Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme sync software

Pagina: 1
Acties:

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:59
I zoek een oplossing om office documenten synchroon te houden tussen een desktop en een laptop. Liefst zodanig dat ze onafhankelijk van elkaar gebruikt/gewijzigd kunnen worden.

Met dit als uitgangspunt denk ik aan een NAS (of iets anders met een file share) waarbij de desktop en de laptop beiden een sync applicatie actief hebben. En onafhankelijk van elkaar sync-en tegen deze file share.

Maar liever zou ik gebruik willen maken van een CS applicatie waarbij alle documenten worden opgeslagen in een centrale repository (database?) op een server. En worden ge-sync-ed door het client deel van de applicatie. Op die manier hoop ik te voorkomen dat als een document op beide plekken gewijzigd wordt, een van beide wijzigingen verloren gaan.

Idealiter zijn de laatste versies van alle office documenten op 3 plekken opgeslagen: de desktop, de laptop en de server. Op deze manier is de backup ook meteen goed geregeld. :)

Ik heb al de nodige uren ge-google-ed en het lijkt erop alsof 'Allway Sync' de beste papieren heeft. Maar nog steeds werkt op basis van een file share.
Een oplossing gebaseerd op een CS applicatie heb ik nog niet gevonden.

Daarom 3 vragen - met Allway Sync als vertrekpunt:
Q1.: Herkent iemand het vraagstuk? En ook een oplossing heeft?
Q2.: Hoe gaat Allway Sync om met conflicten?
Q3.: Heeft Allway Sync mogelijkheden om te voorkomen dat, als een document op beide plekken gewijzigd wordt, een van beide wijzigingen verloren gaat?

makes it run like clockwork

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Allway Sync heb ik nooit gebruikt. Maar Dropbox? :Y) (Of een van de concurrenten daarvan)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Airw0lf schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:54:
Liefst zodanig dat ze onafhankelijk van elkaar gebruikt/gewijzigd kunnen worden.
Is iets als Google Docs een optie? Dan kunnen daadwerkelijk meerdere mensen tegelijk wijzigingen aanbrengen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Unison
http://www.r-bloggers.com/fast-two-way-sync-in-ubuntu/
Werkt linux en windows.

http://filezilla-project.org/

http://sourceforge.net/projects/freefilesync/

http://www.techsupportale...nchronization-utility.htm

Wat voor hardware ga je gebruiken, je nas dus, kijk of er software bij zit die dit al aan kan.
of dat je dit zelf extra kunt installeren, meeste nassen kun je hacken zodat je extra software erop kunt zetten.

En je 2 pc's(en nas) moeten elkaar ook kunnen vinden op het internet, indien je ip wijzigd dan vinden ze elkaar niet.
Misschien is opendns iets.

[ Voor 92% gewijzigd door jan99999 op 06-08-2011 14:48 ]

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 10:49
Airw0lf schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:54:
Q1.: Herkent iemand het vraagstuk? En ook een oplossing heeft?
Q2.: Hoe gaat Allway Sync om met conflicten?
Q3.: Heeft Allway Sync mogelijkheden om te voorkomen dat, als een document op beide plekken gewijzigd wordt, een van beide wijzigingen verloren gaat?
Ik gebruik welliswaar geen Allway Sync, maar Syncback SE.
Als sinds de laatste sync beide documenten zijn gewijzigd, stelt syncback een vraag. Overschrijft dus niet automatisch.
Als sinds de laatste een van beide is gewijzigd, dan kan wel automatisch overschreven worden.
Overigens kun je voor elke sync eerst een scherm krijgen met wijzigingen en dan pas daadwerkelijk de sync uitvoeren.

• Airw0lf
Gezien de reacties nog wat aanvullende informatie.

Ik ben zelf de enige gebruiker van de laptop en desktop.

Als ik on-the-move ben dan worden er documenten gewijzigd en aangemaakt op mijn laptop.

Thuis gebeurd dat op mijn laptop en/of desktop. Als ik - bijvoorbeeld - ook TV wil kijken of een programma wil opnemen gebruik ik mijn desktop. Of als er tegelijkertijd gewerkt wordt aan een website, een afbeelding, een handleiding en een Webex sessie, dan gebruik ik vrijwel altijd mijn desktop - die heeft net wat meer 'power'.
Voor het aanpassen van een website en/of een handleiding gebruik ik doorgaans mijn laptop.

Op enig moment moeten die wijzigingen weer doorgevoerd worden op mijn laptop en/of mijn desktop. De nauwkeurigheid van deze update actie mag niet afhangen van een bepaalde manier van werken.

Google Docs, DropBox zijn inderdaad het soort CS variant die ik zou willen gebruiken.
Maar dan in combinatie met een lokale server - dus zonder een internet verbinding.

• Airw0lf
dik_voormekaar schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 14:29:
[...]

Ik gebruik welliswaar geen Allway Sync, maar Syncback SE.
Als sinds de laatste sync beide documenten zijn gewijzigd, stelt syncback een vraag. Overschrijft dus niet automatisch.
Als sinds de laatste een van beide is gewijzigd, dan kan wel automatisch overschreven worden.
Overigens kun je voor elke sync eerst een scherm krijgen met wijzigingen en dan pas daadwerkelijk de sync uitvoeren.
Dit klinkt als een oplossing. Even tjekke of ik het goed begrijp:
SyncBackSE legt per sync en daarbinnen per file eigenschappen vast zodat bij een volgende, nieuwe sync gecontroleerd kan worden of zowel bron als bestemming gewijzigd zijn.
Waarbij bron equals een bestand op de laptop/desktop. En bestemming equals datzelfde bestand, maar dan op de share.

Zijn ze beiden veranderd, dan volgt de vraag om een bevestiging.
Is alleen een van de twee veranderd, dan wordt de nieuwste versie zonder bevestiging overgeheveld naar de andere kant.

Heb ik dat zo goed omschreven?

Heb je enig idee waar die eigenschappen op gebaseerd zijn? De meest sync tools gebruiken tijd en datum. Maar dat vindt ik niet betrouwbaar. Handiger lijkt me een soort van checksum gebaseerd op een binaire vergelijking. Maar dat komt de performance niet ten goede.
En over performance gesproken: hoe snel/goed werkt dit pakket?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
[b]NogNeetMachinaa schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:00
Google Docs, DropBox zijn inderdaad het soort CS variant die ik zou willen gebruiken.
Maar dan in combinatie met een lokale server - dus zonder een internet verbinding.
Dan zoek je dus een programma wat individueel alle wijzigingen van je bestanden volgt.
En bij synchronisatie dit gaat verwerken. (aangezien die lokale server niet overal beschikbaar is)

Je eigen versie van Dropbox dus.

• Airw0lf
jeroen3 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:33:
[...]
Dan zoek je dus een programma wat individueel alle wijzigingen van je bestanden volgt.
En bij synchronisatie dit gaat verwerken. (aangezien die lokale server niet overal beschikbaar is)

Je eigen versie van Dropbox dus.
Soort van - ja. Alle wijzigingen/versies hoeft niet. De versie bij de laatste sync en de versie op het moment van een nieuwe sync zou voldoende zijn. En dat dan voor elke kompjoeter.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:23
Wat is het nadeel van sync via internet?

Dropbox synct via internet, maar computers op hetzelfde netwerk ook via LAN.
Werkt bij mij perfect, inmiddels 2 desktops, 2 notebooks en 2 telefoons op hetzelfde account draaien, en kan altijd overal bij. En ben ik een keer bij mijn ouders, dan kan ik via web inlog ook bij mijn data.

Het nadeel van allway sync en kornuiten lijkt mij dat die niet realtime syncen. Als ik nu op mijn notebook iets opsla, en het ergens anders open is het al geupdate. Allway sync synct volgens mij meer op een ingestelde tijd/datum, of je moet het handmatig doen, en dat wil je juist niet lijkt me.

[ Voor 43% gewijzigd door jopie op 06-08-2011 17:01 . Reden: toevoeging allway sync ]

• Airw0lf
jopie schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:58:
Wat is het nadeel van sync via internet?
Snelheid - of beter - het gebrek eraan.
En ook dat het geld kost. In mijn geval 10 dollar per maand.
Zie ook mijn antwoord hieronder
Dropbox synct via internet, maar computers op hetzelfde netwerk ook via LAN.
Werkt bij mij perfect, inmiddels 2 desktops, 2 notebooks en 2 telefoons op hetzelfde account draaien, en kan altijd overal bij. En ben ik een keer bij mijn ouders, dan kan ik via web inlog ook bij mijn data.
Zoveel spul heb ik niet eens. Dus die behoefte is op dit moment niet.
Mijn digitale leven ziet er een stuk simpeler uit... ;) :)
Het nadeel van allway sync en kornuiten lijkt mij dat die niet realtime syncen. Als ik nu op mijn notebook iets opsla, en het ergens anders open is het al geupdate. Allway sync synct volgens mij meer op een ingestelde tijd/datum, of je moet het handmatig doen, en dat wil je juist niet lijkt me.
Dat is wel een goed punt _/-\o_ . Het moet wel real time sync-en.
En als dat niet kan, dan toch minstens op het moment dat de kompjoeter afgesloten wordt.

Bedankt _/-\o_ - ga ik nog even naar kijken!

• jopie
Kun je me je probleem met internet uitleggen, die 10 dollar zegt me niet zo veel.

• Airw0lf
jopie schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 17:26:
Kun je me je probleem met internet uitleggen, die 10 dollar zegt me niet zo veel.
Die 10 dollar is wat een abo bij DropBox kost. Ik heb ongeveer 20 gig aan bestanden.

Probleem met internet is de relatief trage upload snelheid.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
http://www.eyeos.org/
Hier is iets anders.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Blijkbaar kan svn ook gewoon met office 2007 samenwerken. Misschien kan 2010 outofthebox dit ook.

http://newgeeks.blogspot....management-using-svn.html

Syncen kan natuurlijk via een scheduled task.

Edit;
http://magnetsvn.com/
Speciaal voor office, kan je gewoon vanuit office committen. Zit enkel nog in beta fase blijkbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 06-08-2011 21:04 ]

• Airw0lf
Dit is inderdaad iets anders.
Maar wel erg veel anders - op dit moment even teveel anders.

Maar toch bedankt voor de tip! d:)b

• Airw0lf
kluyze schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:00:
Blijkbaar kan svn ook gewoon met office 2007 samenwerken. Misschien kan 2010 outofthebox dit ook.

http://newgeeks.blogspot....management-using-svn.html

Syncen kan natuurlijk via een scheduled task.

Edit;
http://magnetsvn.com/
Speciaal voor office, kan je gewoon vanuit office committen. Zit enkel nog in beta fase blijkbaar.
Bedankt voor het meedenken. d:)b

Maar geen van drie gaan het maken.
De eerste is gemaakt voor het beheer van Word documenten. En das te weinig.
Sycen via een scheduled task zonder verdere hulpmiddelen gaat niet goed komen doordat er bij twee wijzigingen een van twee verloren kan gaan.
En MagnetSVN is bedoeld voor versie beheer. Wat neerkomt op een strikt werkproces. Ik ben van mening dat 'het systeem' mij moet helpen. En niet andersom.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 16:41
Rsync kan syncen met archiefoptie (evt over ssh), 100+Gb backups over 2mbit upload geen probleem zolang wijzigingen niet > 20Gb/dag en ook voor windows kan gebruik gemaakt worden van cygwin of deltacopy.
Daarnaast doet rsync alleen wijzigingen oversturen, dus grote bestanden waarvan maar een klein deel veranderd is optimaliseert rsync dataoverdracht ook van.

• tweakbob
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2018
Waarom gebruik je niet SyncToy van Microsoft ?
Ik gebruik het om 3 PC's (2 desktops en een notebook) voor een gedeelte (veelgebruikte bestanden die in een Map met submappen zitten) synchroon te houden door SyncToy te draaien vanaf de laatst gebruikte PC met een USB stick.
Het werkt snel en goed. Het is even een kwestie van de routine opbouwen en back-up van de belangrijkste bestanden is op deze manier vanzelf goed geregeld.

Succes.

• jopie
Waarom zou je handmatig iets gaan updaten wat automatisch kan?
"Vanaf de laatst gebruikte PC" klinkt alsof je er dan zelf na iedere wijziging aan moet denken om te syncen, ipv automatisch. Ik bezit geen aandelen Dropbox, maar ik raad toch echt aan om met 2 GB gratis te beginnen, en te kijken hoe dat bevalt.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
openAFS?

Zelf geen ervaring mee, maar misschien wel interessant om naar te kijken?

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
jopie schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:58:
Waarom zou je handmatig iets gaan updaten wat automatisch kan?
"Vanaf de laatst gebruikte PC" klinkt alsof je er dan zelf na iedere wijziging aan moet denken om te syncen, ipv automatisch. Ik bezit geen aandelen Dropbox, maar ik raad toch echt aan om met 2 GB gratis te beginnen, en te kijken hoe dat bevalt.
En je kan met Dropbox door mensen te inviten nog gaan tot 8 Gb ofzo (dus gratis) als je een beetje vinding rijk bent heb je dus zo een 8Gb dorpbox (al ben je wel eventjes bezig met de mail acounts aan te maken ;) ).
Ik zelf heb 2.5Gb dropbox en kom er perfect mee toe, natuurlijk gebruik ik dit niet om media bestanden te syncen maar voor alles van documenten enzo is dit geen probleem.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Nactive, het is natuurlijk niet de bedoeling om hier manieren te gaan bedenken om misbruik te maken van dat soort systemen. Dus even een dozijn bekenden = echte gebruikers rectureren als je meer gratis ruimte wil hebben :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Toryu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 13:39
Windows Live Mesh dan misschien? Als ik het goed begrijp kun je in je SkyDrive (online dus) 25 gb kwijt (max. bestandsgrootte is 100 mb), maar zit er geen limiet aan het syncen tussen pc's. Het werkt jammer genoeg alleen op Windows.

Met dropbox is het echt niet zo makkelijk om tot 8 gb te komen. Je hebt behalve een nieuw email adres ook steeds een ander ip-adres nodig, anders is de account 'ineligable' voor de 250 mb bonus.

[ Voor 40% gewijzigd door Toryu op 08-08-2011 14:57 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
[b]Toryu schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:51
Met dropbox is het echt niet zo makkelijk om tot 8 gb te komen. Je hebt behalve een nieuw email adres ook steeds een ander ip-adres nodig, anders is de account 'ineligable' voor de 250 mb bonus.
Dat is onzin. Ik heb gewoon 50 + 5,8 Gb. Zonder enige vorm van fraude.

Ik begrijp overigens nog steeds niet dat Dropbox niet al oplossing wordt gezien. Als ik dit zo lees is het iemand die Dropbox nodig heeft. Maar het niet wil omdat het over het netwerk moet.

Een andere oplossing is dan het kopen van een workstation klasse laptop. Dan hoef je niet te syncen.

[ Voor 2% gewijzigd door jeroen3 op 08-08-2011 20:33 . Reden: dat ]

• Toryu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 13:39
Dat is wat Nactive impliceerde, maar het kan inderdaad ook wel. Alleen TS heeft 20 gb aan bestanden. Met de gratis dropbox kom je maximaal tot 8 GB (of 16 als je student bent). Dus hij moet er dan sowieso voor gaan betalen.
En hij wil ook kunnen syncen als er geen internet beschikbaar is, dat gaat sowieso niet met Dropbox.

Dus hij kan beter opzoek gaan naar een lokale sync tool.

• Airw0lf
Ik was er een weekje tussenuit - vandaar de late reactie.

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken. _/-\o_
Zoveel reacties had ik niet direct verwacht.

Dan meer inhoudelijk:
Een laptop als desktop vervanger zie ik niet zitten. Dat wordt een "gewichtig" apparaat met die 17" schermen.
En dan nog - een desktop zal voor dezelfde euro altijd wezenlijk meer rekenkracht leveren. Wat alleen maar te maken heeft met de capaciteit voor het afvoeren van warmte. Althans, voor zover mij bekend.

Inzake Dropbox en vergelijkbare oplossingen:
Het doel is niet om overal en altijd over alle bestanden te kunnen beschikken.
Dat heeft voor mij op dit moment geen (meer)waarde.
En dus ben ik ook niet bereid daar kosten voor te maken.
Lokaal sync-en is op dit moment voldoende.

Windows Live Mesh kende ik nog niet. Heeft te maken met mijn vooroordelen rondom "Windows Live Essentials". Dan gaan mijn nekharen overeind staan vanwege de zooi die meegeïnstalleerd wordt alleen om 1 of 2 functies te kunnen gebruiken. En daaraan gekoppeld de steeds verplichte upgrades om het te kunnen blijven gebruiken.
Tenminste - tot voor een jaar of 2 was dat zo. Afgaande op de beschikbare product informatie kan ik niet direct zien of dat nog steeds zo is. Maar het lijkt er wel op - Windows XP en Win2k3 staan niet genoemd in de system requirements.

En even m.b.t.. Live Mesh alleen: ook kan ik niets vinden wat er gebeurd als een bestand door beide kompjoeters gewijzigd is.

We gaan verder met de zoektocht. En wat proeven doen met 1 of 2 van die pakketjes.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je hebt nog niet gereageerd op de Unison suggestie. Dat had ik ook aanbevolen als het niet al genoemd was.
Ik heb het jarenlang gebruikt zoals jij wil. laptop, pc, server. Als ik een computer opstart of afsluit wordt unison gedraaid.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Airw0lf
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:00:
Je hebt nog niet gereageerd op de Unison suggestie. Dat had ik ook aanbevolen als het niet al genoemd was.
Ik heb het jarenlang gebruikt zoals jij wil. laptop, pc, server. Als ik een computer opstart of afsluit wordt unison gedraaid.
Sorry - die heb ik gemist - stom... 8)7 |:(

Lijkt inderdaad de juiste functies te hebben. Afgaande op de product omschrijving heeft het een command line gebruikers interface met veel opties. Voor een GUI invulling heb je GTK+ nodig. Dat wijst erop dat het primair is geschreven voor Linux achtigen?!

Belangrijkste nadeel lijkt me toch dat het single threaded is. Wat er onder meer in resulteert dat er geen tussentijdse resultaten gepresenteerd worden.
Persoonlijk kan ik daar niet goed tegen - een paar minuten onderweg zijn zonder een idee te hebben of er nog vooruitgang in zit. En of het de goede kant op gaat.
Niet dat het daarmee meteen "slecht" is. Maar voor mij wel een minpuntje.

Bedankt voor de tip en het meedenken. _/-\o_

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 22:04
Als ik jouw vraag goed begrijp, en even gok dat je Windows gebruikt.

Microsoft offline folders in combinatie met een NAS?

Desktop/laptop 'thuis' werk je gewoon direct op de files. Als je onderweg bent gaat Windows automatisch op een 'offline' kopie verder, die hij automatisch synced met je NAS als je weer thuis bent, waarna je weer kunt kiezen tussen desktop of laptop. Mocht er een conflict ontstaan dan kan hij dat oplossen, ik ken het verder zelf niet/gebruik zelfs geen windows, maar als ik de tekst/uitleg goed begrijp is dat 'conflicten oplossen' wel tamelijk dom (gebruik mijn lokale kopie, of gebruik kopie die op server staat).

http://windows.microsoft....derstanding-offline-files

• Airw0lf
thegve schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:08:
Als ik jouw vraag goed begrijp, en even gok dat je Windows gebruikt.

Microsoft offline folders in combinatie met een NAS?

Desktop/laptop 'thuis' werk je gewoon direct op de files. Als je onderweg bent gaat Windows automatisch op een 'offline' kopie verder, die hij automatisch synced met je NAS als je weer thuis bent, waarna je weer kunt kiezen tussen desktop of laptop. Mocht er een conflict ontstaan dan kan hij dat oplossen, ik ken het verder zelf niet/gebruik zelfs geen windows, maar als ik de tekst/uitleg goed begrijp is dat 'conflicten oplossen' wel tamelijk dom (gebruik mijn lokale kopie, of gebruik kopie die op server staat).

http://windows.microsoft....derstanding-offline-files
Mja - heb ik gezien - en eigenlijk uitgesloten vanwege dat domme bij het oplossen van conflicten.
Maar nu ik de functies van de andere oplossingen op dit vlak teruglees doen anderen het niet veel beter. Er zijn er een of twee die met conflict regels kunnen werken. En daarmee tot op zekere hoogte ook dit stukje kunnen automatiseren.

Het enige wat ik me nog afvraag is of Sync center alleen gebruik maakt van datum/tijd bij het vaststellen van wijzigingen. Of dat er ook een binaire vergelijking uitgevoerd wordt. Maar dat ga ik tjekke.
Tenzij iemand daar al een pasklaar antwoord op heeft - scheelt dan weer zoektijd... 8) :)

Pagina: 1