Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 16:35
Mijn huidige systeem is ondertussen al 3,5 jaar oud. Mijn indruk van het afgelopen half jaar was dat mijn systeem niet heel stabiel meer liep. Af en toe liep het vast en moest ik resetten of het systeem uit doen. Ik was er niet heel erg mee bezig en maakte me er niet echt druk om, want ik wijtte dit aan driverproblemen.

Met het oog op nieuwe games die uit gaan komen (Battlefield 3, Diablo III) wilde ik echter de levensduur verlengen. Gezien mijn configuratie leek het me wel een idee om de boel een stukje over te klokken.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Sonata Designer 500€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P35-DS3 rev. 2.0€ 0,-€ 0,-
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G (totaal 4 x 1 GB)----
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 129,40€ 129,40
1Antec Earthwatts EA 500€ 74,90€ 74,90
1Asus EAH3870/G/HTDI/512M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,30

Mijn doel voor het overklokken was 3,6 GHz, om net wat meer power te hebben. Allereerst deed ik het volgende: een upgrade van Windows XP (32-bit) naar Windows 7 (64-bit), 2 x 1 GB extra geheugen om op 4 GB totaal uit te komen, en het bestuderen van overclocking guides. Het lukte mij niet om het overgeklokte systeem stabiel te krijgen.

Normaal gesproken draait mijn systeem op de "optimized setting" in de bios: dan is alles dus automatisch geselecteerd. Omdat het als ik het handmatig probeer mét een overklok niet lukt, probeerde ik het eens handmatig zónder overklok (dus gewoon 333 MHz maal 9 multiplier = de standaard E8400 van 3.0 GHz). Echter, ook dit lukt niet. Mijn systeem draait blijkbaar alleen enigszins stabiel als de bios alles regelt.

Omdat de meeste problemen zich uitten in problemen met het beeld (bijvoorbeeld: zwart beeld maar PC draait wel, hoor soms zelfs dat Windows gewoon start aan het geluidje) dacht ik dat mijn grafische kaart de veroorzaker was.

Maar met mijn computer draaiende met de zijkant open (gisteren), zag zag ik dat de fan van mijn PSU op sommige momenten geheel stilstond. Vandaag heb ik dat nog niet opgemerkt, maar het lijkt me wel een teken dat de voeding niet meer naar behoren werkt. De blackouts, BSODs en dergelijke problemen (die veel vaker voorkomen met handmatige BIOS-instellingen), kunnen dus komen doordat de voeding op zijn einde zit?

Mijn geheugen (alle vier de balkjes tegelijk) had ik al getest, met Memtest86 v. 4.20, die geloof ik zo'n 12 uur heb laten draaien, zonder enige problemen. Dat zal het dus niet zijn lijkt me. Dan toch de voeding? Balen, vind dat wel snel na 3,5 jaar voor een toch heel behoorlijke voeding.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Welke foutmeldingen stonden in je BSOD's?

Dure voedingen gaan ook niet eeuwig mee. Mijn Be-Quiet van 90 eurie is er ook na 3 jaar mee opgehouden. Dus het zegt natuurlijk niets. Voordeel van de duurdere voedingen is wel dat ze niet gelijk je moederbord en/of videokaart mee om zeep helpen.

BSOD's kunnen zoveel oorzaken hebben.
Je moederbord is trouwens ook niet echt overclock gericht.... beetje simpel dingetje....
Meest gemakkelijke optie die je hebt is de FSB omhoog gooien... beetje meer prik op je Nothbridge en CPU (0,1v) en dan moet dat toch lukken om minstens de 3,4 te halen. (alles op eigen risico uiteraard)

Je videokaart is wel aan vervanging toe. Een kaartje die DX10 of 11 ondersteund zou toch wel leuk zijn bij de nieuwe games.

[ Voor 39% gewijzigd door JanW23 op 05-08-2011 15:37 ]

• goldstriker
WinDbg.exe met wat moeite aan de praat gekregen (ben geen IT-er dus weet niet echt waar het voor is en wat het doet. Waarom kan ik niet gewoon in een txt file krijgen wat er op dat BSOD stond?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 1000007E, {ffffffffc0000005, fffff80002c9346f, fffff880038dd3f8, fffff880038dcc50}

Probably caused by : dxgmms1.sys ( dxgmms1!VidSchWaitForEvents+9c )

Followup: MachineOwner

Is dat wat je bedoelde?

Edit: de bovenstaande van vandaag, de onderstaande zijn van deze of vorige maand

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

BugCheck 1000007E, {ffffffffc0000005, fffff80002ca8414, fffff88002565a38, fffff88002565290}

Unable to load image \SystemRoot\system32\DRIVERS\atikmdag.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for atikmdag.sys
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for atikmdag.sys
Probably caused by : dxgkrnl.sys ( dxgkrnl!DXGDEVICE::Escape+37 )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

BugCheck 1E, {0, 0, 0, 0}

Unable to load image \SystemRoot\system32\DRIVERS\intelppm.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for intelppm.sys
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for intelppm.sys
Unable to load image \SystemRoot\system32\DRIVERS\atikmdag.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for atikmdag.sys
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for atikmdag.sys
Probably caused by : intelppm.sys ( intelppm+28fc )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

BugCheck 3D, {fffff80000b9c000, 0, 0, fffff8800106f52e}

Unable to load image \SystemRoot\System32\Drivers\sptd.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for sptd.sys
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for sptd.sys
Probably caused by : sptd.sys ( sptd+4552e )

[ Voor 69% gewijzigd door goldstriker op 05-08-2011 16:28 ]

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

goldstriker schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:18:
WinDbg.exe met wat moeite aan de praat gekregen (ben geen IT-er dus weet niet echt waar het voor is en wat het doet. Waarom kan ik niet gewoon in een txt file krijgen wat er op dat BSOD stond?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

BugCheck 1000007E, {ffffffffc0000005, fffff80002c9346f, fffff880038dd3f8, fffff880038dcc50}

Probably caused by : dxgmms1.sys ( dxgmms1!VidSchWaitForEvents+9c )

Is dat wat je bedoelde?
Meestal kan je in je eventvwr ook je BSOD's terug vinden (Startmenu -> Uitvoeren -> eventvwr intikken.

• goldstriker
Dank je, volgens mij kan ik ze inderdaad terugvinden in eventvwr onder 'custom views' en vervolgens 'administrative events'. Daar vind ik dan in totaal zo'n 736 events (sinds juni, toen ik Windows had geïnstalleerd). De meeste zijn errors of warnings, maar een enkele krijgt het event level 'critical'. Daar zitten de BSODs tussen, zo lijkt het.

Opvallend is wel dat al die critical events onder dezelfde 'source' (type event?) vallen, namelijk Kernel-Power. Zegt dat iets, bijvoorbeeld over mijn PSU?

[ Voor 17% gewijzigd door goldstriker op 05-08-2011 16:41 ]

Verwijderd

Gezien de problemen die ik had met mijn ga-p35c-ds3r verwacht ik dat het probleem aan het moederbord ligt.
Bij mij had ik van de een op de andere dag dat mijn pc zomaar ineens vast liep in spellen. Nadat ik de cpu weer terug geclocked had deed alles het weer normaal. Daarna weer geprobeerd om over te clocken, maar de bios clockte zichzelf de hele tijd weer terug bij het opstarten. Toen ik eenmaal een nieuwe voeding in mijn pc zette werkte mijn pc helemaal niet meer. Na veel googlen zag ik toch wel veel problemen met dit type moederbord en heb een nieuwe gekocht waarna mijn pc weer werkte en ik weer kan overclocken.

• goldstriker
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:46:
[...] Na veel googlen zag ik toch wel veel problemen met dit type moederbord en heb een nieuwe gekocht waarna mijn pc weer werkte en ik weer kan overclocken.
Welk moederbord heb je gekocht?

Verwijderd

goldstriker schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:08:
[...]

Welk moederbord heb je gekocht?
Ik heb toen een ga-x48t-dq6 gekocht via marktplaats. Was eerst bang dat het met een gigabyte bord misschien weer niet goed zou werken, maar gelukkig toch wel.
Pagina: 1