USB 3.0 add-on controllers; ervaringen.

Pagina: 1
Acties:

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Ik heb t.b.v. van o.a. backup twee externe USB 3.0 harddisks gekocht. Aangezien de doorvoersnelheid van harddisks tegenwoordig aanzienlijk sneller is dan de maximale snelheid van USB 2.0 zou ik mijn PC willen voorzien van een add-on USB 3.0 controller.

Ik heb hier op het forum nog geen topic hierover gevonden en ook in de pricewatch zijn nauwelijks reviews te vinden. Vandaar dit topic om ervaringen te delen.

Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaring met bepaalde USB 3.0 add-on controllers? Zijn bepaalde chipsets aan te bevelen of af te raden?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
PeterPan schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:44:
Aangezien de doorvoersnelheid van harddisks tegenwoordig aanzienlijk sneller is dan de maximale snelheid van USB 2.0 zou ik mijn PC willen voorzien van een add-on USB 3.0 controller.
Nou ja, dat valt wel mee, er zijn genoeg externe usb 3.0 harddisks die pakweg 70 MB/s doen. Er zijn ook snellere natuurlijk, die de 115 MB/s halen ( bij lezen, nieuwe schijf en buitenste spoor: na verloop van tijd natuurlijk minder snel).

Ik denk dat behalve de usb controller, ook de harde schijf zelf en de rest van het systeem belangrijke factoren zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaring met bepaalde USB 3.0 add-on controllers? Zijn bepaalde chipsets aan te bevelen of af te raden?
De NEC/Renesas USB3.0 controller wordt op heel veel moederborden gebruikt dus dat is denk wel een veilige keus. Deze heeft een PCI-e Gen2 1x aansluiting, dus als je deze plaatst op een mainboard met PCI-e Gen1 snelheid (bv P55 chipset) knijp je 'm mogelijk af. In dat geval is eventueel de Asus U3S6 misschien een optie, deze heeft een PLX chip om 4 langzamere PCI-e lanes te bundelen tot twee Gen2 lanes.