste 1 a 2 jaren). Heb nog nooit op zo veel plekken EGSM in gebruik gezien als nu, eigenlijk bijna overal waar ik zoek vind ik het. Grappig dat er stilletjes toch nog best hard wordt getimmerd aan 2G dus...

EGSM is een band die vlak onder de 900 MHz band zit en later 'erbij kwam'. Wordt vaak gebruikt voor GSM1800-providers voor extra dekking in stedelijke of juist erg landelijke gebieden (is samen met GSM1800 geveild of vlak daarna, terwijl het normale GSM900 al vast stond). Band wordt door alle moderne mobieltjes ondersteund (als GPRS wordt ondersteund dan wordt EGSM vaak ook ondersteund). In het verleden heeft Telfort het gebruikt, na overname van Telfort door KPN zijn de frequenties aan T-Mobile verkocht waardoor ze capaciteit hebben voor zo'n 150 gelijktijdige gesprekken geloof ik.
Inderdaad leuk dat 2G nog steeds wordt verbeterd! Echter lijkt T-Mobile nog steeds capaciteitsproblemen te hebben als ik op hun forum kijk dus ik weet niet of hun datagroei nou zo'n impact heeft of dat het netwerk gewoon geen ruimte heeft voor tijdelijke pieken.

Jammer vind ik het in elk geval wel, ik heb 4 jaar T-Mobile gehad (nu Vodafone) en het werkte altijd perfect tot aan de laatste maanden, toen gingen de capaciteitsproblemen een rol spelen en was ik ook regelmatig onbereikbaar helaas. In de steden (in Rotterdam in elk geval) hebben zij ook een erg goed 3G-bereik (beter dan andere providers) en in de afgelegen gebieden moet je het doen met 2G, perfect dus voor op vakantie want dan word je in elk geval niet uitgenodigd om te gaan internetten :D

Heb je eigenlijk een idee van hoeveel de capaciteit van een KPN-site nou eigenlijk verschilt met dat van T-Mobile? Ik ben best wel benieuwd of ze het nou echt zo druk hebben of dat ze gewoon lopen te prutsen... :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik heb geen idee hoeveel die verschillen, da's wat betreft UMTS niet zomaar ff vast te stellen zonder professionele apparatuur volgens mij (en die heb ik niet). Ik had ergens wel een overzicht van de frequenties die ze in gebruik hebben, maar dat kan ik nu niet terugvinden.

Komt er iig op neer dat bij 2G KPN het meeste heeft (vrij veel GSM900, ook vrij veel GSM1800). Vodafone al minder (ongeveer evenveel GSM900 maar weer weinig GSM1800) en T-Mobile alleen GSM1800 (nu uitgebreid met Telforts oude EGSM-frequenties). Qua 3G hebben ze nu Orange weg is ongeveer evenveel geloof ik, maar ik zal eens zoeken naar dat document :)

-edit-
Heb wel iets gevonden en zal het even samenvatten (MHz paired spectrum (kanalen; 1 kanaal is 200 kHz breed)):

EGSM900
T-Mobile: 10 MHz (50)
(inclusief frequenties die gekocht zijn van KPN)

GSM900
KPN: 12,2 MHz (62)
Voda: 11,2 MHz (57)

GSM1800
KPN: 17,6 (88)
Voda: 5,2 MHz (26)
T-Mo: 31,8 MHz (incl. Orange(?)) (159)
(GSM1800-frequenties van Telfort zijn (itt EGSM) teruggegeven aan de overheid)

UMTS2100
Voda / KPN: 15 MHz
T-Mo / Telfort / Orange: 10 MHz
(Geen idee wat er met de Telfort-frequenties is gebeurd; teruggegeven aan de overheid? T-Mobile heeft conflict met overheid over gebruik van de UMTS-frequenties van Orange)

Echter dit alles zegt niets over de daadwerkelijke capaciteit van een netwerk; dat hangt puur af van hoe antennes e.d. zijn opgesteld. Minder spectrum betekent echter wel dat je zuiniger moet zijn met spectrum en antennes niet te hoog moet opstellen omdat ze anders te ver reiken en je frequenties minder snel kunt hergebruiken. KPN zie je in en rond steden erg veel GSM1800 gebruiken als capaciteitsuitbreiding, wel nog GSM900 voor in gebouwen, ook GSM900 in landelijke gebieden voor dekking op grote vlakten en langs snelwegen. Dat geeft gelijk ook aan waarom men wacht met de uitrol van 4G: waarom nu LTE2600 uitrollen als je straks LTE800 kunt uitrollen en véél groter bereik hebt met één mast? In het begin is dekking belangrijker dan capaciteit, dus het is logisch om even te wachten, zeker nu HSPA zo ontzettend snel werkt.

Bron: http://www.frequentieland.nl/gsm/gsm_nl_f.htm (Comic Sans-alert!)

[ Voor 56% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-08-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:37:
Ik heb geen idee hoeveel die verschillen, da's wat betreft UMTS niet zomaar ff vast te stellen zonder professionele apparatuur volgens mij (en die heb ik niet). Ik had ergens wel een overzicht van de frequenties die ze in gebruik hebben, maar dat kan ik nu niet terugvinden.

Komt er iig op neer dat bij 2G KPN het meeste heeft (vrij veel GSM900, ook vrij veel GSM1800). Vodafone al minder (ongeveer evenveel GSM900 maar weer weinig GSM1800) en T-Mobile alleen GSM1800 (nu uitgebreid met Telforts oude EGSM-frequenties). Qua 3G hebben ze nu Orange weg is ongeveer evenveel geloof ik, maar ik zal eens zoeken naar dat document :)

-edit-
Heb wel iets gevonden en zal het even samenvatten (MHz paired spectrum (kanalen; 1 kanaal is 200 kHz breed)):

EGSM900
T-Mobile: 10 MHz (50)
(inclusief frequenties die gekocht zijn van KPN)

GSM900
KPN: 12,2 MHz (62)
Voda: 11,2 MHz (57)

GSM1800
KPN: 17,6 (88)
Voda: 5,2 MHz (26)
T-Mo: 31,8 MHz (incl. Orange(?)) (159)
(GSM1800-frequenties van Telfort zijn (itt EGSM) teruggegeven aan de overheid)

UMTS2100
Voda / KPN: 15 MHz
T-Mo / Telfort / Orange: 10 MHz
(Geen idee wat er met de Telfort-frequenties is gebeurd; teruggegeven aan de overheid? T-Mobile heeft conflict met overheid over gebruik van de UMTS-frequenties van Orange)

Echter dit alles zegt niets over de daadwerkelijke capaciteit van een netwerk; dat hangt puur af van hoe antennes e.d. zijn opgesteld. Minder spectrum betekent echter wel dat je zuiniger moet zijn met spectrum en antennes niet te hoog moet opstellen omdat ze anders te ver reiken en je frequenties minder snel kunt hergebruiken. KPN zie je in en rond steden erg veel GSM1800 gebruiken als capaciteitsuitbreiding, wel nog GSM900 voor in gebouwen, ook GSM900 in landelijke gebieden voor dekking op grote vlakten en langs snelwegen. Dat geeft gelijk ook aan waarom men wacht met de uitrol van 4G: waarom nu LTE2600 uitrollen als je straks LTE800 kunt uitrollen en véél groter bereik hebt met één mast? In het begin is dekking belangrijker dan capaciteit, dus het is logisch om even te wachten, zeker nu HSPA zo ontzettend snel werkt.

Bron: http://www.frequentieland.nl/gsm/gsm_nl_f.htm (Comic Sans-alert!)
De 1800MHz bandbreedte is inderdaad inclusief die van Orange, volgens Wikipedia. :)

Hoe kan je die kanalen eigenlijk beschouwen, is het zo dat je één kanaal zult gebruiken als je belt/smst of internet of is dat dynamischer ingericht? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Sorcerer8472
MensionXL schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 17:44:
[...]

De 1800MHz bandbreedte is inderdaad inclusief die van Orange, volgens Wikipedia. :)

Hoe kan je die kanalen eigenlijk beschouwen, is het zo dat je één kanaal zult gebruiken als je belt/smst of internet of is dat dynamischer ingericht? :)
Lees dit anders eens als je er interesse in hebt:
Wikipedia: GSM
Komt erop neer dat je met normale gesprekskwaliteit 8 gesprekken op 1 kanaal kunt houden.

Uitzonderingen zijn speciale masten die je o.a. vindt in Scandinavië en Australië, waar je verder dan 35 km van de mast af kunt zijn; hier worden maar 4 (70 km) of soms zelfs 2 (140 km) kanalen gebruikt om zo een veel groter bereik met één mast te kunnen realiseren. Denk aan woestijnen of kustgebieden. Wordt naar mijn weten niet in NL gebruikt.

Bij UMTS geldt die beperking niet meer, hoewel ik niet kon inloggen op Vodafone UK, O2 UK en Orange F die ik aan het strand in NL wel ontving (access denied! :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 16:57
Over status van de 4G uitrol gesproken: KPN rolt al flink uit en zegt inmiddels zo'n 50% van de bevolking te bereiken ( dekking in een ruime randstad regio die de komende weken voorbij Utrecht gaat en dan naar het zuiden wordt uitgebreid (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg). Te volgen via www.coveragechecker.nl . Deze kaart wordt ongeveer iedere 2 weken bijgewerkt.

Hoe staat het nu met de bouw bij Vodafone, T-Mobile en Tele2? Bouwen zij al zonder dat de klanten gebruik kunnen maken van 4G of moet de bouw nog helemaal van voren af aan starten? Wie weet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 16-06-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij Vodafone is het me niet duidelijk, maar ik vermoed dat alle plekken waar je EDGE hebt al geschikt zijn voor 4G en dat ze daar alleen maar de knop om hoeven te zetten. Echter nog heel veel plekken in Amsterdam en Utrecht waar ik geen EDGE zie, dus het is me totaal onduidelijk.

Wat ook vaag is; Vodafone noemt de iPhone 5 al een hele tijd 4G-ready in haar winkel. Zouden ze ineens een 800/1800 dualband-dekking gaan realiseren? Ze hebben nu immers zo veel extra 1800-spectrum dat dat makkelijk moet kunnen...

T-Mobile moet wachten tot het 1800-spectrum volledig is herverdeeld, da's deze of volgende maand; dan zit iedereen op z'n definitieve frequenties en dan kunnen ze het pas fatsoenlijk gebruiken voor 4G... Maar hoe ver Vodafone en T-Mobile al zijn met vernieuwingen? Geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 16:57
Dat van de Iphone als 4G ready toestel vond ik ook al raar bij Vodafone. 4G op de 1800 band gaan ze zeker niet landelijk uitrollen. Wie dik betaalt voor zijn 4G zal zich toch belkocht gaan voelen als blijkt dat je toestel het alleen op drukke centra doet op 4G, terwijl je vrienden overal 4G kunnen gebruiken op hun Android toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

T-Mobile is bij mijn weten druk bezig met het plaatsen/vervangen/bijwerken van masten zo hebben ze 6 juni in Amsterdam een nieuwe mast geplaatst. Voor zover ik weet is het wachten tot de herverdeling klaar is en T-Mobile kan een knop omzetten om 4G aan te zetten.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:43:
Dat van de Iphone als 4G ready toestel vond ik ook al raar bij Vodafone. 4G op de 1800 band gaan ze zeker niet landelijk uitrollen. Wie dik betaalt voor zijn 4G zal zich toch belkocht gaan voelen als blijkt dat je toestel het alleen op drukke centra doet op 4G, terwijl je vrienden overal 4G kunnen gebruiken op hun Android toestel.
Hoe weet je dat zo zeker? :P
Met die software defined radio-meuk is het niet zo'n heel erg grote stap; een extra tuner in de kast...

-edit-
T-Mobile Duitsland heeft ook gelijk al LTE1800 uitgerold in veel grote steden, naast LTE800. Nog een voordeel is dat ze op 1800 MHz gelijk 20 MHz bandbreedte kunnen gebruiken, wat nu nog noodzakelijk is om LTE op 100 Mbps aan te bieden. Vodafone Duitsland biedt het ook op 1800 MHz aan, maar het is me niet duidelijk of dat dan op 100 Mbps is.

Even afwachten wat Vodafone en KPN in Nederland gaan doen hiermee!

[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 24-06-2013 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

The Wizard

Moderator Mobile
Tele2 is nog op zoek naar personeel voor de aanleg van LTE, ze gaan naar verwachting pas in 2014 beginnen.

T-Mobile is nu bezig in Amsterdam en omstreken, maar nog geen geactiveerde masten.

Vodafone is ook bezig in Amsterdam, ze hebben wel de LTE antennes geactiveerd, maar die zijn nog niet toegankelijk.

KPN heeft nu de lijn Nunspeet, Zeewolde, Midden afsluitdijk, noordpunt Texel Voor de Noordzijde en Barneveld, Utrecht, Zaltbommel, Oosterhout, Hellevoetsluis voor de Zuidzijde.

Bron: www.4gmasten.nl

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Die site is niet heel toevallig van jou? :+

Anyway, het is de vraag wat Vodafone gaat doen. In theorie kunnen ze misschien al snel veel 4G uitrollen maar het is totaal onduidelijk wat ze nou gaan doen. Wel geven ze aan dat ze "deze zomer al" online gaan, maarja, wat het nou wordt...? En ze geven nog steeds aan dat de iPhone 5 "4G Ready" is; dus toch een dualband uitrol, ondanks dat ze eerst anders zeiden?

T-Mobile lijkt eind dit jaar(!) pas LTE aan te gaan bieden in Amsterdam, later pas daarbuiten, van wat ik online heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, toevallig niet ;).

Informatie is haast niet te vinden, behalve die KPN, maar die zijn natuurlijk al druk bezig met uitrollen. Ik vermoed dat Vodafone alleen 1800 MHz gaat uitrollen in de steden, het valt op dat de cellen van Vodafone wel kleiner zijn (lager uitzendvermogen) in de 800 MHz. Het lijkt erop dat ze een andere strategie hebben dan KPN>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Lager vermogen had KPN ook in de opstartfase. Geen idee waarom ze dat doen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze gewoon hun GSM900-cellen ombouwen naar dualmode GSM900/LTE800, net als KPN doet.

En het zou kunnen dat ze alvast met het oog op de toekomst ook LTE1800 toevoegen en dualmode UMTS2100/LTE1800 doen. Ik blijf het anders raar vinden dat ze de iPhone 5 als 4G-ready marketen als hij alleen in steden werkt straks, of als het nog een jaar duurt voordat ze ergens LTE1800 uitrollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik ben erg benieuwd, het is gewoon jammer dat er zo weinig info over bekend is. Mensen houden ervan om geinformeerd te worden/blijven, maar dat hebben veel bedrijven niet door of willen gewoon niet omdat het "risicovol" is.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Uitgebreide presentatie van Tele2 over 4G.
http://storm.zoomvisionma...r/tele2/objects/7tzypf5r/

Ik vraag me af of Tele2 niet de lachende derde wordt van alle mobiele providers. Tele2 heeft zich volledig gericht op 4G en ook het fundament daarvoor gelegd met o.a. hun eigen glasvezel backbone netwerk. Alles is zodanig ingericht dat 4G zo kosten efficiënt aangeboden kan worden. In de sheets kun je zien dat data steeds belangrijker wordt ten nadele van belminuten/sms. Met 4G kun je veel datacapaciteit aanbieden.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, ik heb die presentatie grotendeels gezien. De afwezigheid van legacy ondersteuning zien ze als een groot pluspunt. Tevens hebben ze idd een uitgebreide glasvezelnetwerk waardoor die extra kosten niet gemaakt hoeven te worden tov T-Mobile en Vodafone die een veel minder dekkend netwerk hebben en capaciteit moeten inkopen bij oa KPN en Tele2.
Tele2 wil niet voor niets zsm VoLTE activeren. Lagere kosten doordat er geen roaming kosten gemaakt worden.

Wordt nog interessant de komende jaren welke strategie het gaat winnen. Tele2 heeft een behoorlijke doelstelling. Alles valt en staat met landelijke dekking.

• Sorcerer8472
Even een kleine statusupdate over KPN's 3G900: dat lijkt nu te zijn uitgerold in een flink deel van Noord-Holland inclusief Haarlem, Hoofddorp en Amsterdam.

Voor gebruikers met KPN (zonder 4G-toestel) zal het te merken zijn dat 3G-dekking binnenshuis veel beter is geworden. Vinkeveen is de meest zuidelijke plek die ik ben tegengekomen met 3G op 900 MHz, maar het kaartje van Antenneregister is intussen volgens mij bijna weer een maand oud, dus kan zijn dat er nog meer is.

KPN is hard bezig zijn voorsprong op netwerkgebied nog verder te vergroten; deden ze al met hun fijnmazige LTE-uitrol en doen ze nu ook door flink uit te rollen op 3G900!

Anoniem: 218175

Als Vodafone weigert om 3g900 in te schakelen dan zou het zomaar kunnen dat ik volgend jaar privé overstap naar KPN. Zeker met alle positieve berichten van KPN de afgelopen maanden. Korting zodra je meerdere abonnementen hebt nog niet eens inbegrepen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:31:
Even een kleine statusupdate over KPN's 3G900: dat lijkt nu te zijn uitgerold in een flink deel van Noord-Holland inclusief Haarlem, Hoofddorp en Amsterdam.

Voor gebruikers met KPN (zonder 4G-toestel) zal het te merken zijn dat 3G-dekking binnenshuis veel beter is geworden. Vinkeveen is de meest zuidelijke plek die ik ben tegengekomen met 3G op 900 MHz, maar het kaartje van Antenneregister is intussen volgens mij bijna weer een maand oud, dus kan zijn dat er nog meer is.

KPN is hard bezig zijn voorsprong op netwerkgebied nog verder te vergroten; deden ze al met hun fijnmazige LTE-uitrol en doen ze nu ook door flink uit te rollen op 3G900!
Goede berichten! Heb je dit zelf getest? Ik vraag me af waarom ze het zo "langzaam" activeren, de masten zijn immers al aangepast. Het is een kwestie van een softwarematige aanpassing. Er komt uiteraard wel meer bij kijken, maar ik neem aan dat ze alle berekeningen al uitgevoerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218175

Ik heb het zojuist getest n.a.v. het bericht van Sorcerer8472. Ik merk tussen Haarlem en Velsen dat er inderdaad een betere 3G dekking te ontvangen is dan de vorige keer dat ik het testte. Structureel komen er één of twee streepjes bereik bij. Ook de verschillen tussen woonkamer en zolder (2/5 en 3/5) zijn nu opgelost (overal in huis 4/5 3G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Soms kan het ook lijken alsof de verbinding nog slecht is, maar dat kan dan komen doordat hij een voorkeur heeft voor 3G2100. Als je dan ergens binnenloopt op een plek waar die dekking wegvalt dan schakelt je telefoon naadloos over naar 3G900 en kun je zelfs ineens het aantal streepjes zien oplopen t.o.v. daarvoor.

Overigens werkt het niet op alle telefoons. Meest gebruikte telefoon die het niet ondersteunt is de iPhone 3GS. iPhone 4 en nieuwer en bijna alle Europese Android-toestellen ondersteunen het wel.

Mijn bron is het Antenneregister trouwens :) ltemasten.nl zou dit kunnen overnemen maar moet dan een volledige harvest doen van het hele Antenneregister omdat er dingen veranderd zijn aan bestaande opstelpunten. Antenneregister is volgens mij al een maandje ofzo niet geüpdate, maar hier in Utrecht is nog geen 3G900 te zien nu. Zal echter niet lang meer duren als heel Amsterdam het wel al heeft denk ik! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-09-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb contact met ltemasten.nl, heb je nog tips voor ze betreffende de frequenties? Antenneregister maakt bij LTE gebruik van de nieuwe frequenties en bij de andere masten nog de oude frequenties. Daarom ging het mis.

Heb je ook een verklaring voor de voorkeur voor 2100?

Pagina: 1