Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Binnenkort ontvang ik de onderdelen voor mijn nieuwe PC 8) en nu wil ik graag jullie advies voor wat de beste keuze voor mijn setup is. Wat ik binnenkrijg qua moederbord + opslag

- MSI Z68A GD80 moederbord (3x SATA III en 4x SATA II)
- 1 SSD M4 128 GB
- 2 x 2TB Western Digital Black @7200 64MB cache.

Nu heb ik de volgende opties qua setup. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven wat de beste keuze is (aangezien dit ook mijn eerste ervaring met SSD is)

Optie 1
- SSD in 2-en verdelen 64GB voor Windows 7- 64 bit en 64GB voor Intel's SRT caching techniek
- 2 x 2TB HDD's in RAID0 eraan hangen (versneld dankzij de SRT)

Optie 2
- SSD compleet 128GB gebruiken voor Windows 7 - 64 bit en games / video en foto editing programma's
- 2 x 2TB's in RAID0 eraan hangen (zonder SRT)

Optie 3
- 2 x 2TB HDD's in RAID0 en Windows 7 hierop installeren en alle andere data
- 64GB van de SSD gebruiken als SRT de rest van de data gebruiken voor games etc.

Welke optie zouden jullie voor gaan?

p.s. Ik zat er ook nog aan te denken om mijn 128GB om te ruilen voor 2x 64GB maar dit lijkt me nutteloos omdat ik maar 3 SATA 3 aansluitingen heb... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso heeft de chipset maar 2 SATA 6Gbps poorten (SATA III en SATA 3 zijn onjuiste benamingen!). Die andere worden via een externe controller aangestuurd (veelal een Marvell).

Wat dat beste optie is hangt helemaal af van hoe je eea wil gaan gebruiken. Wat doe je met die RAID0, en is het boeiend om die te versnellen moet je je afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:33:
Sowieso heeft de chipset maar 2 SATA 6Gbps poorten (SATA III en SATA 3 zijn onjuiste benamingen!). Die andere worden via een externe controller aangestuurd (veelal een Marvell).

Wat dat beste optie is hangt helemaal af van hoe je eea wil gaan gebruiken. Wat doe je met die RAID0, en is het boeiend om die te versnellen moet je je afvragen.
@Terw_Dan,

Dank je wel voor je snelle reactie. Hoe moet ik dat dan precies bezien, 2 6Gps poorten en de externe controller. Want als ik bij de specs van mijn moederbord kijk zie ik wel 3 poorten: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD80--B3-.html#Spec

En wat is het verschil als het door een externe controller wordt aangestuurd? Is wat ik wil dan niet mogelijk of? O-)

*EDIT* heb net even de manual gedownload van het moederbord en idd 2 SATA 6GB poorten en één externe die idd wordt aangestuurd door Marvell :) alleen snap ik niet hoe ik dat dan moet bezien

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een SSD aan die externe controller hangt, dan kun je die niet gebruiken voor de Intel Smart Response tech. Je zult dus moeten zorgen dat die drives allemaal aan de Intel controller hangen.
Dus daarvoor heb je maar 2 6Gbps poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank u :). Dan is waarschijnlijk de beste optie idd om de SSD aan de 6Gbps poort te hangen en de 2 HDD's aan de 3Gbps poorten.

Als overigens de benaming niet klopt en de HDD's nooit 6Gps halen waarom worden ze dan verkocht onder de noemer Sata 3? Of is dat gewoon een marketingstunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Marketing inderdaad, en misschien dat je mazzel hebt dat je burstrate een paar MB/s sneller is, maar dat merk je toch niet.
In principe heb je aan SATA 1.5Gbps al zat bij veel schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:05:
Als overigens de benaming niet klopt en de HDD's nooit 6Gps halen waarom worden ze dan verkocht onder de noemer Sata 3? Of is dat gewoon een marketingstunt...
Je geeft het antwoord zelf al...

En misschien is het ook een optie om nog een 3e WD 2TB te halen en er een RAID5 van te maken.
Of verdeel en heers :P SSD voor OS, Drivers en veelgebruikte programma's. En dan een HDD voor de andere programma's en een HDD voor Data. En een download/scratch disk is ook handig. Een reïnstall is zo gedaan, want je weet dat je al je data al apart hebt staan. Nou ja, op de bladwijzers van je browser na. Ook voorkom je fragmentatie door de schijven waar veel op geschreven/gedelete wordt apart te houden van de rest.

Ik heb zelf de verdeel en heers optie gekozen, al voor ik een SSD had. En ik moet zeggen dat ik meer performancewinst verwacht had van de SSD. Maar blijkbaar werkt verdeel en heers al snel zat. Wat ik wel merk is dat m'n PC nu exht snel uit Sleep komt :D Schermen op stand-by; gewoon wachtwoord intikken en op enter drukken, dan wachten tot de schermen eindelijk beeld geven en ik ben er klaar voor :P

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips :)

Goed mijn plan is nu als volgt:

- 1 SSD (64 gig voor windows + 64 gig reserven voor ISRT caching) aangesloten op SATA 6Gpbs poort
- 2 x 2TB HD in RAID0 aangesloten op SATA 3Gps poorten

Wat ik wil doen is gewoon de SSD op windows na verder leeg laten. De games installeer ik dan op mijn RAID array en dankzij de isrt techniek laden die dan ook sneller omdat de complete snelheid van de raid omhoog gaat (als ik isrt goed heb begrepen althans).

enige nadeel is dat het wel een omweg is om isrt "en" je os op 1 ssd te krijgen. Blijkbaar moet je eerst gewoon windows installeren op je HDD dan de isrt drivers downloade en 64gig (maximaal) van je ssd instellen als cache, vervolgens windows de installeren en opnieuw installeren op de overige 64gig van de ssd.

vraag me overigens af waarom intel niet de mogelijkheid geeft om gewoon windows te installeren op je ssd en dan daarnaast nog 64 gig te reserveren voor irst....
Pagina: 1