Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 11:13

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe router om mijn oude brakke netgear router te vervangen. Mijn oog viel op deze TP-Link.
Nou zag ik dat deze geen QoS ondersteund maar wel WMM. WMM kan dus alleen verkeer prioriteit beoordelen op audio, video en voice. Ik ben zelf een redelijke torrent downloader en stel altijd zelf de prioriteit van dit verkeer in. MIjn vraag is of dat nog wel kan met WMM, en als het kan of het geen groot verschil met QoS.

Alvast Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Als je ervaring hebt met custom firmwares, kan je DD-WRT of OpenWRT installeren, die ondersteunen namelijk wel QoS. Let wel op dat de garantie vervalt wanneer je een van beiden installeert, en dat er risico is om de royter te bricken. Ik heb zelf deze router ook met OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Ik heb zelf geen ervaring met custom firmwares voor routers. Heb net ook op DD-WRT gekeken ( Van OpenWRT word ik eerlijk gezegd niet veel wijzer ) en hoe te installeren en dat kan ik wel proberen. Maar dan kan er dus na het juist geïnstalleerd te hebben niks meer fout gaan? Of hebben deze custom firmwares nog wel eens last van problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik heb DD-WRT gewoon geïnstalleerd door de factory-to-ddwrt.bin in de router te flashen, daarna deed allen het. Ik heb het WiFi dinges niet van 130 Mbit af gekregen, maar de snelheid die je in de praktijk haalt is 30 Mbit en dat is hetzelfde als de stock firmware. Er zijn veel meer mogelijkheden met DD-WRT dan met de standaard firmware, zoals een guest accespoint, captive portal met programma's van derden enz, dus dingen missen doe je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Als je draadloos 30Mbit haalt in de praktijk is dit denk ik ook niet de router die ik moet hebben aangezien we binnenkort 80mbit internet verbinding krijgen. Dat is in mijn ogen een beetje zonde van de internetvebinding :P
Dan word het dus niet deze router, dus zal dit probleem ook niet meer aanwezig zijn :P
In ieder geval bedankt voor de hulp, en mocht de volgende router ook geen QoS hebben dan weet ik wat ik moet doen.
Bedankt!

dit kan op slot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Je moet dan wel naar 5 GHz routers gaan zoeken, aangezien ik niet denk dat er veel routers zijn die (ver) over de 30 Mbit komen met 2.4 GHz. Je hebt dan wel vaak een Dual-Band nodig, aangezien bijna iedereen wel een apparaat heeft dat internet nodig heeft en niet op 5 GHz kan, zoals een Wii. De prijs wordt dan vaak bijna twee keer zo duur als die TP-Link, en daarmee zul je ongeveer 70 Mbit halen in een ideale situatie. Hoe snel is jullie WiFi nu?

Edit:
Misschien is mijn huis wel zeer WiFi-afbrekend, dit zijn de resultaten bij Hardware.info.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 06-08-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Ja de router haalt nu 25Mbit/s en dat is als je er naast staat, en op mijn kamer ( 1 verdieping omhoog en hemelsbreed zo'n 2 meter ) haal ik 10Mbit en wegvallend internet. Dat ding heeft zijn beste tijd gehad dus. Ik kwam ook al deze tegen. Mooi ding en volgens reviews werkt ie zowel op 2.4Ghz en 5Ghz als een zonnetje :)

Misschien gewapend beton in jullie huis? Dat is in ieder geval wel fors omlaag. Misschien is die TP-link dan ook geen keuze meer voor mij omdat hier ook gewapend beton tussen de verdiepingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ja, ik heb gewapend beton en ik haal op de eerste verdieping 30 Mbit. Hoe het vlakbij de router is weet ik niet zo, maar daar kan ik in ieder geval mijn 40 Mbit abonnement vol trekken. Ik heb verder geen goede ervaringen met Sitecom, ik zou dan toch meer uitgeven en voor die E4200 gaan. Sitecom staat erg bekend om de goedkope spullen die lang niet altijd goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Daar zal ik ook wel naar gaan kijken. Aangezien 2.4Ghz + 5Ghz wel erg handig is voor apparaten die 5Ghz ondersteunen en 802.11n is een must. We hebben hier in huis in totaal 7 apparaten die gebruik maken van draadloos waarvan 2 de n standaard ondersteunen en 2 apparaten gaan via draad. Maar als de router doorvoersnelheden heeft van 1Gbit maak ik me daar geen zorgen om, het gaat puur om het bereik van Wlan. En van de mensen in de Mediamarkt en andere winkels moet ik het niet hebben want die zeggen niet veel nuttigs :P Maar ja een investering van €100 + voor een router vind ik erg veel maar met mijn eisen kan het ook niet anders. Beter in 1 keer de betere hebben, maar als Sitecom cheap spul gebruikt valt dat al af.
En Buffalo dan? Staat dat bekend als een goed merk? De routers die ik van hun zie zijn, voor wat ze bieden, scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51

lordsnow

I know nothing

MarluXiaXl schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:03:
Nou zag ik dat deze geen QoS ondersteund ...
Ik kan ook de optie voor WMM niet vinden in deze/mijn router, of kijk ik er over heen? Wel heb ik een "Bandwidth Control" optie, waar je de up- en download snelheid kan beperken per poort(range).
marcop23 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:46:
Ik heb het WiFi dinges niet van 130 Mbit af gekregen...
Vermoedelijk maak je dan gebruik van slechts 1 kanaal (20Mhz). Wanneer je twee kanalen gebruikt (20/40Mhz) dan verdubbelt je snelheid. Verschil tussen 150 en 300Mbs (in de praktijk tussen 30-35 en 75-85Mbps).
marcop23 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 14:11:
Je moet dan wel naar 5 GHz routers gaan zoeken, aangezien ik niet denk dat er veel routers zijn die (ver) over de 30 Mbit komen met 2.4 GHz.
Dit is geheel afhankelijk van de lokatie natuurlijk. Bij mij thuis heb ik diverse modellen & merken router's getest (ik kan ze makkelijk lenen ivm werk), en kom met een 300N router eigenlijk nooit onder de 70Mbps. Bij mij thuis is alles gelijkvloers, en de afstand tussen PC en router is ~ 10 meter.

54g router: ~ 25Mbps
150N router: ~ 35Mbps
300N router (20Mhz): ~ 35Mbps
300N router (20/40Mhz): ~ 75Mbps
300N router @ 5Ghz: ~ 95Mbps (het bereik van 5Ghz is wel minder dan 2.4Ghz, iets om rekening mee te houden)

Op dit moment heb ik een Livebox in de meterkast, samen met een Netgear 5Ghz wireless bridge. De andere wireless bridge staat in de woonkamer en is aangesloten op de WAN poort van de TP-Link router. Bedraad aangesloten op de router is een file/muziek server en mijn Squeezebox. Draadloos verbonden met de router zijn mijn desktop en laptop.

[ Voor 76% gewijzigd door lordsnow op 27-08-2011 13:28 ]

Pagina: 1