Uitdaging server in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik ben recent verhuisd van mijn ouderlijk huis naar een nieuwbouw appartement.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, heb ik een PC samengesteld en als server ingezet. Deze server stond in de kelder, waar het altijd droog en vooral koel was. (Maximaal 15 graden, hoe warm het buiten ook was)

Al vanaf de eerste bouwtekening vroeg ik me af waar ik de server wilde gaan neerzetten. Aangezien het een niet al te groot appartement is, was de meterkast de enige optie.

Ik heb een plank gemaakt die ongeveer op 1.80 hoog hangt, en daar de server (+ kabelmodem + Time Capsule (die beide overigens ook vrij warm worden) gezet. Deze hoogte heb ik gekozen omdat er vanaf die hoogte een loze ruimte is boven in de meterkast.

Echter....... wordt het daar nu nogal warm met de deur dicht. Zo warm dat de server al zijn fans op maximum vermogen heeft draaien. Als ik met de meterkastdeur ga 'wapperen' dan hoor ik gelijk de fans minder snel draaien.

Nu zit ik dus met de uitdaging om de server + andere apparatuur te laten staan waar het nu staat, maar dat de temperatuur en daarmee de geluidsproductie binnen de perken blijft. Goed om te weten is dat de bovenkant van de meterkast een opening naar 'buiten' heeft van ongeveer 2 a 3 cm.

Wat ik al gedaan heb:
- Voeding zit onder in de kast, dus heb een gat gemaakt in de plank zodat de voeding zijn warme naar beneden blaast
- Zijplaten van de kast verwijderd

De relevante specs van de server:

Kast: MS-Tech CA-0130
Case fan: Antec TriCool 80mm Blue
CPU cooler: de standaard boxed cooler die bij een AMD Phenom X4 955 hoort
Voeding: Antec EA-380GREEN 380W

Nu de vraag: waar is de meeste winst te behalen? Stillere fans aanschaffen kan natuurlijk, maar dat lijkt me symptoombestrijding... of heb ik dat mis?

Iemand tips?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-10 15:24
Wat ik neit uit je verhaal kan halen. Je hebt het over een loze ruimte boven in de meterkast, maar komt daar ook verse lucht in? Je zou een buis kunnen maken om de verse lucht aan te leveren vanaf buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klinkt misschien flauw, maar zo bedoel ik het niet.
Waarom wil je per see een PC als server hebben ? Want niet alleen produceert deze veel warmte en geluid, hij is ook nog eens redelijk duur in stroomverbruik en hij is (waarschijnlijk) groot.
Je zou kunnen overwegen over te stappen op een NAS bijvoorbeeld. Klein, zuinig, stil en koel....
Zelf gebruik ik een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-10 13:28

killercow

eth0

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:35:
Waarom wil je per see een PC als server hebben. Want niet alleen produceert deze veel warmte en geluid, hij is ook nog eens redelijk duur in stroomverbruik en hij is (waarschijnlijk) groot.
Je zou kunnen overwegen over te stappen op een NAS bijvoorbeeld. Klein, zuinig, stil en koel....
Zelf gebruik ik een Synology NAS.
Goed, een Nas is ook gewoon een Atom / ARM cpu met linux erop, dus waarom niet een Atom / ARM cpu in je huidige kast? Ja dan heb je een nieuw moederbordje nodig, maar dan ben je van een groot deel van je power usage, en dus warmte ontwikkeling kwijt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je een foto? Zit er aan de bovenkant van je meterkast een witte plaat zoals je veel bij nieuwbouw ziet?

Ik zou het proberen met twee deurroosters.

1 in de deur onderaan, en 1 helemaal bovenin je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killercow schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:36:
[...]

Goed, een Nas is ook gewoon een Atom / ARM cpu met linux erop, dus waarom niet een Atom / ARM cpu in je huidige kast? Ja dan heb je een nieuw moederbordje nodig, maar dan ben je van een groot deel van je power usage, en dus warmte ontwikkeling kwijt.
Rest nog het stroomverbruik en geluidsproductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Warme lucht stijgt op. Dus hoe hoger je de server hangt, hoe meer lucht er verplaatst moet worden.

Je meterkast is een afgeloten ruimte, en kan dus de warmte niet kwijt. Daardoor gaan de fans sneller draaien.

Je zal ook koele lucht moeten aanvoeren, en de warme lucht moeten afvoeren, en zoals gezegd komt je dan op roosters, de intake onder (daar hangt de koele lucht), en de outtake boven. En daar natuurlijk ook fans op zetten.

Het probleem wat je beschrijft is logische natuurkunde. Als je wappert met de deur ontsnapt er gelijk veel warme lucht, en is de ruimte koeler, waardoor de fans dus lagerzamer kunnen draaien.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-10 13:28

killercow

eth0

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:38:
[...]

Rest nog het stroomverbruik en geluidsproductie
Nee, niet echt, een gemiddelde NAS is gewoon die zelfde atom / arm cpu die je ook met een los moederbordje kan kopen. Booten van usb en meuk als audio gewoon in de bios uitzetten en je hebt een systeem wat misschien een paar watt meer gebruikt dan je random Nas. Pak daarbij de optie om die machine allerlei custom software te draaien zodat je misschien je wifi router kunt wegdoen en je hebt een zuinigere oplossing.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
barry457 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:33:
Wat ik neit uit je verhaal kan halen. Je hebt het over een loze ruimte boven in de meterkast, maar komt daar ook verse lucht in? Je zou een buis kunnen maken om de verse lucht aan te leveren vanaf buiten.
Nee, verse lucht heeft inderdaad niet de kans om daar te komen. Als ik m'n hand in die ruimte hou, dan voel ik ook alleen maar warme lucht. Da's 1 van de grootste problemen inderdaad.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:35:
Waarom wil je per see een PC als server hebben ? Want niet alleen produceert deze veel warmte en geluid, hij is ook nog eens redelijk duur in stroomverbruik en hij is (waarschijnlijk) groot.
Bedankt voor het meedenken, maar deze server draait 4 virtuele servers (2x linux en 2x windows) en bevat 16 GB geheugen. De server gebruik ik voor verschillende doeleinden, downloadserver, testomgevingen, ed. Dat gaat je met een NAS niet lukken vrees ik..
Wolly schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:36:
Heb je een foto? Zit er aan de bovenkant van je meterkast een witte plaat zoals je veel bij nieuwbouw ziet?

Ik zou het proberen met twee deurroosters.

1 in de deur onderaan, en 1 helemaal bovenin je kast.
Er zit inderdaad zo'n witte plaat daar. Lijkt me geen gek idee om 2 deurroosters aan te schaffen en 1 onderin en 1 bovenin te maken. Ik lees overigens wel dat er gezegd wordt dat deze 2 roosters met aparte fans moet worden uitgevoerd. Zou dat echt nodig zijn? Is het proberen zonder de moeite waard?

Thanks voor jullie reacties zo ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 15:29

Marientjuh

Fullstack developer

Wasp schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:47:
Er zit inderdaad zo'n witte plaat daar. Lijkt me geen gek idee om 2 deurroosters aan te schaffen en 1 onderin en 1 bovenin te maken. Ik lees overigens wel dat er gezegd wordt dat deze 2 roosters met aparte fans moet worden uitgevoerd. Zou dat echt nodig zijn? Is het proberen zonder de moeite waard?

Thanks voor jullie reacties zo ver. :)
Het is altijd een 100% verbetering omdat je dan koude lucht toevoer hebt en warme lucht afvoer. Voor het geval dat het niet voldoende zal zijn zou ik de mogelijkheid houden om fans te plaatsen.

Dit lijkt mij echt de eerste stap. Mocht je server dan op warme dagen nog herrie maken kan je overwegen om nieuwere stille fans in je server te stoppen.

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zou heel die plaat vervangen door een groot rooster, dan kan de warme lucht waarschijnlijk vanzelf wel weg. Daarbij kan je de situatie altijd herstellen door de originele plaat terug te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.airfanventilatie.com/images/69%20adr%20kf.JPG

Zit je alleen nog met de intake van koude lucht aan de onderkant van je kast, daar zal je toch echt een gat voor in je deur moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
- dubbel :?

[ Voor 97% gewijzigd door Wolly op 05-08-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killercow schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:45:
[...]

Nee, niet echt, een gemiddelde NAS is gewoon die zelfde atom / arm cpu die je ook met een los moederbordje kan kopen. Booten van usb en meuk als audio gewoon in de bios uitzetten en je hebt een systeem wat misschien een paar watt meer gebruikt dan je random Nas. Pak daarbij de optie om die machine allerlei custom software te draaien zodat je misschien je wifi router kunt wegdoen en je hebt een zuinigere oplossing.
Dat waag ik te betwijfelen. Mijn NAS gebruikt bv slechts 17 Watt in rust en hooguit 30 Watt bij hoge belasting. Zodra je op een server een monitor inschakelt gebruik je al gelijk meer stroom. Ook de geluidsproductie is vEEL lager dan een PC, ook als je allerlei opties uitzet in de PC.
Mijn FritzBox 7390 maakt gebruik van een "spaarstand" als wifi niet gebruikt wordt bijvoorbeeld. Ook deze gebruikt nauwelijks stroom.
Maar goed, dit wordt zo een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Het is moeilijk te zeggen wat de beste oplossing is :*)

Zelf heb ik het probleem ook met mijn routers enz. Deze hingen vroeger aan een muur in mn appartement. Maar inmiddels heb ik een meterkast en hangen ze daar in. De meterkast wordt echter een stuk warmer want hij zit ook nog in een portaaltje bij de voordeur met een plat dak.

Voor nu heb ik de deur van de meterkast open staan om dat ik er eigenlijk toch nooit kom. Ik zal nog eens kijken of ik een rooster kwijt kan. in zowel de boven en de onderkant van de kast. Eventueel met een 12v 30/40cm fan.

De cpu van mn routertje is 72 graden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bedankt voor het meedenken, maar deze server draait 4 virtuele servers (2x linux en 2x windows) en bevat 16 GB geheugen. De server gebruik ik voor verschillende doeleinden, downloadserver, testomgevingen, ed. Dat gaat je met een NAS niet lukken vrees ik..
Met mijn Synology kan al veel van wat jij doet, maar okee, ik snap je punt ;--)
Knappe setup voor thuis denk ik dan..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plaats onderin een Sunon 2000A (12x12 @ 230V OF een andere krachtige fan) en bovenin een rooster en je warme lucht word door de overdruk er uit geperst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schelling
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 00:22
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:31:
Plaats onderin een Sunon 2000A (12x12 @ 230V OF een andere krachtige fan) en bovenin een rooster en je warme lucht word door de overdruk er uit geperst :)
Dit inderdaad, en scheelt je waarschijnlijk ook nog in ophoping van stof in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
schelling schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:01:
[...]

Dit inderdaad, en scheelt je waarschijnlijk ook nog in ophoping van stof in de meterkast
Als de fan aanzuigt dan komt er juist meer stof in de meterkast :P

En als we toch over fans gaan praten, kan je dan niet beter zo'n cross flow fan pakken? Die heeft een grotere luchtverplaatsing en minder geluid ten opzichte van een normale fan.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RaZ schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:43:
Warme lucht stijgt op. Dus hoe hoger je de server hangt, hoe meer lucht er verplaatst moet worden.

Je meterkast is een afgeloten ruimte, en kan dus de warmte niet kwijt. Daardoor gaan de fans sneller draaien.

Je zal ook koele lucht moeten aanvoeren, en de warme lucht moeten afvoeren, en zoals gezegd komt je dan op roosters, de intake onder (daar hangt de koele lucht), en de outtake boven. En daar natuurlijk ook fans op zetten.

Het probleem wat je beschrijft is logische natuurkunde. Als je wappert met de deur ontsnapt er gelijk veel warme lucht, en is de ruimte koeler, waardoor de fans dus lagerzamer kunnen draaien.
Met ^^^
Aangezien je de warme lucht juist makkelijk kwijt wilt, moet je je PC niet boven, maar onderin de meterkast zetten. Kan zijn lucht naar boven opstijgen en zelfs door het rooster bovenin naar buiten.
Bovendien is er veel meer ruimte voor de luchtkolom die de warme lucht moet kunnen bevatten dan bovenin de meterkast. Immers: alles wat zich boven je PC kan bevinden is de warme luchtkolom :)

Ik denk persoonlijk dat als je het ding op de grond zet, je het gesuggereerde extra rooster onderin niet eens nodig gaat hebben. Maar dat kun je altijd als 2e optie hanteren natuurlijk - extra koele lucht aan kunnen zuigen is natuurlijk nooit weg voor een PC :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je eigenlijk wil, is een constante luchtstroom van onder naar boven in je meterkast. Het beste zou dan zijn, om zowel helemaal bovenin als onderin je meterkast een roostertje te hebben. Als je de warme lucht dan naar buiten forceert met een stille en zuinige fan, dan wordt er automatisch verse lucht door het onderste roostertje naar binnen gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffr1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 09:32
http://www.xoxide.com/coo...r-case-crossflow-fan.html

Zo iets kun je ook plaatsen achter het roostertje Zou ik er alleen wel 2 plaatsen 1 voor intake en 1 voor der uit :)
En zou je dus nog een roostertje onderaan de kast moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schelling
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 00:22
ThinkPadd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:13:
[...]

Als de fan aanzuigt dan komt er juist meer stof in de meterkast :P
Hmmm, lichte overdruk (inkomende luchtstroom > uitgaande luchtstroom) in een ruimte houdt juist stof buiten naar mijn weten?
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:53:
Wat je eigenlijk wil, is een constante luchtstroom van onder naar boven in je meterkast. Het beste zou dan zijn, om zowel helemaal bovenin als onderin je meterkast een roostertje te hebben. Als je de warme lucht dan naar buiten forceert met een stille en zuinige fan, dan wordt er automatisch verse lucht door het onderste roostertje naar binnen gezogen.
Exact, en dan is het volgens mij toch echt beter om de 'koude' lucht onderin actief aan te zuigen. Warme lucht stijgt vanzelf op en zal door het rooster bovenin naar buiten gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door schelling op 05-08-2011 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schelling schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 17:10:
[...]

Hmmm, lichte overdruk (inkomende luchtstroom > uitgaande luchtstroom) in een ruimte houdt juist stof buiten naar mijn weten?

[...]

Exact, en dan is het volgens mij toch echt beter om de 'koude' lucht onderin actief aan te zuigen. Warme lucht stijgt vanzelf op en zal door het rooster bovenin naar buiten gaan.
Zou niet veel uit moeten maken. De hoeveelheid lucht die je erin pompt, komt er ergens anders weer uit. En andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:12

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zou het eerst eens proberen met een ventilatierooster aan de bovenkant van de deur. Mocht dat onvoldoende luchtcirculatie opleveren, dan kun je de deur aan de onderkant een centimeter inkorten met een schaafmachine, dat ziet er netter uit dan een tweede ventilatierooster. Vaak is dat echter niet nodig, omdat een meterkast voldoende naden en kieren heeft om aan de onderkant lucht in te laten.

Om te controleren of een ventilatierooster gaat werken, kun je als test de deur op een kiertje zetten en de zijkant en onderkant luchtdicht afplakken met tape. De kier aan de bovenkant van de deur functioneert dan tijdelijk als het toekomstige ventilatierooster. Je merkt met een thermometer of aan de hand van de hitte bij de deuropening vanzelf of er daadwerkelijk warmte wordt afgevoerd.

Verder kun je overwegen om de ruimte die hoger is dan de deur luchtdicht af te sluiten met een plaat piepschuim. Zo'n isolatieplaat is bij de bouwmarkt in pakken van zo'n 5 stuks van 50x100 cm te koop. Dat voorkomt dat je een warmteophoping bovenin de meterkast krijgt. Uiteraard werkt dit alleen als de opstijgende warme lucht via een rooster aan de bovenkant van de deur kan ontsnappen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

* Fiber krijgt visioenen van een watergekoelde meterkast aangesloten op de cv installatie...

Een airco aanleggen in je meterkast serverhok zal ook wel overkill zijn! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 05-08-2011 17:40 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:12

Tomatoman

Fulltime prutser

Wasp schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:30:
Goed om te weten is dat de bovenkant van de meterkast een opening naar 'buiten' heeft van ongeveer 2 a 3 cm.
Kun je dit nader toelichten? Is naar 'buiten' in dit geval naar de hal, naar de buitenlucht of naar iets anders? En zijn die 2 à 3 cm over de gehele breedte van de deur?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Een foto zou echt enorm helpen in deze discussie ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die foto is niet nodig. Het is vrij eenvoudig. De warme lucht die in de meterkast wordt opgebouwd kan niet weg. De fans moeten dus met veels te warme lucht gaan koelen, en dat is natuurlijk totaal niet efficient, vandaar dat die fans ook vol uit willen draaien.

Er moet gewoon airflow in de meterkast komen, en die pc moet het liefst onderin staan. En de computer zelf zou ik ook alles kappen afhalen, voor het beste effect.

En als er planken in de meterkast hangen, moeten die natuurlijk niet de airflow in de weg zitten. Al kan je natuurlijk net onder de plank een outtake plaatsen zodat er wel een airflow is.

In feite is je meterkast dan de computerbehuizing, en dan kan je gewoon dit schema uit de FAQ aanhouden: Airflow FAQ

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Is er niemand die TS een andere cooler aanraadt dan de stock cooler? Dit zijn best wel lawaai monsters

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-10 12:43
Maak eens een foto zodat we mee kunnen denken. Rooster in de deur lijkt mij een goede oplossing. Gat zagen en rooster er aan. Eventueel fannetje er op. Denk dat als er een airflow is er al veel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 16:13

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb ooit wel eens andere tweakers horen beweren dat een warme meterkast kan leiden tot hogere energiekosten doordat de gasmeter volume meet :P of het echt significant is weet niet.

Maar wat betreft brandveiligheid moet je ook wel opletten dat er geen dingen gaan oververhitten en brand veroorzaken als de fan uitvalt als weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Warme lucht wil niet naar beneden, je pakt het dus precies verkeerd aan. Installeer een fan die van beneden naar boven blaast, door je plank heen. Op die manier kan de lucht onder de deur van de meterkast worden aangezogen, en bovenlangs verdwijnen.

1 kanttekening: die openingen in de meterkast zijn volgens mij bedoeld om een gaslek te detecteren. Geen idee of het extra effect heeft als je dat zou gaan rondblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Bedankt voor het meedenken allen.

Inmiddels ben ik er wel achter dat ik niet goed van tevoren heb bedacht dat warme lucht stijgt en dus bovenin blijft 'hangen', precies waar nu de server dus staat... Er is helaas geen ruimte onderin de meterkast.

Ik had al wel 2 deurroosters gekocht om te monteren, maar ik besef dat er meer nodig is om de boel daar koel te houden. Ik ben daarom toch nog naar alternatieven aan het kijken.

Mijn appartement zit namelijk precies boven de bergingen, en er loopt een stroomkabel heen die bij mij op de meterkast zit. Hopelijk heb ik dus een goede draadloze verbinding (evt. verlengen met een repeater ofzo)

Voordelen:
- Hoeveel lawaai de server ook gaat maken, ik heb er geen last van (:D)
- Het is daar altijd koel
- Geen kans op oververhitting in de meterkast meer

Maargoed, dit is dus alleen een optie als het bereik voldoende is. Dat ga ik deze avond testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt me inderdaad een veel beter plan. Zorg wel dat je berging goed op slot kan. ;) En waar een stroomkabel loopt kan wellicht ook wel een UTP kabel lopen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fiber schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:10:
Lijkt me inderdaad een veel beter plan. Zorg wel dat je berging goed op slot kan. ;) En waar een stroomkabel loopt kan wellicht ook wel een UTP kabel lopen...
Als je er toch an een stroomkabel hebt lopen: gewoon zo'n Devolo ding gebruiken. 2 stopcontacten heb je genoeg mee, heb je ook een theoretische Gb link tegenwoordig :)

Maare: ons eerst een hele tijd laten discussieren over wel of niet onder in de meterkast PC en een rooster plaatsen, en dan pas een paar dagen later zeggen dat je onderin geen plaats hebt... :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Moet ik anders een foto nemen? De situatie die de TS beschrijft is exact wat ik thuis ook heb :P Ik heb op een gegeven moment mijn server wat stiller gemaakt met een aftermarket cooler e.d. In de hal zijn we toch niet, dus dat beetje lawaai is niet erg. Alleen dit hitte was anders..140W idle, de heatsink van m'n RAIDcontroller is niet aan te raken en de disks zijn ook niet prettig.. Over neit al te lange tijd gat er verbouwd worden en krijgt het een ander plekje, iets beters kon ik niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:27
Misschien niet mogelijk omdat de kruipruimte te vochtig is, maar is het geen idee om een rooster naar je kruipruimte te maken? Heb je uberhaupt een kruipruimte? Dan krijg je echt een goede airflow door je meterkast heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-10 07:02
Wat zit er precies achter die meterkast? Zit daar een ruimte achter, of beland je buiten als je door de meterkast heen zou gaan?

Als achter je meterkast de buitenlucht zit, zou je ook kunnen overwegen om een gat ter grootte van een regenbuis te maken, en er een PVC buis doorheen te steken. Je kunt er dan zo'n ventilator op monteren die ze ook in de meeste toiletten hebben, en die zijn meestal ook nog stil en zuinig ook ;)
HenkEisDS schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:06:
Misschien niet mogelijk omdat de kruipruimte te vochtig is, maar is het geen idee om een rooster naar je kruipruimte te maken? Heb je uberhaupt een kruipruimte? Dan krijg je echt een goede airflow door je meterkast heen.
Je hebt dan wel een lucht inlaat, maar een lucht uitlaat ontbreekt nog altijd. Die lucht uitlaat moet je dan naar buiten maken. Maak je die lucht uitlaat via een roostertje in je meterkast kan dat nogal vervelend zijn gezien er in de meeste kruipruimtes niet zo'n lekker luchtje hangt. En die lucht wil je natuurlijk niet op de hal hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Nieknikey op 08-08-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
De veelgevraagde foto ;)

Afbeeldingslocatie: http://gtracer.net/media/meterkast.jpg

Feiten:
- Ik zit op 1 hoog, dus helaas geen koele kruipruimte
- Achter de meterkast zit de galerij + dikke draagmuur: No way dat daar een gat in mag/kan.

Je ziet momenteel de server op het plankje staan + Time Capsule en kabelmodem er naast.
The Eagle schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:06:
[...]

Als je er toch an een stroomkabel hebt lopen: gewoon zo'n Devolo ding gebruiken. 2 stopcontacten heb je genoeg mee, heb je ook een theoretische Gb link tegenwoordig :)

Maare: ons eerst een hele tijd laten discussieren over wel of niet onder in de meterkast PC en een rooster plaatsen, en dan pas een paar dagen later zeggen dat je onderin geen plaats hebt... :X
Ik heb me even verdiept in zo'n Devolo apparaat, en inderdaad zeg: Dat lijkt me zeer zeker een overweging! Ik heb helaas geen bereik met Wifi in de berging, dus dit blijft dan als enige over.

In de meterkast is onderin wel ruimte voor een rooster, maar niet voor de server zelf, wat wel wenselijk zou zijn ivm de warme lucht die omhoog gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Plank met je deurbel vervangen door een plank met gaatjes of louvres. Rooster onderin je deur. Probleem opgelost :)
Afbeeldingslocatie: http://www.bradflo.net/bradflo/au/images/louvres.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 08-08-2011 20:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
je zou je server ook lager als die plank aan de deur kunnen hangen, beugel of plank aan de deur maken op de hoogte waar ie wel past.
Hij hangt dan nooit in de weg als je in je meterkast moet zijn , en toch lager en makkelijker koelbaar dan nu. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jerdek op 08-08-2011 21:03 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Pagina: 1