plotseling lage SSD scores (2x Vertex2 RAID-0)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07-2024
Begin februari heb ik 2 Vertex2 SSD drives in RAID-0 in mijn setup geinstalleerd, waarop Win7 draait. Liep allemaal erg vlotjes, tot enkele dagen terug toen Windows opeens begon te haperen en multitasken erg stroef begon te lopen (CoD in windowed mode draait alleen met een erg lage FPS en windows zelf is op dat moment erg traag). Na diverse tests te hebben uitgevoerd lijkt het erop dat de bottleneck de SSD drives zijn:

Benchmark scores in februari: Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2dkzjbr.jpg
Benchmark scores nu: Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/68s9rb.png

de verschillen zijn wel erg extreem, vooral bij 4K en de access times. Wat kan ik nu het beste doen? Drives formatteren en fresh install OS? of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Firmware SSDs updaten naar laatste versie > Secure Erasen en windows opnieuw installeren.

of als dat niet werkt:

SSDs RMA sturen cq. van de hand doen en daarvoor in de plaats Intel 320 120GB / Crucial M4 128GB /
Kingston V+100 96GB SSD('s) aanschaffen voor lange-termijn stabiliteit & betrouwbaarheid.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is geen fout van de Vertex maar zeker verklaarbaar. Raid-0 met een SSD levert nauwelijks snelheids winst op behalve voor synthetische benchmarks. Echter de TRIM functie wordt uitgeschakeld waardoor de SSD denkt dat elk blok vol is. Het blok zal dus eerst gelezen worden, aangepast worden in memory en dan teruggeschreven worden ipv rechtstreeks te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:00:
Dit is geen fout van de Vertex maar zeker verklaarbaar. Raid-0 met een SSD levert nauwelijks snelheids winst op behalve voor synthetische benchmarks. Echter de TRIM functie wordt uitgeschakeld waardoor de SSD denkt dat elk blok vol is. Het blok zal dus eerst gelezen worden, aangepast worden in memory en dan teruggeschreven worden ipv rechtstreeks te schrijven.
En dat verklaard dus niet de trage 4k lees-score en de hoge lees-accesstime van 1ms.

Bij mijn Raid-0 met 2x X25-M 80GB Gen.2 SSD's ervaar ik dit soort problemen niet ondanks het missen van TRIM met Raid.

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 06-08-2011 20:47 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitshape schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:44:
[...]

En dat verklaard dus niet de trage 4k lees-score en de hoge lees-accesstime van 1ms.

Bij mijn Raid-0 met 2x X25-M 80GB Gen.2 SSD's ervaar ik dit soort problemen niet ondanks het missen van TRIM met Raid.
De betere SSD's beschikken vaak ook over goede garbage collection en hebben vaak wat extra ruimte om de vertraging tegen te gaan.

Waarom de read traag is is inderdaad vreemd. Ik zou eens een freshformat en install doen. Krijg je dan nog lage scores dan ligt het toch echt aan de schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Heb je de laatste firmware erop staan?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We geven de raid de schuld , maar er is eerder kans dat een van de twee ssd niet goed presteerd . Je kan de array verbreken tot twee losse disk , en dan kijken welke van de twee langzaam is , of misschien allebij .
Zowiezo is het niet verstandig zo door te computeren want als het wel door je raid komt kost het een hoop extra writes en snelheid in de 4 K write , maar meestal niet van de read snelheid . En de 4k-64 write is ook snel in die as ssd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 00:54:
[...]

De betere SSD's beschikken vaak ook over goede garbage collection en hebben vaak wat extra ruimte om de vertraging tegen te gaan.

Waarom de read traag is is inderdaad vreemd. Ik zou eens een freshformat en install doen. Krijg je dan nog lage scores dan ligt het toch echt aan de schijf
De grap is dat de X25-M geen garbage collection heeft, en ook historisch weinig vrije ruimte, en de vertex reekt allemaal wel. :z

Ik zou een verse installatie proberen, en wat extra ruimte onderpartitioneren. Als dat niet werkt, neem een ander merk. intel crucial kington en samsung zijn prima.
Pagina: 1