System fails to post on first start-up

Pagina: 1
Acties:

• germania
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 10:49
Aangezien ik het tot nu toe overal in het Engels heb gepost, zal ik dat nu ook even hier doen:
I finished my build today, consisting of:

- MSI Big Bang Marshall (B3)
- Core I7 2600K
- 2 MSI Twinfrozer III 6950's with 2GB (going to flash to 6970's)
- 120GB SSD OCZ Vertex 3
- 8 GB Corsair DD3 1600 MHz Ram
- Corsair A1200X Gold PSU
- 3 Samsung 2 TB HDD's

This is the problem I encountered at my first start-up:
Power goes on, fans blowing, and then in 20 seconds it turns off and on again, forever to repeat itself.
I have got a MSI P67 Big Bang Marshall, so I looked on the debug LED, which shows the error code 3B.
That means that it is a initial South Bridge Check fail.
Does that mean it is a death motherboard?
Or is there something else to fix it?

Thanks in advance,

germania

Verwijderd

Waarom, wacht je dan niet de reactie af van dat andere forum? Het antwoord zal niet zo baanbrekend zijn lijkt mij :)
goed dan:
heb je in de mem QVL al gekeken of het RAM compatible is?
heb je al gechecked met 1 geheugen lat?
heb je alle HDD's en DVD stations etc al eens los gekoppeld en of opnieuw aangesloten?
heeft je mobo de "mem oké!" functie en heb je dat knopje al ingedrukt?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:51

Format-C

Tracing Rays

Dit is een Nederlandsch forum.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• germania
Ik mag toch hopen dat de meesten hier gewoon perfect Engels kunnen lezen.

Om even te antwoorden op Larsiano:
Verschillende mensen hebben verschillende ideeën, daarom poste ik het ook hier. Misschien kunnen de mensen daar de oplossing niet vinden, maar hier wel.

RAM is compatible en het werkt ook niet met 1 lat.
Alles al eens eruit gehaald, werkte ook niet.
'Mem Oké' nog niet gevonden, maar denk niet dat het veel uitmaakt.. Hij start zichzelf opnieuw op voordat het RAM gecheckt wordt door het moederboord. Namelijk al bij de check van de Southbridge.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Zoek op je moederbord of er meer personen zijn met een probleem met je moederbord.
Code opzoeken.

Nieuwe bios van je moederbord misschien installeren.

Snelheden in je bios checken.
Bios resetten.
Bios, variabele dingen vastzette, turbo, auto overclocken etc.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

germania schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 08:16:
Ik mag toch hopen dat de meesten hier gewoon perfect Engels kunnen lezen.
Dat is geen reden om het in het Engels te postten, dit is een Nederlands forum.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• germania
Waarom heb jij dan een quote in het Engels in je handtekening? Oscar Wilde nog wel!

Moederboord zijn er niet veel van verkocht, dus nog minder met het probleem.
Nieuw bios gaat waarschijnlijk lastig, omdat hij dus totaal niet opstart. Hij komt niet voorbij de checks van de Post-Led.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:51

Format-C

Tracing Rays

Kopel alle sata apparaten eens los (zowel stroom van voeding naar deze apparaten als sata aansluitingen op het mobo), doe er 1 geheugenmodule in, en 1 VGA kaart en probeer dan eens te booten. Als ie niet boot probeer het dan nog eens met de geheugenmodule in de andere slots. Als dat niet werkt de videokaart van slot wisselen totdat je elk slot gehad hebt. Als dat niet werkt hetzelfde verhaal maar dan met de andere VGA kaart, eventueel ook in andere PCI-e slots.

Weet je trouwens zeker dat alle voedingsstekkertjes op de goede plaats zijn aangesloten? En dat de CPU cooler goed zit? Dat er geen kortsluiting is ergens?

En geef verder nog even aan wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt, want om hier oplossingen aan te dragen die je al geprobeerd hebt is ook een beetje tijdverspilling imho.

:)

[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 06-08-2011 08:58 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

germania schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 08:37:
Waarom heb jij dan een quote in het Engels in je handtekening? Oscar Wilde nog wel!
Handtekeningen staan los van topics.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• germania
Ik heb alle standaard oplossingen al geprobeerd. Maar het probleem is niet de grafische kaarten die het niet doen ofzo. Alles zit goed aangesloten, want alles doet het (fans draaien, lichten gaan aan enzo). Het probleem is dat die niet verder wilt gaan dan 'initializing southbridge' op het post-led. Daardoor komt de rest (memory check) niet eens aan bod.

Kortsluiting is inderdaad datgene waar ik z.s.m. naar ga kijken. Dit zou alleen niet mogen, want hij zit gewoon in een computerkast (HAF X).

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Het lijkt op kortsluiting. Alles uit elkaar trekken, vanaf de start nagaan en opnieuw bouwen.

Heb je spacers tussen het moederbord en de kast?

Waar de kortsluiting zit kom je toch vaak slecht achter. Ik heb hetzelfde gehad vorige weer met een 990FXA-UD7.

Verder moet je inderdaad een gedetailleerde lijijst met gepoogde oplossingen geven. Ook "alle standaardoplossingen al geprobeerd" helpt niet. Het zit 'm zelfs vaak in een 'standaard foutje'.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• germania
Het was, tot nu toe een korstsluiting. Post op het andere forum:
Well, it was. A spacer touched the motherboard directly. Really a lame one.

I hooked it up like this: PSU-motherboard-VGA/RAM/CPU
Then it gave me the error code "no hard drive fount"

Gonna keep you posted about the efforts!
In ieder geval bedankt voor het meedenken tot dusver, toch jammer dat zo iets idioots zulke grote 'schade' aan kan richten.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Offtopic: Ik snap de keuze niet helemaal voor het engels, ik snap dat je op een engels forum postte, maar waarom je dan op tweakers dit niet even vertaalt naar het nederlands is mij een raadsel. Zeker als je engels vele fouten bevat. :/

Het is natuurlijk niet onlogisch dat zoiets 'idioots', al is dit verre van idioot, schade aanricht. Het blijft kortsluiting en dit is vaak schadelijk voor elektrische apparaten en componenten. Je kan er dus wel vanuit gaan dat er iets blijvend beschadigd is, al kan je het natuurlijk op een RMA gooien, mits er garantie is.

-= Very annoying forum person =-

• Allubz
Nu hoeft alleen kortsluiting niet per se schadelijk te zijn.

Dus als je alles netjes weer installeert, gebeurd 't dan nog steeds?

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• germania
Nee, het werkt gewoon naar behoren. Alleen de eerste PCIe blijkt volledig dood te zijn. Alle andere doen het wel gewoon.

Wat ik wel kan doen is de grafische kaarten in slot 3 en 7 doen (x8/x8). Maar je weet natuurlijk niet wat die kortsluiting nog meer aangericht heeft. Dus wat adviseren jullie mij? Houden.. of terugsturen?

[ Voor 35% gewijzigd door germania op 06-08-2011 23:12 ]

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:25
germania schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:46:
Nee, het werkt gewoon naar behoren. Alleen de eerste PCIe blijkt volledig dood te zijn. Alle andere doen het wel gewoon.

Wat ik wel kan doen is de grafische kaarten in slot 3 en 7 doen (x8/x8). Maar je weet natuurlijk niet wat die kortsluiting nog meer aangericht heeft. Dus wat adviseren jullie mij? Houden.. of terugsturen?
Je hebt die kortsluiting zelf veroorzaakt, dus valt niet onder garantie volgens mij. Of ze het merken is een andere vraag natuurlijk.
offtopic: kans dat je je videokaarten kan flashen naar een HD6970 is klein, het is geen reference design. En ik vraag me af waarom je zo een overkill voeding hebt.

• Allubz
Vrijwel alle HD6950's zijn te unlocken. De vraag is alleen of er een hardware mod aan te pas moet komen.

Dat terzijde: Als je bord nu (deels) defect is en je hebt nog garantie zou ik 'm mooi opsturen nadat je redelijk zeker hebt kunnen vaststellen dat er geen overduidelijke materiële schade aan 't bord is.

• germania
Ik koos er toch maar voor om hem te houden en erna te kijken waarom er kortsluiting ontstond. Om dit te voorkomen deed ik dat zwarte, niet geleidende, stuk foam tussen het moederboord en de kast. Op dat moment deed die het en ben ik windows gaan installeren op me SSD. Als je de zijkant (aan de rechterkant, met alle draden) erop deed, kreeg je gek genoeg wel kortsluiting),

Nadat ik van het eten terug kwam, was ik terug bij af. De pc stond uit en had weer kortsluiting. Ik begon de hoop echt op te geven, maar ben toen echt gaan zoeken naar het achterliggende probleem.

Uiteindelijk bleek dat ik bij sommige spacers de verkeerde schroefjes gebruikte. Hierdoor werden de spacers beschadigd en ook de schroeven. Nadat ik alle verkeerde schroeven (dikkere dan de goede) verving door de juiste, deed die het. Zelfs met de zijkant erop.

Nu maar kijken hoe lang dit nog duurt, maar het systeem als geheel loopt tenminste.
Pagina: 1