Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik vroeg me af of hier nog voordeel aan is te genieten.
Zelf heb ik een eigen zaak waar ik niet zoveel mee doe. Men kan hardware bij me bestellen en software/websites laten ontwikkelen, maar ben hier niet actief mee bezig. Al zo'n 3 jaar een omzet tussen de 0 en 200 euro per jaar.
Wanneer ik nu hardware koop voor mij persoonlijk, dan koop ik dat vaak zelf bij een webshop. Wat ik me onlangs bedacht is dat het misschien ook mogelijk is dat ik hardware koop bij m'n eigen zaak en ik dan via de zaak spullen bestel bij de webshop(s). Uiteraard wil ik niet teveel betalen, dus zou het stuk hardware voor dezelfde prijs als bij de webshop aan mij worden doorverkocht.
Situatieschets:
Bij Azerty kost een videokaart 100 euro (inclusief btw).
Mijn zaak besteld deze bij Azerty voor 100 euro
Ik koop de videokaart van m'n eigen zaak voor 100 euro.

Aangezien ik weinig tot geen omzet heb met m'n bedrijf kan ik gebruik maken van de kleine-ondernemersregel, namelijk dat je geen btw hoeft af te dragen beneden de 1300 euro.
Leten we er vanuit gaan dat m'n bedrijf hier niet boven gaat komen.
Is het dan zo dat ik, voor m'n bedrijf, de betaalde BTW bij de belastingdienst terug kan vorderen (dus 19 euro)?
Volgens mij klinkt dat wel plausibel, echter vind ik het eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Misschien dat iemand hier dit eens bij het eind heeft gehad, of beter op de hoogte is van boekhouden en belastingdienst regels.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
Is het dan zo dat ik, voor m'n bedrijf, de betaalde BTW bij de belastingdienst terug kan vorderen (dus 19 euro)?
Voor anderen het zeggen, €100,- incl btw is €84.03 excl btw en niet €81 excl btw.
€100 incl is namelijk 119% en niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jan_V schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:04:
Jahoor, dat kan, voor zover je de hardware zakelijk gebruikt...

Wat de kleine ondernemers regeling betreft: voor zover ik weet wordt de te betalen BTW weggestreept tegen de terug te vragen BTW. Er blijft dus niets over. De kleine ondernemers regeling heeft dan ook alleen betrekking op de NETTO te betalen BTW, over je winst dus.

[ Voor 31% gewijzigd door RemcoDelft op 06-08-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Exact, je moet de hardware dan voor je zaak gebruiken. Als klant van je eigen zaak dit kopen geeft je geen BTW aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 19:12
Formeel is het zo dat je als bedrijf BTW moet rekenen als je levert aan een eindgebruiker (=particulier), jezelf dus.
Tenzij je de spullen alleen voor de zaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

... En dikke hardware kopen voor de zaak met een jaaromzet 0 - 200 waar geen groei in zit na een investering die significant is tov de omzet... Met andere woorden, als je wil claimen het zakelijk in te zetten, dan moet je dat ook wel hard kúnnen maken.

Ik zeg niet dat dat direct zal worden opgepikt, maar wel dat je zwaar hangt als je controle krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Bedankt voor de snelle reacties.

Is inderdaad niet de bedoeling om de hardware zakelijk te gebruiken, aangezien ik het voor me persoonlijk wil hebben en niet voor de zaak.
Zou de spullen dan doorverkopen met een winst van 0 euro. Voor de zaak niet interessant dus. Kan het wel via de zaak kopen en dan 10 euro marge rekenen naar mezelf toe, dus voor 110 euro doorverkopen, maar dat is niet handig en levert ook geen voordeel op voor mezelf.

Investering heb ik al eerder gedaan en daar heb ik ook de btw terug van gekregen (servertje). Vroeg me dus af of ik op een of andere manier de belastingdienst van nog meer geld kan aftroggelen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jan_V schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:05:
Investering heb ik al eerder gedaan en daar heb ik ook de btw terug van gekregen (servertje). Vroeg me dus af of ik op een of andere manier de belastingbetaler van nog meer geld kan aftroggelen.
FTFY.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:47

Robtimus

me Robtimus no like you

En je moet natuurlijk ook niet vergeten dat je rechten een stuk minder zijn als je het als bedrijf koopt. Wet koop op afstand? Vergeet het maar. Die is er alleen voor consumenten. En dat ben jij dus niet als je het op deze manier gaat aanpakken.
Ja, misschien wel als je het bij jezelf koopt, maar ga jij het dan naar jezelf terugsturen als het niet bevalt? ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jan_V schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:04:
Ik vroeg me af of hier nog voordeel aan is te genieten.
Zelf heb ik een eigen zaak waar ik niet zoveel mee doe. Men kan hardware bij me bestellen en software/websites laten ontwikkelen, maar ben hier niet actief mee bezig. Al zo'n 3 jaar een omzet tussen de 0 en 200 euro per jaar.
Wanneer ik nu hardware koop voor mij persoonlijk, dan koop ik dat vaak zelf bij een webshop. Wat ik me onlangs bedacht is dat het misschien ook mogelijk is dat ik hardware koop bij m'n eigen zaak en ik dan via de zaak spullen bestel bij de webshop(s). Uiteraard wil ik niet teveel betalen, dus zou het stuk hardware voor dezelfde prijs als bij de webshop aan mij worden doorverkocht.
Situatieschets:
Bij Azerty kost een videokaart 100 euro (inclusief btw).
Mijn zaak besteld deze bij Azerty voor 100 euro
Ik koop de videokaart van m'n eigen zaak voor 100 euro.

Aangezien ik weinig tot geen omzet heb met m'n bedrijf kan ik gebruik maken van de kleine-ondernemersregel, namelijk dat je geen btw hoeft af te dragen beneden de 1300 euro.
Met jouw constructie hoef je sowieso al geen BTW af te dragen; het bedrag dat jouw bedrijf zou moeten betalen aan de belastingdienst is precies hetzelfde als de voorbelasting (= het bedrag aan BTW dat jij aan Azerty betaald hebt). Dat is ook logisch, je hebt immers helemaal geen waarde toegevoegd! :)

Als je niets hoeft af te dragen heb je ook geen voordeel van de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 17:24
Je mag alleen de hoeveelheid BTW terugvorderen die je zakelijk gebruikt. Als je je computer dus maar 10% van de tijd zakelijk gebruikt mag je maar 10% van de BTW terugvragen. Tevens zul je een computer af moeten schrijven over een termijn van 5 jaar. Bij een computer van 1200 euro komt dit neer op zo'n 10 euro per kwartaal. Als je daar die 10% van neemt heb je dus 1 euro per kwartaal om terug te vragen.

Schiet lekker op hmm?

Overigens, is het niet zo dat als jij zo weinig omzet hebt, de belastingdienst je niet langer erkent als ondernemer waardoor je geen BTW meer terug kunt vorderen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Volgens mij heeft zakelijk gebruik helemaal niets met deze constructie te maken. Hij wil immers niet de hardware van zijn onderneming gebruiken maar kopen. En zoals eamlink terecht opmerkt is zijn onderneming geen BTW verschuldigd aan de belastingdienst.

De TS moet BTW aan zijn onderneming betalen en zijn onderneming zal hetzelfde bedrag aan Azerty moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Avalaxy schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:00:
Tevens zul je een computer af moeten schrijven over een termijn van 5 jaar. Bij een computer van 1200 euro komt dit neer op zo'n 10 euro per kwartaal. Als je daar die 10% van neemt heb je dus 1 euro per kwartaal om terug te vragen.
Je mag in het huidige economische klimaat willekeurig afschrijven. Dus dat is niet zo'n issue.

Maar wat net ook al genoemd is. Als je dit probeert, en voor de fractie BTW gaat... denk even na over consumentenkoop. Dat voordeel weggooien voor korting... zonde.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Skinkie schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:56:
[...]

Je mag in het huidige economische klimaat willekeurig afschrijven. Dus dat is niet zo'n issue.
Nope, dan moet je recht hebben op startersaftrek, waarvoor je weer recht moet hebben op ondernemersaftrek, waarvoor een urencriterium van 1225 uur staat, waar de TS niet aan voldoet.

Verder heb ik de openingspost niet goed gelezen, dus dat mijn antwoord niet klopt in deze situatie zou best kunnen hehe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Avalaxy schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:04:
Nope, dan moet je recht hebben op startersaftrek, waarvoor je weer recht moet hebben op ondernemersaftrek, waarvoor een urencriterium van 1225 uur staat, waar de TS niet aan voldoet.
Uren crimerium heb je nu gelijk in. Ik dacht dat dat zelfs werd afgeschaft. Maar dacht echt te lezen op de laatste aangifte dat je uberhaupt willekeurig mocht afschrijven afgelopen jaar.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 13:14
Afschrijven, urencriterium en dergelijk zijn sowieso niet relevant, gezien die over de inkomstenbelasting gaan en niet de omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MikeN schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:23:
Afschrijven, urencriterium en dergelijk zijn sowieso niet relevant, gezien die over de inkomstenbelasting gaan en niet de omzetbelasting.
Als jij afschrijft heb je toch gewoon periodiek te vorderen OB, die je bij voorbelasting in moet vullen op je aangifte omzetbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
eamelink schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:49:
[...]

Met jouw constructie hoef je sowieso al geen BTW af te dragen; het bedrag dat jouw bedrijf zou moeten betalen aan de belastingdienst is precies hetzelfde als de voorbelasting (= het bedrag aan BTW dat jij aan Azerty betaald hebt). Dat is ook logisch, je hebt immers helemaal geen waarde toegevoegd! :)

Als je niets hoeft af te dragen heb je ook geen voordeel van de KOR.
Veel ruis in dit topic, maar dit hierboven is het complete antwoord.

Je koopt in voor X, waarvan Y BTW.
Je verkoopt het weer (toevallig aan jezelf) voor X2 waarvan Y2 BTW.

Y2 moet je afdragen aan de belastingdienst, de zogenaamde omzetbelasting. Echter mag je de Y van de inkoop daar eerst nog van aftrekken, de zogenoemde voorbelasting.

In dit geval geldt dus Y2 - Y = 0 dus je hoeft niks af te dragen en je krijgt niks terug. Het heeft dus geen nut, behalve dat het extra administratie-gedoe kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Avalaxy schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:25:
[...]

Als jij afschrijft heb je toch gewoon periodiek te vorderen OB, die je bij voorbelasting in moet vullen op je aangifte omzetbelasting?
Er is in dit geval geen sprake van afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

Stewie!

Keen must die!

Vergeet ook niet alle nadelen van zakelijk kopen vergeleken met privee kopen. Denk aan retourrecht, garantie.
Pagina: 1