Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een paar dagen geleden de Netgear WNDR3700V2 gekocht (en meteen de volgende dag binnengekregen; service van 4launch :) ) ik meteen dat ding uit de doos gehaald, aangesloten, cd in de pc geduwd, standaard installatie voltooid etc. etc. dus ik later mijn WIFI testen, en ik kwam er achter dat het niet veel sneller ging dan mijn oude router (Linksys; is troep btw) qua internetverbinding. Ook al hebben wij geen super internetabbo, toch wil ik zo veel mogelijk eruit halen als mogelijk is (zowel online als lokaal). Ik kwam op de volgende snelheden uit:

Bestanden wisselen met HDD aangesloten op router via LAN: 11 Mb/s
Bestanden wisselen met HDD aangesloten op router via WIFI: 1.3 Mb/s
Speedtest.nl via LAN : 2500 Kb/s
Speedtest.nl via WIFI: 1000 Kb/s

Ik heb een paar avonden na het werken lopen violen om te kijken hoe ik het nu sneller kon krijgen. Ten eerste een tijdje met de positie van de router ter opzichte van mijn antennes van mijn antennes zitten variëren, ik dacht al dan koop je zo'n router (best getest etc. etc.) en dan moet je nog helemaal je rommel in precies de juiste positie zetten, lijkt mij meer op schotel. Maarja, even later gewoon de router rechtop laten staan en mijn antennes in de positie gezet waarmee ze naar mij denken het meeste 'WIFI' opvangen. Met die antennes had volgens mij geen verschil. Later geprobeerd om de router op verschillende plekken in het huis neer te zetten, ook geen verschil in snelheid. Na nog een tijdje zoeken kwam ik op het idee om mijn router (omdat het Dual-Band is) twee verschillende namen te geven: "...-2.4' en "..-5.0" dit omdat ik de router twee verschillende 'standen' uit liet zenden. De iets langzamere maar op grotere afstand beschikbare 2.4GHz en de wat snellere maar tot op maar tien meter beschikbare 5.0GHz 'stand'. Waarbij ik de 2.4GHz op maximaal 130 Mb/s had gezet en kanaal 01 gebruik. En de 5.0GHz gewoon in de standaard instellingen liet staan. Toen had ik bij mij netwerkinstelling van mijn pc het 5.0GHz netwerk boven het 2.4GHz netwerk gezet, dus dat de pc automatisch eerst verbinding probeert te maken met de 5.0GHz , en mocht dat niet lukken (buiten bereik o.i.d) met de 2.4GHz verbinding gaat maken. Na dit dus allemaal ingesteld te hebben kwam ik er achter dat ik tussen 2.4 GHz en 5.0 GHz weinig verschil in snelheid zag, dit omdat ik weinig 'bereik' had van de 5.0Ghz waarschijnlijk. Echter kwam ik wel op snelheden uit die een stuk hoger lagen:

Bestanden wisselen met HDD aangesloten op router via LAN: 11 Mb/s
Bestanden wisselen met HDD aangesloten op router via WIFI: 4.7 Mb/s
Speedtest.nl via LAN : 2500 Kb/s
Speedtest.nl via WIFI: 1700 Kb/s

Ik moet toch mededelen dat ik vind dat Netgear weinig support in dit soort situaties geeft, er staat nergens van als je dit heb moet je dat veranderen of iets dergelijk, ik heb talloze sites af moeten zoeken voordat ik kwam op het idee wat ik nu heb gebruikt.

Ik hoop dat mensen die hetzelfde probleem met deze router hebben misschien zo ook tot hogere snelheden kunnen komen (ook al heb je een internetabbo dat veel meer levert)
Mochten er nog suggesties zijn waarmee het nog sneller kan; Graag :P

EDIT: Ik had even later de instellingen van het 2.4Ghz netwerk weer even teruggedraaid, en het bleek dat het weer net zo traag ging als eerst, als ik dan later verbinding maak met het 5.0GHz netwerk (waar ik overigens maar een streepje bereik mee heb; ik zit boven) heb ik weer gewoon de snelle verbinding. Het ligt dus echt aan dat 2.4GHz netwerk waar hij standaard, als je nog niks gewijzigd heb, eerst verbinding mee wil maken Terwijl het niet snel is in mij, en ik denk de meeste gevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Ik vind je initiatief goed, mijn complimenten.

Mensen denken wel eens dat alles met computers out-of-the-box goed moet werken en dat de buurjongen heel goed is met computers (niets ten nadele van de buurjongen ;) ).

Ten aanzien van draadloze netwerken is het inderdaad de moeite waard om te experimenteren (tweaken). Waar je (in het algemeen, router/ap merk/model onafhankelijk) naar kan kijken:

- welke band is al in gebruik?
- welke smaken op welke band?
- 20/40 MHz?
- beveiliging?

Thuis heb ik de v1 versie van dezelfde router en heb gekozen om de 2,4 GHz op 20 MHz in te stellen en heb het minst drukke kanaal gekozen (met behulp van INSSIDER geanalyseerd). Alle smaken worden ondersteund B + G + N en wordt alleen gebruikt door wat smartphone-achtigen. De 5,0 GHz staat op N only en wordt gebruikt voor de laptops (WPA2, AES).

De 2,4 GHz band heeft wel een beter bereik en zal misschien een hogere throughput bereiken.

Succes met verder tweaken (heb je ook al een keer met OpenWRT getest?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt haha, ja ik vond dat het beter moest kunnen. Aangezien er maar drie beschikbare netwerken in onze omgeving zijn (waarvan twee nu dus van ons zijn) zal er weinig interferentie zijn tussen de netwerken (van het andere netwerk heb ik maar één streepje ontvangst. Maar voor ons WIFI netwerk ben ik nu tevreden. De PS3 draait gewoon op 2.4GHz omdat die niet met de 5.0Ghz overweg kan, maar daar merk je toch weinig verschil in. Het streamen van films gaat trouwens wel erg smooth met dit netwerk.
Ik had nog niet met de OpenWRT getest, zal ik vanavond even doen. Ik draai nu gewoon op 108.11N op 5Ghz met alleen maar een streepje bereik. (2.4Ghz heeft er 4)