• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Iets meer dan een half jaar geleden bouwde ik voor m'n pa een pctje uit de volgende onderdelen:

Phenom II x2 560 met CM Hyper 212 plus
Asrock 890GM Pro3
4GB Kingston KVR 1333c9
Club3D HD5750 Passive
Crucial C300 128GB
Hitachi Deskstar 1TB
Aopen H450e kastje met 350W voeding

Het probleem dat zich nu steeds vaker voordoet, is dat de pc zonder enige reden ophangt. Het scherm bevriest en je kunt alleen nog maar rebooten, geen BSOD. Het probleem komt met name voor wanneer je rustig aan het browsen bent en op de achtergrond een downloadprogramma hebt draaien, maar inmiddels hoeft zelfs dat niet het geval te zijn. Tevens reageert de pc nergens meer op wanneer deze in slaapstand gaat, ik heb hier maar even omheen gewerkt door de slaapstand te disablen. Als laatste weigert het moederbord in AHCI mode te werken, dit resulteert consequent in BSODs bij het opstarten. Dit is gewoon vreemd, maar het systeem draaide goed op IDE mode.

Wat heb ik geprobeerd?

Eerst nam ik aan dat de firmware van de SSD vervelend deed, vanwege het ophangen bij parallelle I/O activiteit. Firmware update -> geen resultaat

Met stressprogramma's een 'hang' uit geprobeerd te lokken, om te zien of het probleem misschien met hitte te maken had. Paar uur Prime95 en OCCT geprobeerd -> geen resultaat. 5 loops 3Dmark Vantage werden vlekkeloos doorlopen.

Memtest86 gedraaid, verschillende instanties geopend om het geheugen te vullen, daarna 8 uur crunchen -> geen resultaat.

Hierna kwam ik een beetje zonder ideeën te zitten.

De vastlopers komen voor wanneer er minimale activiteit plaatsvindt op het systeem, dus kan ik het niet op hitte, instabiele voltages of overbelaste componenten afschuiven. Alle onderdelen zijn nieuw bij Azerty besteld dus op ouderdom durf ik niet te gokken. Ik verdenk het moederbord, maar zou niet weten waar het dan fout gaat, of de voeding (is niet bepaald een top-of-the-line exemplaar) maar die zou voldoende moeten zijn voor deze setup en zware belasting veroorzaakt geen vastlopers. Het geheugen is een mogelijkheid maar je zou verwachten dat Memtest dan wat aan het licht zou brengen.

De symptomen zijn te vaag om het willekeurig RMA sturen van componenten te rechtvaardigen, maar te ernstig om het systeem prettig te kunnen gebruiken. Ik ben ten einde raad en m'n pa raakt vrij gefrustreerd. Heeft iemand nog ideeën? Jullie input word gewaardeerd :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
toch even voeding uitwisselen man om uit te sluiten,

als dat niets oplost kun je 90% zeker aannemen dat het je moederbord is, ik heb zulke klachten ook gehad met moederborden, bleek idd defect te zijn..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Dat stond op het te doen lijstje. Ik zal met Azerty overleggen of ze RMA'tjes accepteren om zulke vage issues, het is nou eenmaal niet anders. Gelukkig doen die niet zo snel moeilijk.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb eenzelfde RMA ook bij azerty gehad... bord werd binnen een dag na aankomst daar uitgewisseld..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz