Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik heb een Gigabyte GA-x58a-ud7 board dat al meer dan 1jaar probleemloos zijn werk doet.
Na het aanschaffen van een 3 TB harddisk kwam ik er achter dat deze niet herkend word in schijfbeheer.
Hierdoor heb ik de bios naar versie F8M ge-update, deze versie zou 3 TB ondersteunen.

Bios update ging goed, harddisk word echter nog steeds niet herkend, ook een 2 TB harddisk word niet herkend.
Ik probeer bij het opstarten van de PC om in de bios settings te komen door DELETE ingedrukt te houden maar dat werkt ook niet, de PC start gewoon op.
wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Ben teruggegaan naar de oude bios versie en ook nog de nieuwste beta versie, in beiden kom ik via DELETE niet meer in de bios settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
In de bios de kontroller aanzetten, je hebt er meerdere.
Je hebt als het goed is meerdere kontrollers, of deze allemaal de grote hd ondersteunen?

Om in de bios te komen, andere toetsenbord proberen, met kabel.
of een ps/2 toetsenbord proberen.
Indien beide niet werkt, bios reset doen, zie handleiding moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Probeer eens een ander toetsenbord indien mogelijk. Mocht dat niets uithalen probeer eens een BIOS reset.

En een nieuwe schijf moet eerst gepartitioneerd en geformateerd worden, dat weet je toch?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
NitroX infinity schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:34:
Probeer eens een ander toetsenbord indien mogelijk. Mocht dat niets uithalen probeer eens een BIOS reset.

En een nieuwe schijf moet eerst gepartitioneerd en geformateerd worden, dat weet je toch?
Zal hij toch eerst herkend moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
jan99999 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:32:
In de bios de kontroller aanzetten, je hebt er meerdere.
Je hebt als het goed is meerdere kontrollers, of deze allemaal de grote hd ondersteunen?

Om in de bios te komen, andere toetsenbord proberen, met kabel.
of een ps/2 toetsenbord proberen.
Indien beide niet werkt, bios reset doen, zie handleiding moederbord.
Ander toetsenboord geeft me inderdaad weer toegang tot de bios, vreemd aangezien beide USB toetsenborden zijn.
Helaas nog geen settings kunnen vinden in de bios die de 3TB harddisk aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
NitroX infinity schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:34:

Ja, weet ik, maar hij word niet herkend in schijfbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
Kom er nu achter dat een andere harddisk van 2TB en een van 1TB ook niet herkend worden via een externe eSata aansluiting, ook niet via USB 3 en ook niet via USB 2 aansluitingen, dit via 2 verschillende dockings (sharkoon) geprobeerd. Erg vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Heb je een partitionerings programma? Kijk daar eens mee of die de schijf wel ziet.
Kan zijn dat je de schijf eerst moet indelen voordat schijfbeheer 'm herkend.

Oh en vriendelijke tip; rechtsboven je post staat dit icoontje; Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
installeer de nieuwste chipsetdrivers voor je moederbord eens.
eventueel ook de laatste sata drivers.
ik heb dit verhaal ook eens gehad met een 1.5tb schijf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
NitroX infinity schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:52:
Heb je een partitionerings programma? Kijk daar eens mee of die de schijf wel ziet.
Kan zijn dat je de schijf eerst moet indelen voordat schijfbeheer 'm herkend.

Oh en vriendelijke tip; rechtsboven je post staat dit icoontje; [afbeelding] ;)
Acronis Disk Director heb ik, herkend ook niets behalve de al ingebouwde 4 disks die vanaf aanschaf pc ingebouwd waren.
Heb daarna zeker 20 disks aan de praat gekregen via USB 2/3 en eSata, vreemd allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
Heb je na het updaten van je bios wel de juiste instellingen voor USB en SATA teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
Goofy1978 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:00:
installeer de nieuwste chipsetdrivers voor je moederbord eens.
eventueel ook de laatste sata drivers.
ik heb dit verhaal ook eens gehad met een 1.5tb schijf namelijk.
Helaas werkt ook dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
digitalb schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:03:
Heb je na het updaten van je bios wel de juiste instellingen voor USB en SATA teruggezet?
Bij mijn weten staat alles goed in de weerwar van settings mogelijkheden. Ook een biosbackup (werkte goed ten tijde van het aanmaken backup) geeft geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

-PC stroomloos maken & BIOS een reset geven dmv batterijtje eruit / jumper kortsluiten op mobo.
-Als het weer werkt BIOS updaten naar de versie die 3TB HDDs ondersteunt, na correcte flash en power down BIOS weer resetten zoals in bovenstaande regel.
-Daarna via Delete het BIOS in en Optimal Defaults-setting laden > save-exit-reboot
-Daarna BIOS juist instellen > SATA op AHCI & geheugeninstellingen als dat nodig is > save-exit-reboot
-BIOS weer ingaan en Bootvolgorde juist zetten > save-exit-reboot
-In windows schijfbeheer 3TB HDD partitioneren en formatteren, done.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Pagina: 1