Toon posts:

PC gecrasht, SATA harddisks niet herkent?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een windows pc met daaraan 4 SATA harddisks in een RAID setup (als het goed is RAID10).
Nu zat ik achter me pc en opeens leek het alsof de stroom uitviel, toen hij wilde rebooten kreeg ik de melding missing operating system. Ik controleer het beginscherm maar kan nergens meer me SATA harddisks of RAID constructie terugzien.

Het moederbord is een Asus P5b-Plus vista edition.

Ik heb alle connectoren her-aangesloten maar zonder succes.

Wie herkent dit probleem?

Verwijderd

Staan de settings in je BIOS nog wel goed?
Wellicht dat die zijn gereset door de stroomstoring?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:17
Volgens mij is uberhaupt 't lastig om je BIOS zo in te stellen dat hij geen SATA-disks meer herkent. Heb je misschien meerdere SATA controllers onboard? Zoja, andere proberen?

Logische oplossing #2: even aan een ander systeem hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een sata dvd-rom. Heb geprobeerd een boot disk erin te doen en te starten vanaf dvd-rom alleen start de windows installer niet.

Is het niet zo dat de controller kapot is of kan ik nog op een andere manier testen?

Verwijderd

In de BIOS zie je ze ook niet. Bij je RAID-array zou je ze echter moeten zijn. Ga eens naar het postscherm waar je raidarray zit. Als je ze ziet moet je alle schijven als ok markeren. Lukt dat niet dan zou je kunnen proberen opnieuw een RAID-10 aan te maken. Met een beetje geluk pakt ie dan alles weer op. Het risico bestaat echter ook dat je alles kwijt bent

Verwijderd

Topicstarter
Bizar, ik heb setup defaults in de bios geladen, daarna sata naar raid aangepast en nu boot hij weer. Er mist wel 1 harddisk. Kunnen deze problemen zijn ontstaan omdat 1 harddisk gecrasht is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat hij die schijf uit de array heeft gegooid. Welke disks gebruik je?
En kun je proberen om die disk terug te zetten in de array zodat hij gaat rebuilden?
Pagina: 1