Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:51
Hallo medetweakers,

Intro
Ik heb exact een jaar geleden een HP Pavilion DV6-1320SD aangeschaft.
Prima laptop, alleen merkte ik wel dat de accu vrij snel achteruit ging. Geen probleem, want ik gebruik hem toch altijd in de buurt van een stroomvoorziening.

Nu had ik vaak ook de accu uit de laptop, en werkte ik puur op netstroom, wat gewoon werkte.
De afgelopen maand kreeg ik hier/daar soms een melding over de brakke accu als deze nog in de laptop zat. Ik negeerde die, want ik wist zelf ook wel dat deze niet goed meer functioneerde.

Achtergrond info
Nu zitten er 2 relevante status LEDs op de laptop. De éérste zit bij het netstroom snoer, laat ik deze de Netstroom-LED noemen. De andere gaf aan of de accu opgeladen werd, dus deze noem ik de Accu-LED. Windows staat voor de accustatus in de taakbalk.

Ik zal even de volgende situaties schetsen (voor een duidelijk beeld :P)
Situatie:Netstroom, met accu:Netstroom, zonder accu:Enkel accuGeen stroom (met accu)
Netstroom-LED:AanAanUitUit
Accu-LED:AanUitUitKnipperen
Windows:OpladenGeen accuAccu-problemen/Halfvolle accu-

Het probleem
Nu doet (plots!) de volgende twee situaties zich voor:
1. Op het moment dat de laptop opgestart is, met accu en netstroom wordt deze niet meer opgeladen, tevens geeft windows in de taakbalk problemen aan. Zonder accu valt de laptop direct uit, en krijgt hij totaal geen stroom. De Netstroom-LED brand daarintegen wél gewoon!
2. Nu, is de accu leeg, en gaat de laptop niet meer aan (geen stroom dus). Wél laad de accu voor een paar seconden op, maar daarna gaat de Accu-led op knipperen. (Waarschijnlijk om een defect aan te geven).

De vraag
Nu snap ik dat de accu defect is, maar kan iemand mij verklaren waarom ik niet meer enkel op netstroom kan werken? Maakt hij ineens kortsluiting ofzo? Naar mijn indicaties werkt het snoer nog prima, aangezien de Netstroom-LED wel gewoon brand, de accu (deels) contact krijgt.

Extra (ir?)relevante info
- De harde schijf was vervangen door een SSD. Deze is toevallig 3 dagen geleden defect gegaan, ik wacht nog op RMA, maar deze is waarschijnlijk door een stroomuitval defect gegaan. (?)
- Op het moment van 'impact' zat de oude HDD weer op zijn plek, en de laptop heeft het zo dus nog 3 dagen zonder (nieuwe) problemen gedaan.

Thanks voor het lezen. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237905

Een linkje is altijd leuk, dit zal je laptop zijn: pricewatch: HP Pavilion dv6-1320sd (VJ706EA)
-> correctie: het linkje stond er al boven het bericht.

Het is beter om de accu er gewoon in te laten zitten.
Wikipedia: Lithium-ion battery
Als een Li-ion accu te vol is, dan kan de capaciteit minder worden (iets met kristaliseren of zo).
Als een Li-ion accu te leeg is, dan kan er kortsluiting ontstaan (iets met samenklonteren van ionen of zo).

Het stroom-gedeelte voor je laptop en voor het opladen lijkt stuk te zijn. Dat zit op het moederbord, dus dan zou het hele moederbord vervangen moeten worden.

Maar misschien is het de adapter die slechter geworden is, en daardoor niet genoeg stroom meer kan leveren.
Die SSD lijkt er mee te maken te hebben. Misschien vraagt die hogere stroompieken of zo.
Maar een SSD die stuk gaat, omdat de stroom uit valt, dat lijkt me niet. Of er moet een ontwerpfout in de SSD zitten.

Je zou een andere adapter kunnen proberen.
Eventueel kun je een kroonsteentje in het snoer van de adapter zetten (in het snoer tussen de adapter en je laptop). Dan kun je daar meten of hij netjes op spanning blijft terwijl de laptop aan gaat.