Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag tweakers,

Ik heb een XFX 5970 black edition DDR5 2GB dat niet boven de 30% fan speed komt deze gegevens heb ik afgelezen in GPU-Z.
Nu heb ik dus op allerlei forums gelezen dat het automatisch regelen van de fan speed op deze kaart 9 van de 10x niet werkt, wat dan als enige optie overblijft is de fan met de hand bedienen.
Nu heb ik dus geen probleem om hem eventueel met de hand te bedienen maar dit is ook een zwaar teleurstellend proces.
Wat ik dus ben tegen gekomen om hem met de hand te kunnen bedienen is een bios update van je VGA .
Ik heb me eigen dus geregistreerd bij XFX met mijn product,en heb ik beschikking tot de bios update waarbij ook aangeven staat voor activatie van manual fan control.
Dit proces heb ik uitgevoerd ging goed heb hem upgedate computer overnieuw opgestart CCC verwijderd +display driver en overnieuw geinstalleerd.
Dit heb ik stap voor stap uitgevoerd zoals bij de read me file stond aangegeven.
Nu moet hij dus zichtbaar worden bij de overdrive menu in CCC laat dat nu dus niet het geval zijn.

Vanaf dit punt ben ik verder gaan lezen op forums reviews over deze oorzaak waar ik geen antwoord op kon krijgen.
Tijd voor ticket support bij XFX ik heb dit verhaal voorgelegd bij hem waarop ik als antwoord kreeg:

Hi Joey, thanks for your message. You must not have correctly flashed the BIOS then, therefore we recommend flashing the BIOS again to make sure it flashed correctly. Once it is successful you should have no issues with manual fan control.

Nu probeerde ik hem dus uitleggen dat het wel goed is gegaan want er is aangeven dat ik me pc overnieuw moest opstarten.
Deze XFX medewerker bleef erop door dringen dat ik het nog maals nog maals en nog een keer moest proberen.
Gelukkig had ik meteen foto,s gemaakt voor in het geval het mis zou gaan dat ik kon zien wat ik verkeerd had gedaan.
Deze bios foto,s opgestuurd naar de XFX medewerker en kreeg ik het volgende bericht:

Hi Joey, thanks for your message. Given the screenshot it does appear the BIOS has already been flashed. When in the Overdrive section, make sure you are selecting the correct GPU from the drop down box as only one does show the manual fan control option.

Dus ik naar CCC overdrive sleutel eraf gehaald volgens mij in me eigen vingers gesneden omdat me garantie nu weg is.
En heb ik gekeken bij de 2e gpu hier gaf hij alleen een temp meter extra maar nog steeds geen manual fan control.

Nu vroeg ik het volgende aan deze XFX medewerker:

could there be a issue whit the driver support for my motherboard ? the asus p8z68 is as good as new and the driver is from 2009

Hi Joey, thanks for your messages. A quick way to test this would be to have the graphics card tested in a completely different system to see if you encounter the same issues. Would you be able to give this a go for us?

Nu ben ik vandaag naar 2 ICT winkels geweest die allebei me kaart wouden testen, en me allebei 2/3 uur later terug belde dat het niet mogelijk was omdat de kaart niet in de computer kast paste ,en ze hadden ook geen test systeem staan zonder kast .
Nu zit ik dus weer met een veelste warme videokaart en een XFX medewerker die me niet verder kan helpen.

Mijn vraag is dus nu wie heeft dit probleem ook het hoeft niet specifiek een XFX editie te wezen maar kan ook evengoed met:
ASUS
Sapphire
powercoler
MSI

Nu zullen jullie vast denken waarom wil je zo graag dat die ventilator harder gaat draaien?

omdat mijn videokaart IDLE al 71 graden is
met crysis 2 beide cores onder 100% load 109! en me 2e gpu 95!
Nu weet ik best dat een videokaart aardig wat hitte kan hebben maar hier kan je eitje op bakken.
voor de rest heb ik spellen geprobeerd zoals
-Red alert 3
-COD black ops
-homefront
-GTA IV
-battlefield badcompany
De temperatuur van deze videokaart lag bij deze games tussen de 90 en 100 graden
Als ik dus reviews ga lezen van deze kaart kom ik tussen de 55 idle en 75 load tegen kortom veel te warm.
Wat ik nog meer kan vertellen is dat deze videokaart niet harder gaat draaien dan 880 rpm het schommelt tussen de 850 en 900.

Ook heb ik nog geprobeerd me fan speed te veranderen met:
V-tune
MSI afterburner
Rivertuner
Maar was niet mogelijk bij deze progamma,s was het grijs en kon ik het niet bedienen.

Ik heb de drivers ook verwijderd met driver zweeper de man van xfx rade mij dat aan in verband met rest bestanden.

Mijn systeem:
kast coolermaster haf932
moederbord asus p8z68 deluxe
CPU 2600k
geheugen Corsair CMZ8GX3M2A1600C8 4GB dual kit

Hopelijk kan iemand mij verder helpen want dit begint met de dag lastiger te worden lijkt mij om opgelost te worden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:56

Gamer

mobile

Je moet zien dat je de juiste Afterburner gebruikt.
Er zijn verschillende versies.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afterburner start wel op maar laat de fan enable op grijs staan waardoor ik het niet kan bedienen.
Dit zelfde heb ik ook met de rest van de progamma,s dus zal het denk het niet aan MSI afterburner liggen.
Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 17:15
Heb ook een 5970, en fan control moet gewoon werken. Flash anders met een rom van een ander merk 5970 (heb ik ook gedaan). Andere optie is bios opslaan via gpuz, en bewerken via rbe. Eventueel kan ik je mijn biossen wel mailen (maar ben wel vanaf morgenochtend 3 weken weg).

Overigens: zelfs met 30% fan mag je videokaart niet zo warm worden.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
selecteer in afterburner of overdrive de 2e gpu, de fancontrol hangt aan die gpu, dan kun je gewoon je fansnelheid aanpassen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rodemannetje schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:55:
Heb ook een 5970, en fan control moet gewoon werken. Flash anders met een rom van een ander merk 5970 (heb ik ook gedaan). Andere optie is bios opslaan via gpuz, en bewerken via rbe. Eventueel kan ik je mijn biossen wel mailen (maar ben wel vanaf morgenochtend 3 weken weg).

Overigens: zelfs met 30% fan mag je videokaart niet zo warm worden.
Rodemannetje ik weet dat het hoort te werken en dat het kan maar als mijn kaart zegt dat het ge update is naar de nieuwe bios kan ik er ook nog weinig mee.
De andere optie dat je vermeldt hebt met rbe heb ik geprobeerd en zelfs daarin geeft hij aan dat me bios ge update is.
Ik heb vrijdag middag nog een bericht ontvangen van XFX waarbij er werd gezegt dat ik de orginele bios erop moest zetten waarvan ik een backup heb, en vervolgens weer de update moest installeren maar dit keer met een boot tussendoor.
Hoe dit heeft uitgepakt slecht want de drivers die hun hebben komt uit 2009 de orginele drivers van mijn videokaart komen uit 2010.
Wat hun dus doen in deze BIOS update ze maken een draai in je VGA je Master GPU word een Slave en je Slave GPU word een master.
Zoals je het wel bekend voor komt heb je deze regel:

bios p/n
---------------------
113-HD5970-102 (Master)
113-HD5970-103 (Slave)

Na dit ik dus tussendoor heb geboot en de draai is onstaan heb ik nu dus 2x 102 waardoor ik dus dit heb nu.

bios p/n
---------------------
113-HD5970-102 (Master)
113-HD5970-102 (Slave)

Hierbij kan ik nog maar 1 bios updaten door de lutsers van XFX die niet eens weten hoe hun eigen kaarten werken :(

Overigens kom ik deze temperaturen ook niet tegen in reviews en andere forums ,bij sommige mensen die hem over clocken hoort het zelfs niet deze kaart gaat maar terug naar de fabriek.

Bedankt dat je eventueel bios wou opsturen en uberhoud voor je post geniet van je vakantie ;)

Nedernakker een SS zegt meer dan woorden dus hierbij:
http://tinypic.com/view.php?pic=authlz&s=7

Hierbij zie je dat de idle temps iets lager liggen dan dat ik heb gezegt maar de computer staat ook nog maar net aan
Bedank voor je reactie :)
Pagina: 1