Ik heb geen idee hoeveel die verschillen, da's wat betreft UMTS niet zomaar ff vast te stellen zonder professionele apparatuur volgens mij (en die heb ik niet). Ik had ergens wel een overzicht van de frequenties die ze in gebruik hebben, maar dat kan ik nu niet terugvinden.
Komt er iig op neer dat bij 2G KPN het meeste heeft (vrij veel GSM900, ook vrij veel GSM1800). Vodafone al minder (ongeveer evenveel GSM900 maar weer weinig GSM1800) en T-Mobile alleen GSM1800 (nu uitgebreid met Telforts oude EGSM-frequenties). Qua 3G hebben ze nu Orange weg is ongeveer evenveel geloof ik, maar ik zal eens zoeken naar dat document
-edit-
Heb wel iets gevonden en zal het even samenvatten (MHz paired spectrum (kanalen; 1 kanaal is 200 kHz breed)):
EGSM900
T-Mobile: 10 MHz (50)
(inclusief frequenties die gekocht zijn van KPN)
GSM900
KPN: 12,2 MHz (62)
Voda: 11,2 MHz (57)
GSM1800
KPN: 17,6 (88)
Voda: 5,2 MHz (26)
T-Mo: 31,8 MHz (incl. Orange(?)) (159)
(GSM1800-frequenties van Telfort zijn (itt EGSM) teruggegeven aan de overheid)
UMTS2100
Voda / KPN: 15 MHz
T-Mo / Telfort / Orange: 10 MHz
(Geen idee wat er met de Telfort-frequenties is gebeurd; teruggegeven aan de overheid? T-Mobile heeft conflict met overheid over gebruik van de UMTS-frequenties van Orange)
Echter dit alles zegt niets over de daadwerkelijke capaciteit van een netwerk; dat hangt puur af van hoe antennes e.d. zijn opgesteld. Minder spectrum betekent echter wel dat je zuiniger moet zijn met spectrum en antennes niet te hoog moet opstellen omdat ze anders te ver reiken en je frequenties minder snel kunt hergebruiken. KPN zie je in en rond steden erg veel GSM1800 gebruiken als capaciteitsuitbreiding, wel nog GSM900 voor in gebouwen, ook GSM900 in landelijke gebieden voor dekking op grote vlakten en langs snelwegen. Dat geeft gelijk ook aan waarom men wacht met de uitrol van 4G: waarom nu LTE2600 uitrollen als je straks LTE800 kunt uitrollen en véél groter bereik hebt met één mast? In het begin is dekking belangrijker dan capaciteit, dus het is logisch om even te wachten, zeker nu HSPA zo ontzettend snel werkt.
Bron:
http://www.frequentieland.nl/gsm/gsm_nl_f.htm (Comic Sans-alert!)
[
Voor 56% gewijzigd door
Sorcerer8472 op 10-08-2011 14:58
]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.